Bitteliten87 Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Dersom jeg og samboeren min skulle blitt gravide nå, (jeg er ikke ferdig student før i juni så dersom det blir et blått kryss er det ikke planlagt), ville jeg da fått foreldrepenger, eller bare en slik engangssum? Jeg har allerede jobb, og får fortsette der i full stilling fra mai! Men foreløpig tjener jeg nok ikke så mye som må til, for å få foreldrepenger. Dersom man ikke regner med stipendet. Noen som vet om stipend regnes som lønn i slike tilfeller?
thea81 Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 stipend blir derrverre ikke regnet som lønn. jeg har vært i samme situasjons som deg. Fikk ikke noe annet en engangssum
Bitteliten87 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2009 Uff da.. Det landet her er ikke til å lage babyer i...
Lykke X 4 Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Du kan søke deg videre på skole (og ikke begynne, takke ja,men ta ut perm. Du trenger ikke begynne på utdanningen senere heller), da har du rett til fødselsstipend (i 10 mnd), noe som tilsvarer det du ellers ville fått i stipend. Og da får du etter hva jeg har hørt engangsstønaden også.
Lykke X 4 Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Har du forresten sjekka med NAV om du tjener for lite? Anbefaler deg å høre med dem. Du trenger ikke tjene så veldig mye pr. mnd for å få rett til foreldrepenger, og varierer inntekten din, kan det hende at du vil få nok. Så fremt du arbeider 6 av de siste 10 mnd. http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel http://www.nav.no/805351686.cms http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning
Bitteliten87 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2009 Ja, er det ikke 3000 kr i mnd da? Mente jeg leste det! Og det varierer, fordi jeg jobber 3. hver helg pluss ekstra vakter. Så kommer jo litt ann på hvordan vaktene faller liksom. Er noen mnd jeg får utbetalt kanskje 5000 ekstra, mens andre mnd ikke gir noe. Men skal se litt på linkene du sendte! Tusen takk!
isabelan Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 70 000 er taksten for å få foreldrepenger. Men de regner av forventet inntekt.
CAT77 Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Vel er det allti ting som kan bli bedre, men finnes knapt et land i verden med bedre ordninger enn det vi er så heldige å ha i Norge....!
minimee->Trym Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 Selv om man har krav på foreldrepenger ved lav inntekt, vil man ikke få engangsstønaden. Selv om vi her "romslig" økonomi i forhold til mange, har jeg følt at vi ikke har råd til så mye til babyen. Føler at jeg har blakket meg helt og får problemer når regninger dukker opp. Ingen som dekker mammaklær akkurat, og det er ikke akkurat billig å måtte kjøpe seg nye klær utover alt annet. Så ja, kjempeflott land vi lever i som liksom skal være så bra for småbarnsforeldre :-(( Foreldrepenger får man jo ikke før etter babyen har født og det blir beregnet på bruttolønn fra 1G og oppover. Dette kan sjekkes på NAV.no Krav om foreldrepenger heter skjemaet.
Guttemamma75 Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Dette stemmer ikke isabelan. Kravet for å få foreldrepenger er at man må ha tjent minst 1/2 G som tilsvarer ca 35 000 kr.. Men husk om man ligger rett over denne summen i inntekt i opptjeningsmånedene kan det likevel lønne seg å ta engangsstøtten i steden pga man må betale skatt av permisjonspengene men ikke av engangsstøtten.. Noe å tenke på..
Bitteliten87 Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. januar 2009 Hmm.. Var jeg ikke forvirret før, så ble jeg det nå.. Heheh Prøvde å ringe nav å spørre, men de var ikke VELDIG i møtekommende.. Alt jeg fikk var en sur tone! Hva er 1 og 1/2 G?
Guttemamma75 Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 G er grunnbeløpet som nav opererer med.. Det tilsvarer en kroneverdi (1 G er ca 70 000 kr) og foreldrepenger er f.eks begrenset oppad med 6G. Dvs at tjener du mer enn 6 G (altså 6x70 000 kr = 420 000 kr) så får du ikke dekket dette av nav når du får permisjonspenger.. Nå var jo ikke dette ditt problem da Anah.. Du spør pm stipend blir regnet som lønn når man tjener opp til foreldrepenger og det gjør det nok IKKE...
Guttemamma75 Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Må bare kommentere det du skriver venter-minimee.... Man får jo som du korrekt påpeker ikke både foreldrepenger OG engangsstønad og dette er grusomt fordi......????? Når man velger å få barn så må man bare innse at barn koster penger og det er ens eget ansvar å sørge for å ha nok/eller omfordele de midlene man har til å klare de utgiftene som svangerskap og det å få barn medfører.. Har man dårlig råd så får man arve ting eller kjøpe brukt på Finn.. Mye flott som selges for en slikk og ingenting.. Mammaklær trenger man strengt tatt ikke mye av, og man får faktisk en del på f.eks hennes og mauritz for et par hundrelapper... Vi får jo faktisk lønn i de mnd vi er hjemme med barnet om man har jobbet opp rett til det, eller en engangssum på 35 000 kr om man ikke har jobbet... I tillegg får vi kraftig subsidierte barnehageplasser eller kontantstøtte (enn så lenge) etter dette.. I svangerskapet er alt av legebesøk og undersøkelser gratis... Så ja, det ER et kjempeflott land vi lever i for småbarnsforeldre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå