moir4. Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg bare lurer.. Jeg er ikke stemor selv,men har 2 barn fra før.Så dermed er min nye samboer stefar for disse.Vi har 1.felles barn og venter nå 1.til. Min samboer er fantastisk med mine 2 barn.. Klart det har vært noen konflikter her også,men han er rettferdig og vi er flinke til å prate sammen.. Jeg synes ofte det virker som menn er" flinkere" enn oss damer. Og det er heller ikke noe uenighet ang det å være alene med mine 2 andre barn..Han synes det er helt naturlig for han å passe på de hvis jeg skal noe..Det er aldri noe problem her. Jeg skjønner at det å være steforeldre ikke alltid er lett..Har selvfølgelig mye å si på ex partneren også..Om det er mye konflikter ol. Har selv vokst opp med en stemor,og det var ikke like lett kan jeg si. Men jeg hører liksom aldri noe om hvordan menn takler "ste"rollen.. Hadde vært intressant å høre om de takler den litt annerledes enn damer??
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Velger å svare anonymt jeg, for å ikke "henge ut" mannen min;) Nei...Jeg tror ikke menn takler ste-rollen bedre enn kvinner. Jeg tror kvinner blir mer følelsesmessig engasjert og forventer at alle viser hvor mye en setter pris på og hvor fantastisk en må være som tar seg av "andres" barn. Min mann klarer ikke helt å innfinne seg med rollen sin som stafar...han liker ikke engang ordet. Ikke det, ha liker sønnen min.. Men hater eksen min. Har ikke hatt noe forhld til han på 9 år og vel så det. Vi har alltid hatt et ok forhold og kunnet samarbeide. Vil vel påstå dette har vært min fortjenste siden han aldri har hatt noen fast avtale om samvær før for et par år siden.. Det at vi er forskjellige som foreldre gjør at barna lærer seg ulike regler her og der. Vi er nok det strenge hjemmet, mens hos faren flyter det litt mer. Min mann og jeg er ikke enige om måten å gjøre ting på når det gjelder barneoppdragelse. Han er for den strenge linjen med harde ord og høylydte diskusjoner, mens jeg nok har endel mer tålmodighet. Kjefting hjelper ikke! Jeg for min del tror dette bunner i at han ikke har engne barn og det er så mye lettere å se hva andre gjør galt enn hva du selv gjør;) Vet dere ikke at de som ikke har fått barn ennå er de flinkeste på barneoppdragelse;)? Vi jobber begge turnus og av og til har jeg kveldsvakter mens han er hjemme.. Jeg kan aldri ta det for gitt at han stiller opp. Jeg må spørre et par dager i forveien. Og om han skal ta ansvaret, må jeg på forhånd love at sønnen min ikke skal krangle eller diskutere noe.. Hallo.. flere med 11-12 åringer i huset? Sånt går ikke å love;) Får mannen min til å høres forferdelig ut nå, men han takler som sagt ikke rollen sin helt, og jeg håper for all del at ting endrer seg når han får et eget barn utpå våren:)
Kreoline Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Det stilleshelt andre krav til en stefar enn en stemor. Vi liker det ikke, men kjønnsrollene er fortsatt slik at kona i huset har ansvaret, mens far er mer eller mindre flink til å hjelpe til. Når far møter stemor, forventer han at stemor skal tre inn i rollen som mor for alle barna. Fedre er ofte veldig flink til å kose seg og aktivisere barna når han er gift med mor til barna (ofte en skillsmissegrunn), dette vil han gjerne fortsette med når han møter stemor. Ekskona er trossalt bare sinnsyk og gal egoist som ikke orker å ha hovedansvaret, for han er det jo ingenting galt med. Stefar kan kjøre tenåringen på fotballtrening og mor kaster seg over tastaturet og forteller om det oppofrendre og flotte mannen som stiller opp for barna hennes. Finn den stemor som får samme rosen....du finner henne ikke her.
ana baroma Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Noen menn takler det bra, andre takler det ikke i det hele tatt:) Her inne er det mange stemødre, og dermed får man ikke noe særlig med historier om stefedre. Jeg har sett begge deler av både stefar og stemor, og ser ikke den store forskjellen. Men det jeg ser hos oss er at jeg er like delaktig i det meste ang min stesønn (bortsett fra foreldremøter og -konferanser, mens hos mor er det hun som har hovedansvaret for sønnen i det meste. Ikke for det - stefar er en flott fyr på alle måter. Men det er kanskje disse kjønnsulikhetene som slår til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå