Gå til innhold

Noen har bestillt i mitt navn...!? Wtf???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en sending i posten med noen navnelapper, og en regning som stod i mitt navn, og på min adresse. Jeg ringer til firmaet, og de forteller at det er bestillt med håndskrift, de sender meg en kopi av dette slik at jeg har alt av papirer om det skulle gå videre og det måtte ende med politianmeldelse. Navnet som står på lappene er totalt ukjent for meg, hverken navn eller nummer er å finne i telefonkatalogen.

MEN-jeg har jo telefonnr her.. Hva ville dere gjort?? Ville dere ha ringt på det nummeret og spurt hva som har skjedd her, eller ville dere bare ha latt det gå?? Regningen er jo kansellert, men det er jo litt ubehagelig å vite at noen har brukt mitt navn og adresse i en slik bestilling :-S

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter.. Trenger synspunkter :-S

Skrevet

Det er viktig at du politianmelder det - gi dem alt du har av papirer. Ikke ring nummeret.

Deretter må du kontakte rette instanser (spør politiet) for å få sjekket om navnet og personnummer er blitt brukt tidligere.

Dette er veldig viktig da man faktisk kan stikke av med identiteten din og bruke den til å kjøpe dyre ting samt ta opp lån. Dvs. at du ikke vil få tatt opp lån da noen bruker "deg" og du blir holdt ansvarlig for disse. Er det noen som bruker din identitet så kan du faktisk slite i MANGE år før de blir tatt.

Kontakt politiet. Identitetstyveri blir et større og større problem og offeret vet det ofte ikke før det har gått mange år. Og sitter da der med all dritten.

Skrevet

Hei :) Og takk for svar!!

Bør jeg ringe politiet nå, eller bør jeg vente til jeg har fått kopi av bestillingen i posten??

Dette var ikke mye behagelig :-S

Skrevet

Vent til du får kopi av bestillingen du...KAN være at det er gjort feil fra leverandøren også..Jeg fikk noen varer VELDIG forsinket, da de var sendt til feil addresse.....Og faktura lå nedi...Men jeg etterlyste varene og fikk pakken med tid og stunder..:Hadde vært litt både her og der og i retur og div den.....

Skrevet

Hei det er meg anonym som ba deg kontakte politiet.

Vent til du får kopi av bestillingsskjemaet før du anmelder det.

Men ring firmaet og forhør deg om de har sendt deg kopien slik at du ikke går og venter på noe som man ofte kan være treg med å sende ut.

Hvis det er en bestilling som er gjort med håndskrift og hvor det står ditt navn og adresse så er det tvilsomt at det er gjort en feil. Så fremst du ikke har bestilt det og glemt det selv.

Man skal alltid være observant hvis man får noe i posten som "skurrer" - da kan det være noe alvorligere på ferde. Som sagt tidligere identitetstyvere er alvorlige greier, det blir mer og mer av det, og de som gjør det er virkelig profesjonelle - og du kan få problemer i årevis framover.

Skrevet

Da venter jeg :) Skal ringe tilbake om jeg ikke har fått noe i løpet av uka.. Håper virkelig de sender med en gang, det er så kjedelig å vente med sånne ting som man bare vil ha ut av verden :-S Nei, dette var skikkelig guffent, spesielt siden det var bestillt med håndskrift.. Jeg fatter ikke hvem som vil gjøre noe sånt.. Også med navn og tlf.nr i tillegg??? :P

Skrevet

Vi opplevde noe lignende som dette en gang for ett par mnd siden. Både jeg og mannen har hvert sitt firma som vi jobber gjennom. Plutselig en dag kom det brev i mannen min sitt navn, MED hans personnummer på som han skulle signere og sende tilbake. Viste seg att noen hadde starta ett firma i hans navn, med hans pers.nr og jammen meg var det ikke lånesøknader i forhold til oppstartslån som nå kom i posten. Navnet på firmaet var ganske likt det han faktisk har.

Heldigvis har vi ganske god peiling på dette med firmaer og papirer i forhold til det, så forsto jo att det var noe som skurra her. Banken holdt til på østlandet, og vi bor i Trøndelag. Han ringte banken umiddelbart - kontaktperson der ble jo selvsagt kjempestressa, og etter mye om og men fikk han de til å sende kopi av legitimasjon den som hadde tatt opp lånet hadde brukt (forøvrig førerkortet som ble stjålet (pengeboka stjålet) på ferie på østlandet sommeren før).

Anmeldte det, og tok full pakke i forhold til bank og brreg. Både banken og brreg tok også tak i det, og en person som er siktet for flere andre lignende tilfeller, og faktisk flere ganger har greid å ta opp lån i andres navn ble til slutt tatt.

Ble litt langt dette - men det jeg skal frem til er att det er utrolig lurt å få handfaste beviser ( i vårt tilfelle kontakten med banken - kopi av leg de hadde brukt + papirene vi fikk i posten) og så anmelde det.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...