Gå til innhold

Røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er farligst- røyking under svangerskapet eller mens en ammer? Hvordan påvirker røyking barnet når en ammer? Vil gjerne ha seriøse og eksakte svar da det skal bringes videre. Gjetninger og uskjellinger blir en ikke mye klokere på

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens man går gravid. Man anbefaler faktisk mødre å amme selv om de røyker, men at de burde ta røyken rett etter amming og ikke ta noen ny røyk før rett etter neste amming.

Skrevet

Værst under svangerskap, men absolutt heller ikke å anbefale mens man ammer.

I o med at man har vært røykfri (for de som har greid det da) i 40 uker ca, så kanskje man greier å være røykfri mens man ammer også, i allefall så lenge man fullammer.

Skal se om jeg finner artikkelen igjen, men jeg leste en artikkel i går, om at barn som har foreldre har 8ganger så mye nikotin i kroppen som de som ikke røyker. Fordi de får i seg nikotinet fordi det henger igjen i håret og på klærne.

Skrevet

Men hvordan påvirker nikotin (og de andre stoffene fra sigaretter) i melken barnet? HI

Skrevet

Dette lurer jeg også på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

jeg fant ikke den jeg leste i går, men fant en annen en

Er røykerens barn mer syke?

JA ! Dine barn, fødte og ufødte!

Barn som utsettes for passiv røyking daglig utvikler lettere en rekke sykdommer. Barn av røykere har en fordoblet risiko for å utvikle astma.

De har også en mye større risiko for å utvikle overfølsomhets-sykdommer overfor forskjellige allergener.

Barna får mye oftere mellomørebetennelse og andre infeksjoner i de første leveårene, og lider oftere av tarmkolikk enn andre barn.

Hvorfor blir røykernes barn oftere syke?

Barnene blir utsatt for en massiv forurensing når de i mange timer i løpet av dagen må puste inn røyken fra foreldrenes sigaretter. De mange skadelige stoffene i røyken påvirker fra starten de sarte organene som hos små barn er spesielt følsomme.

De fine flimmerhårene som finnes i lungene og i mellomøret skades av røyk. Dersom man røyker en sigarett i det samme rommet som barnet, kan man se at hårene lammes i opp til 24 timer.

Flimmerhårene beskytter mot inntrengende organismer og skitt. Dette er en av grunnene til at barna oftere får luftveisinfeksjoner.

Barn av røykere får 3 ganger oftere mellomørebetennelse!

Røykende mødre ammer også kortere tid enn sine ikke-røykende medsøstre, derfor får deres barn mindre av den spesielle og ernæringsrike morsmelken.

Røykens innhold av slimhinne-irriterende stoffer som formaldehyd har en direkte ødeleggende virkning på lungevevet, men det gjør også at f.eks. pollen, som normalt er uskadelig, blir mer tilgjengelig for kroppens immunforsvar. Så blir det lettere oppfattet som en inntrengende organisme som skal nedkjempes. Dette gjør at det kan utvikles en overfølsomhetsreaksjon.

Sist, men ikke minst:

Hvis du selv er røyker så er det en stor sannsynlighet for at ditt barn også begynner å røyke.

Røyking og konsekvenser for det ufødte barn.

Sjansen for å bli gravid nedsettes merkbart ved røyking. Dette avspeiles også i behandlingen av barnløshet.

Det er vitenskapelig dokumentert at røykere har flere spontane aborter enn ikke-røykere.

Ser man på morkaken så er det forandringer i morkakens blodkretsløp, og røykere har også flere tilfeller av forskjellige komplikasjoner i morkaken. En av disse kan f.eks. være løsning av morkaken.

Røyking påvirker fosteret og nedsetter fødselsvekten, sannsynligvis fordi barnet gjennom hele graviditeten tilbys mindre surstoff enn hos ikke-røykende gravide. Barnet har også senere større sykelighet.

hentet fra:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/passivroeyking.php

Skrevet

Takk, den var informativ, men det sier ikke noe om hvordan nikotin i mm påvirker barnet som ammer- det bare nevnes røyking under svangerskapet og påvirkning av barn som bor sammen med røykere? Ingen som vet noe om røyking og amming?

