piano♫ Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Jeg er gravid, 10 uker på vei. Har to unger fra før, aldri vært plaga med kvalme. Men nå... Er sykmeldt fra "sist på dagen" i to uker nå, slik at jeg kan få hvile litt før ungene kommer hjem. Hele forrige uke brukte jeg opp 95% av energien min på jobb, og lå langflat over toalettet hele ettermiddagen/kvelden. Har ikke kasta opp i dag da, det er jo noe... MEN jeg orker ikke tanken på mat, og klarer bare å få i meg littegrann. Det meste (særlig av middagsmat) lukter "fælt", og gjør meg kvalm. Likedan smør, ost, kjøttpålegg - vet sannelig ikke hva jeg skal prøve meg på snart. Spiser litt, selvfølgelig, vet jo at det er viktig. Hvis jeg spiser bare litt av gangen, heller oftere, går det greiere. Men likevel... Noen som har opplevd dette? Hvor lenge varte det eventuelt - og har dere tips til hva jeg kan prøve å putte i munnen? Noe som kan smake bedre enn andre ting? Gjerne noe litt sunt også ;-)
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 What? Er du gravid? Gratulerer!! Må jo si fra til meg da... ;-) Husker den forferdelige kvalmen, men har dessverre ingen gode råd.
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Jeg spiste det jeg hadde lyst på, jeg.. Gikk gjerne i tørre kjeks, litt frukt osv. Du kan jo også se om du får i deg noe slags juice som har litt næring i seg? Ellers vil jeg råde deg til å prøve homeopat for kvalmen, det hjalp meg da jeg hadde prøvd alt. Kjerringråd, ingefærte, seaband, farris/eplejuice - du finner masse tips på nett mot kvalmen om du vil prøve annet først. Ikke for å gjøre deg motløs, men min kvalme gav seg ikke før jeg var 6 mnd på vei, da med hjelp fra homeopat. Den verste kvalmen bruker som regel å gi seg rundt uke 12. Lykke til videre, håper du finner noe som hjelper! :-) Masse hvile mellom slagene fungerer også, selvom det ikke er så lett når man er flergangsfødende.
Smil <3 Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Prøv seaband, hjelper så bare det i vår familie, både mot bilsyke og generell kvalme....
line_n & sara Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 akkurat sånn var det hos meg og! var veldig kvalm i første trimester, og sleit veldig med mat. dersom jeg hadde spist en rett, mistet jeg helt lysten på den! klarte ikke å spise samme ting to ganger! dette gikk over rundt uke 13 (mener jeg å huske) noen gode tips til mat..tjaaa..det blir vell å spise det du har lyst på, det er vanskelig å tvinge i seg fiskeboller i hvitsaus når man er gravid, kvalm og synes mat er litt ekkelt! men forselår at du sjekker litt nettsteder med mat og kokebøker etter inspirasjon, og om du finner noe som frister. når jeg er kvalm, er alltid en enkel grønnsaksuppe godt, og den kan varieres mye også. ikke bruk disse posesuppene, men lag alt selv, for da slipper du den bismaken som disse posene ofte har. og seaband var ganske effektivt, her og! håper det gir seg snart!
♥binna♥ Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Gratulerer og uff -føler med deg. Hadde det på samme måte. Hjelper når du har spist? Jeg mener, om du er kvalm, men likevel tinger deg til å spise, gir kvalmen seg litt da? Sånn var det for meg. Stekt mat var pyton, ble kvalm hvis mannen laget noe til seg og størstemann. Det jeg spiste om morran når det var verst, og som gikk noenlunde greit å få ned var havregrøt/suppe med litt sukker og rosiner i. Det har jeg ikke spist verken før eller siden, men i svangerskapet var det ok. Gir litt utholdenhet også. Tørre kjeks på sengekanten med det samme jeg våknet før jeg rakk å bli kvalm gjorde jeg også noen dager. Håper det gir seg snart.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Er sikkert en jente du venter ettersom du er kvalm:)) Gratulerer med graviditeten!
-MtG- Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Ummmmm! Rå grønnsaker og frukt. Saftige epler for eksempel. Og agurk og paprika:)
Himmel og hav Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Drikkeyoghurt, rista brød med syltetøy, iiiiskald smoothie, suppe, hvitløksbaguetter. Det er noe av det jeg klarer å pelle i meg (er mye kvalm pga medisiner)
piano♫ Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2009 Takk for gode tips og gratulasjoner :-). Det er innmari koselig at vi skal ha nr 3, vi gleder oss masse. Spetakkel: Du mener at det er en uting at jeg ikke har kunngjort det på facebook enda? ;-) *ler* Satser på at det verste er over om et par uker. Jeg har ikke akkurat problemer med at jeg ikke klarer mat sånn til vanlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå