Hakkamella Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg vil skrive en sterk advarsel til alle med trege mager som vurderer å bruke Duphalac. Den er helt forferdelig å bruke! Jeg gikk først på apoteket for å få tak i lakserolje, men fikk ikke kjøpe pga svangerskapet (de nektet meg faktisk). JM sa også at det var ikke å anbefale. Så jeg endte opp med å prøve Duphalac igjen for å smøre tarmene. Vi ble enige om hvor mye jeg skulle ta, og så gikk jeg hjem. Et par timers tid etter første dose, begynte jeg med luft i magen. Var forberedt på det, og tok neste dose senere. Da jeg hadde tatt tredje dose på tidlig kveld, håpet jeg faktisk det skulle resultere i løs mage. At luften skulle være med på å 'skyve ut' det som stod fast. Men nei, ingenting annet enn luft kom. Jeg la meg, følte meg helt elendig! Smertene var enorme, kunne knapt bøye meg fremover fordi alt var helt steinhardt av luft! Tok varm dusj, masserte tarmene, og måtte til slutt ta medisiner mot luftplager. For hvert åndedrag jeg trakk, slapp jeg luft, men mer kom til. Ingen avføring som resultat av Duphalacen. Jeg tok til slutt microlax for å få ut noe, og det hjalp, men ikke på luften. Nå har det endelig begynt å roe seg. Jeg har lagt en hel natt med smerter fra brystet og ned til lysken, og håper jeg ALDRI trenger å ta Duphalac igjen i mitt liv. Har sovet i 2-3 timer totalt, og er nå helt utkjørt. Jeg var redd jeg måtte tilkalle ambulanse til slutt pga smertene. Husk på dette hvis dere vurderer å ta Duphalac. Den gir ikke bare 'noe luftplager', men veldig veldig mye i så måte. Prøv andre ting først.
mammaen til 2+1 Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 oj, høres ut som du har hatt litt av en natt.. stakkars.
edvina har fått en gutt Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 hvor mye tok du? Jeg begynner alltid med litt lav dose. Dag to pleier luftproblemet å være borte og en kan ta mer uten problem. Prøv ellers Visiblin, det er et kjempe produkt...smører avføringen slik at den lettere kommer ut, og det er helt ufarlig.
Nea og juniors mamma Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Huff og huff, høres neimen ikke behagelig ut. Fryktelig trist at du måtte slite så mye med dette på toppen av alle andre plager vi har nå i svangerskapet... Jeg føler kanskje jeg bør si at noen opplever mer luftplager i starten enn andre, spesielt hvis en tar mye. Du har sikkert fulgt angitt dosering på flasken og tenkt at det bør være ok, noe som er forståelig. Det skulle imidlertid stått på at en bør begynne forsiktig ettersom noen kan reargere sterkere negativt enn andre. Som sykepleier til barn, bruker vi Duphalac ofte ettersom min pasientgruppe er sterkt plaget med obstipasjon. Men vi kjører aldri full dosering i starten, men trapper opp. Middelet er med på å trekke væske fra vevet inn i tarmene for å mykgjøre avføringen samtidig som den skal virke smørende, og i noen tilfeller dannes mer luft enn ønsket. Men som vi alle vet så er vi forskjellige og det som fungerer på andre er ikke like bra på en selv. Håper du har fått orden på magen igjen, vet at det der ikke er behagelig. Jeg har også en umulig mage til vanlig og startet med IDOFORM balance melkesyrebakterier (probiotika), tyggetabl. med bringebær og appelsinsmak i starten av svangerskapet. Har aldri hatt en så regelmessig mage som nå. Det er med andre ord ikke for sent. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå