Gå til innhold

Ser leger mer enn vi aner på ul??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ul for en uke siden, baby var var da 6,5mm og vi så godt at hjertet banket og jeg var i min 7. uke. Legen sa at det så veldig bra ut. At nå kunne jeg ta med ul bildene hjem å vise til venner og familie og alt var såre vel...La ikke noe mer ut om det, men han virket veldig positiv for at det var så tidlig. Jeg har tenkt litt på det han sa og lurer på om de noen ganger "ser mer". Hvordan kan han være så optimist? (kanskje han så jeg var litt bekymret - for det er jeg jo etter to sa - men da understrekte jeg jo at det var mye tidligere...)

Prøver likevel å minne meg på det han sa fordi jeg ikke skal bekymre meg alt for mye. Nå er jeg enda en uke lenger og kvalmen er intens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer fortsatt:) Noen som har opplevd å møte "så sikre leger".

Skrevet

Det lurer jeg også på.. Var til UL i forrige uke, altså min uke 9 (8+6) og da fikk vi også med bilde. Var litt usikker på om jeg villle ha, siden jeg hadde en MA i sommer rundt uke 8-9 (gikk med det helt frem til uke 13-14) men tok i mot det da.. For han hadde vel ikke gidd det til meg om ting ikke er sikkert?!

Skrevet

Hei jenter

Jeg venter 4 mann.. hadde en MA i sommer jeg og =( men nå er vi i gang igjen =) jeg fikk beskjed fra legen på sykehuset at neste gang jeg ble gravid var det greit med en tidlig UL for å se hvordan ting så ut. Sendte mail til en privat klinikk og hørte hva poenget med en slik UL var. Det var jo for å sjekke at alt var normalt. Så lenge det er det er sjangsen for SA ganske liten men dette er ingen garanti. Men det er jo og for at vi ikke skal bekymre oss. For mye bekymring i svangerskapet er jo ikke bra det heller. Og for legene er jo dette jobben dems, være positiv til graviditeten deres og berolige dere. Synes legen har en god instilling. Og gled dere jenter =) Tiden går fort og tenk positivt.. jeg sier det til meg selv hele tiden nå. skal på tidlig UL neste mandag..

Skrevet

tror ikke de ser noe særlig mer enn de rapporterer om.

Men hvis man har sett et lite vesen med bankene hjerte- så tror jeg sannsynligheten for at det går bra er veldig høy.

Hvertfall var det det vi fikk beskjed om når vi var på tidlig UL med første mann. At så lenge hjerte var begynt å slå, så var det mye som var i orden.

jeg mistet to ganger før førstemann, og ingen av de gangene så vi noe hjerteslag. Første gangen mistet jeg i uke 6 andre gangen i uke 11- men det hadde sluttet å utvikle seg MYE tidligere.

Så har du først sett et bankende hjerte på UL er det lov å være optimist. Legen min har bare vært optimistisk en gang, og det var den gangen det gikk bra :o) Så tro på den optimistiske legen din og senk skuldrene for denne gang. Vedvarer uroen din- så skaff deg en ny UL om noen uker. Jeg hadde hyppige UL gjennom hele svangerskapet med sønnen min, trodde jeg bare trengte å roe nærvene i begynnelsen. Men legen min er en smarting og bare satte opp nye timer- og det var bra for jeg var litt frynsete i nærvene hele svangerskapet.

Skrevet

Kan fortelle hva legen på riksen fortalte for en uke siden.

Jeg er gravid med prøverørsbarn og må derfor inn til tidlig ul for å sjekke at alt er ok, før jeg blir overført til fastlegen min.

Var der når jeg var 8+0

Der så de et bankende hjerte, et foster i perfekt størrelse og at det satt riktig i livmoren og at mengden fostervann var riktig.

samt at hinnen rundt fosteret og rundt fostervannet var hel og fin.

Spurte hvor stor sjanse det var for at det gikk bra etter denne kontrollen. Fikk oppgitt ca 98-99% sjanse for vellykket resultat, mot 80% som er vanlig når man først har testet positivt.

Det er jo ca 20% sjansen for en SA/MA, og de fleste mister tidlig, eller ville kunne se avvik på en tidlig ultralyd som kan tilsi at ikke alt er som det skal.

Poenget er at de fleste "vanlige" gravide ikke har ultralyd før ca uke 12, og da må gå med denne 20% usikkerheten helt fram til den tid.

Skrevet

Sjangsen øker for at det går bra om man har sett et bankende hjerte i uke 8....

Jg var selv på ultralyd i uke 7,8 og 9 og fikk beskjed med legen hver gang at det såg strålende ut og at det var ingenting og bekymre seg for... 3 dager etter siste ultrayd var fosteret dødt....

hadde blødninger noen ganger, men legen på ullevåll mente at det var helt ufarlige blødninger... og at 1 av 5 opplever det....

de ser vel ikke noe mer enn det de ser... tror det er vanskelig å se om dt blir en ma eller en sa... de ser vel bare at fosteret ligger der det skal, at hjertet slår og at det vokser som normalt....

fikk også med bilder hjem fra ultralydene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...