HI

Skrevet

De fleste kvinner klarer å være røykfrie gjennom hele svangerskapet. Når barnet er født er det for mange fristende å gjenoppta røykingen. Det er mange grunner til at dette ikke er å anbefale.

Nå kan det vel ikke være så farlig om jeg begynner å røyke igjen, nå som barnet er født?

Prøv for all del å ikke begynne igjen. Røyking mens du ammer har lett for å gi dårligere melk og mindre melkemengde.

Hvorfor blir det mindre melk når jeg røyker?

En av grunnene kan være at røykere ofte produsere litt mindre av det hormonet som styrer melkemengden, prolaktin. Andre virkninger røyken har på din egen kropp er nok heller ikke bra for melkemengden. I tillegg ser det ut til at en del røykere bruker noe mindre tid på å amme pr. døgn, slik at brystene ikke blir godt nok stimulert.

Hvorfor blir melken dårligere hvis jeg røyker?

Mange av de rundt 4000 stoffene fra sigarettene, f.eks. kullos, blåsyre og tjære, passerer nok over i melken. Nikotin er det som er best undersøkt. Nikotinet går spesielt lett over i melken, slik at konsentrasjonen i morens melk er høyere enn i blodet hennes.

Hvordan virker det på barnet mitt?

Barn av røykende kvinner som ammer har lettere for å få kolikk. De skriker gjerne mer, er uroligere og legger ofte ikke på seg så mye som barna til kvinner som ikke røyker.

Da er det vel best at jeg ikke ammer barnet mitt siden jeg er røyker?

Nei, ut fra det vi vet idag mener ekspertene at morsmelken er så verdifull for barnet ditt at du bør fortsette å amme selv om du ikke klarer å slutte helt å røyke.

Jeg har nesten kuttet ut røyken, men klarer ikke helt å unnvære de siste 4-5 sigarettene. Når er det minst skadelig for barnet at jeg røyker dem?

Nikotinkonsentrasjonen er på topp i melken like etter at du har røykt. Derfor bør du først amme, så ta en røyk - eller helst bare en halv - hvis du ikke kan unnvære den, og så ikke røyke noe mer før etter neste gang du har ammet.

Kan jeg bruke nikotintyggegummi når jeg ammer?

Du får jo nikotin i melken da også, derfor anbefales det vanligvis ikke til kvinner som ammer. Det er likevel bedre enn å røyke, fordi du unngår alle de andre stoffene som er i sigarettrøyk.

Bortsett fra for melken, gjør det noe særlig for barnet om vi røyker?

Ja, desverre er det slik at barn som puster inn andres røyk er mere syke. F.eks. får de oftere lungebetennelse, bronkitt og øreverk, og de har større risiko for å få astma og i det hele tatt for å måtte legges inn på sykehus. Litt større barn fra hjem der det røykes er mere borte fra barnehave og skole p.g.a. sykdom.

Er det noen fordeler for meg selv ved å slutte å røyke?

Ja, du vet du sparer store summer på det. Dersom f eks. et par røyker 20 sigaretter hver om dagen med litt ekstra i helgene, betyr røykeslutt over 100 000 kroner spart i løpet av 3 år. Det som raskt blir merkbart er at du unngår vond lukt fra munnen og generelt blir friskere og sunnere. På litt lengre sikt reduserer du risikoen for flere farlige kreftformer og andre sykdommer, og du får mindre rynkete hud som ikke-røyker.

Hvordan kan jeg få hjelp til å slutte med røykingen?

Du kan f.eks. be om hjelp på helsestasjonen. Det finnes flere bra brsosjyrer om dette. Kreftforeningen har en som heter "Til deg som skal bli mor" - eller "far", der midtsidene inneholder gode tips for røykavvenning. De aller fleste som slutter klarer det på egenhånd, eller helst sammen med partneren sin. Noe har nytte av nikotinplaster eller -tyggegummi. Det finnes også kurs for røykeavvenning. Spør på helsestasjonen.

hentet fra:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=%2081&id=1454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...