Gå til innhold

Brages fødsel :=)


Graviden/4.mann*har*født*

Anbefalte innlegg

Den 09.01.09, 6 dager før termin, kom vesle Brage til verden:)

Hadde vært på kontroll på poliklinikken samme dag,og skulle etter planen vurderes igangsatt pga sf - noe som ikke ble aktuelt likevel. Jeg ble sendt hjem, noe skuffet må sies, men jordmoren sa at hun regnet med å se meg igjen ganske snart:)

Dagen gikk og kvelden kom..Jeg var litt "rar" i mage på en måte, men det slo meg ikke at fødsel kunne være på gang. Jeg var i aktivitet stort sett hele tiden, og det var ikke før jeg hadde fått ungene i seng og satt meg ned foran tv, at jeg begynte å lure.. Små stramminger i magen, og lette tak bak i ryggen. Tok tiden (mest for moro skyld) mellom hver sammentrekning, og fant raskt ut at de kom med 2-4min mellomrom og holdt i ca 40 sek.

Siden jeg har hatt styrtfødsler og uplanlagt hjemmefødsel før, så ville mannen min ringe føden og snakke med dem. De ville at vi skulle komme inn.

Etter myyye om og men (jeg måtte jo dusje, sjekke fødenbagen, mate katten, instruere svigermor som skulle passe barna + 100 andre ting) kom vi endelig avgårde og tusla inn på føden kl 23.16.

Da var riene blitt noe strekere, men fremdeles ikke vonde.

Ble undersøkt av jordmor, som kunne fortelle at jeg hadde 5 cm åpning - og vi skulle få flytte rett inn på fødestua:) Da ble jeg glad!

I halvtimen som fulgte ble det tatt ctg, og riene tok seg stadig mere opp. Jordmor sjekka meg igjen ca kl 00.00 og da hadde jeg 7 cm åpning - dette gikk veien!:)

Jeg var nå litt lei av å bare ligge passiv og vente på neste rie, og fant ut jeg skulle forsøke å komme meg en tur på do. Den lille gå-turen inn på do og tilbake skal jeg jammen si fikk fart i sakene! Jeg kjente mer eller mindre hvordan ungen og alt bare "sank ned", og presset nedentil økte voldsomt. Fikk karva meg oppi fødesengen igjen, og jordmor sjekka meg på ny - så godt som full åpning! Nå kunne jeg bare sette igang og presse så snart trangen meldte seg:)

Og trykketrangen kom like etter. Etter 2 pressrier, så jordmor vannposen i åpningen, og hun besluttet å ta vannet. Herregud for en befrielse:) ..enn så lenge..nå kom finalen...Brage banet seg vei og jordmor ga klarsignal - her var det bare å trykke på! Men så plutselig ble hun litt sånn "sint" i stemmen og sa STOPP!! Ikke trykk!! Du må prøve å holde igjen! Det viste seg at Brage hadde navlesnoren rundt halsen, og den satt så stramt at verken jm eller barnepleieren klate å få den løs. Her måtte klippes. I det jm klippet over strengen fikk hun hele blodspruten rett i ansiktet - hehe- så virkelig ut som noe tatt rett ut fra en skrekkfilm! Men SÅ kom Brage!:) Klokka var da 00.35. Han var lilla og blå og måtte stimuleres for å få igang et skikkelig skrik, men hentet seg godt inn. Vekta var 3265g og han målte 48 cm. Hodeomkrets 34 cm:) En perfekt liten pjokk! - og..navlesnor rundt halsen til tross - han scoret 10 poeng på apgar:)

Har tilbragt 3 herlige "feriedager" på føden, og er nå klar til å starte min nye hverdag som 4-barns-mor:)

Formen etterfødselen er upåklagelig, ingen rifter, eller andre plager:) Det største "problemet" akkurat nå er melkespreng, men det ordner seg etter hvert:) Brage er verdens snilleste baby. Spiser og sover godt, og gir beskjed når det er tid for mat:)

Pappaen skal ha 14 dagers perm, og vi skal kose oss skikkelig og nyte hver dag!:)

Ønsker dere alle lykke til - dere har så masse å se frem til!:=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...