Gå til innhold

Høyt blodtrykk uke 38


Benedicte23

Anbefalte innlegg

Fikk meg litt av et sjokk når jeg kom på kontroll hos jordmor i går. Da var blodtrykket høyt og spor etter proteiner i urinen, men veldig lite. Da sa jordmor at jeg måtte på sykehuset, samme dag eller så raskt som mulig. Fikk time i dag. Har vært i dårlig i form i det siste, kvalmen har tatt seg opp noe, og med søvnproblemene har ikke det hjulpet på.

 

CTG var bra, ultralyd viste at han har det bra og at det er bra med fostervann. I dag var det ikke spor av noen ting i urinen og blodprøvene var helt normale :o) men blodtrykket hadde blitt et hakk høyere enn i går :(

 

Har termin 29 januar, med førstemann. Må inn på ny kontroll på sykehuset om to dager, hvis ikke blodtrykket har gått ned, så må jeg legges inn. Da vil jeg enten bli satt på blodtrykksmedisiner eller bli igangsatt. Litt skremmende å tenke på at det kan gå så raskt. Jeg håper blodtrykket har gått ned til torsdag, ettersom livmoren ikke var helt moden enda. Men uansett så er han jo klar til å komme ut nå :o)

 

Er det flere som opplever eller har opplevd noe lignende? Hva er deres erfaringer med blodtrykksmedisiner, evt. igangsetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt ganske høyt blodtrykk hele svangerskapet, men i forige uke steg det veldig. Har sjekket det gjevnlig for å passe på, og nå sjekker de det annenhver dag. Det er lurt å hvile mye og drikke masse vann. Ligg flere ganger om dagen. Jeg blir kanskje satt i gang eller keisersnitt hvis det ikke blir lavere. Vært på CTG to ganger, og da så alt bra ut, og idag måtte jeg på sykehuset pga hodeverk(noe du må passe ekstra godt på nå) men da hadde trykket sunket litt igjen, men igår var det veldig høyt...så er ikke så greit å bli klok på. Forstår godt at det er skremmende, men tenk at de gjør det beste for babyen og deg, så er det best å sette det i gang, så er det jo ikke noe farlig for babyen nå uansett, prøver å tenke slik selv hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 26. januar. Har har hatt fint blodtrykk gjennom hele svangerskapet, men i forrige uke hadde det steget endel. Var på kontroll hos jordmor i gyår og da hadde det steget enda mer, ble sendt rett til sykehuset på kontroll. Der valgte de å legge meg inn over natten for observasjon. De har tatt flere CTG, blodtrykksmålinger, blodprøver og målinger av urin. Jeg hadde bare spor av proteiner i urinen, både blodprøver og CTG var fine, men blodtrykket var visst skremmende høyt i går. I dag hadde det heldigvis sunket og alle de andre prøvene var fine, så jeg fikk dra hjem. I mitt tilfelle var det ikke snakk om igangsetting hvis blodtrykket ikke gikk ned, men heller å sette meg på blodtrykksmedisiner. Skal til fastlegen i morgen for å sjekke blodtrykket og ny kontroll på poliklinikken på mandag. Krysser fingrene for at det holder seg lavt. Ikke lysten på blodtrykksdempende samt at jeg muligens måtte belage meg på keisersnitt om det ble like høyt igjen.

Krysser fingrene for at blodtrykket ditt har gått ned på kontrollen på torsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...