Gå til innhold

Barn på tur - Berlin eller Budapest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi planlegger ferietur rett over påske. Lykketrollet blir med på lasset, selvfølgelig.

Etter å ha kikket litt har vi landet på at vi reiser til enten Berlin eller Budapest. (Begge har zoo - og da er undertegnende fornøyd)

Er det noen som har noen tips i forhold til Berlin og/eller Budapest. Gjerne info om barnevennlig bosted etc!

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg har bodd i Berlin i ca. 5 år - 2 av disse med vårt eldste barn - men det begynner å bli en stund siden. Trivdes godt i bydelen Kreuzberg dengang - bra stemning og mange alternative tiltak, f.eks. barnebondegård (Görlitzer Park). ble forresten veldig god på å trekke barnevogn hhv opp og ned skyhøye trapper til S-banen - nå er det sannsynligvis lagd flere heiser ;p.

Tips: kjøp bladet Tip eller Zitty for oversikt over utstillinger etc. når dere er der - der er sikkert også aktiviteter for barn, men lykketrollet er vel knappe 2?

jeg ble nysgjerrig selv nå, og søkte litt. fant denne kulturkafeen Kalimero for barnefamilier: http://www.kinderkulturcafe.de/ - i Schöneberg, med musikk-, teater- og dansearrangementer, kurs av ulike slag, dokketeater, fortellerstund, barnekino med filmklassikere, etc. - dit ville jeg dratt for kaffe en formiddag!

Det er masse å se og oppleve - men nokså store avstander. anbefaler dere å ta buss nr. 100 fra vest til øst el. omvendt, fra Kurfürstendamm/ bahnhof Zoo-området - til Unter den Linden, da får dere sett mye av det sentrale Berlin og ikke minst den nye utviklinga omkring tidl. grenseområder, potsdamer platz og riksdagsbygningen, mens dere sitter i 2.etg. på denne dobbeldekkeren og bare koser dere. Det er også kjempefint å ta S-banen gjennom de sentrale områdene - fra f.eks. Savignyplatz i vest og østover - gå av på Hackescher Markt f.eks. og gå tur på Museumsinsel - i gamle Øst- Berlin. Ellers ser jeg de anbefaler ulike turer for folk med barn:

http://www.visitberlin.de/deutsch/sightseeing/d_si_berlinprogramme_kinder.php - tur 1 el. 3 ville jeg prøvd, sistnevnte om dere er interessert i utviklinga etter murens fall - ta i tilfelle heisen opp i Kollhoffbygget - et høyt teglbygg på hjørnet.

Nei - nå merker jeg det er på tide med en berlintur snart - !!!!!

Budapest kjenner jeg ikke til :)

Skrevet

Jeg har bare vært i Berlin, aldri Budapest, men jeg vil tro at Berlin kan være en spennende by for barn.

Skrevet

Dra til Berlin! (men jeg har aldri vært i Budapest).

Vi har vært i Berlin to ganger med barn. Mange deler av byen er svært barnevennlig. Helt fantastiske faktisk. Men du bør vite hvor du skal oppholde deg. Mange steder har de åpne SFO/barnehager der de passer barn, men andre kan også komme inn. Der er gjerne dyr, flotte lekeapparat, de selger kanskje mat tenåringer lager i kjøkken der mm.

Vil ikke anbefale hotellene vi brukte, de var ok, men ikke mer. Håper andre kan tipse deg. Det kommer jo også an på hvor gamle barn du har. Det er lett å komme til T-bane, også med vogn.

Toalett/stellerom er svært rene og gode.

Skrevet

Tusen takk for alle flotte svar. Supert at dere tar dere tid til å svare så grundig. Blir jo reiselysten bare av å lese andres skildringer!

Vi lurer litt på Budapest..., til tross for alle anbefalinger om Berlin. Har veldig lyst til begge stedene, men akkurat nå er det "noe" med Budapest.

Håper vi får til en tur - det er så deilig å strekke litt på beina av og til.

Lykketrollet er bare 2, så han har det bra sammen med oss så lenge han får nok kos, søvn, lek og mat.

• 3 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jammen ser det ikke ut til å bli Berlin alikevel. Har litt med snillere flypriser å gjøre. Nå må vi bare få booket oss billetter og finne en plass å bo.

Åååååååå. Reise er GØY!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...