sweet dreaming Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Min 4 år gamle datter var på besøk hos bestemor og sov over for ett par dager siden. Da hun kom hjem klaget hun på at hun var sår i tissen og rumpa. Jeg viste hun hadde badet når hun var hos bestemor og spurte da om hun hadde brukt sterk såpe eller plukket på seg selv, hun er jo i utforskeralder. Så sier hun at hun badet sammen med onkelen sin på 13 og han villa ta på rumpa hennes og da sa hun nei, men så hadde han gjort det likevel og da gjorde det vondt! Jeg syns jo at hennes 13 år gamle onkel er altfor gammel til å bade sammen med henne ,og at han heller kan plukke på noen på sin egen alder , men å få sagt til svigermor at de ikke skal bade sammen mer, og fortalt at han har tatt på min datter det vet jeg ikke hvordan jeg skal få sagt. 13 åringen er svigermors lille gull av en attpåklatt, han har ganske store problemer med at han blir mobbet og er til utredning for asbergers. Han er altså hennes store bekymring om dagen og jeg har jo liksom ikke tenkt å vinkle det som om han er pedo, men jeg vil bare ikke at min datter skal bli plukket på av en eldre gutt. Husker selv da jeg var 4-5 så var det en 15 åring i nabolaget som ville ta meg på tissen , og jeg opplevde det som veldig ekkelt. Men hvordan få sagt dette til min småhysteriske svigermor som tar alt i verste mening??
isabelan Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 i en sånn situasjon så hadde jeg avventet å si det, til kanskje utredning var avklart eller noe sånt, og holdt barnet vekk fra overnatting og eventuelt bading en periode og observert onkelen i forhold til henne og leking osv. Eller sagt til svigermor at barnet hadde utrykt at hun ikke likte å bade med onkelen. Hadde det ikke hun slått seg til ro med det ville jeg fortalt det.
Shiny84 Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 kunne jo sagt st du synes det er litt rart at de bader sammen når han er 13 år.... da er han jo ikke noen "liten gutt" lenger.... Jeg hadde ikke latt min datter være i nærheten av denne onkelen så lenge hun ytret dette! Vet ikke hva asbergers er jeg alså, men det er vel uansett ingen unnskyldning til å klå på 4 år gale jenter... Kanskje du skulle tatt deg en prat direkte med " onkelen".... Håper du får løst dette!!
Shiny84 Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 4 år GAMLE jenter var seff det jeg mente å skrive
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Mener ikke å være krass om jeg oppleves som det. Men dette er ikke greit. Ditt barn er ditt ansvar, og når hun har fortalt dette så bør hun ikke komme i lignende situasjoner igjen. Uansett hvor vanskelig det måtte være for hennes bestemor, onkel eller for deg å ta det opp.
sweet dreaming Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2009 Ja, jeg syns han er altfor stor. Og jeg er litt overasket over at bestemor ikke skjønner det av seg selv,men hun tror vel at han fortsatt er lille gutten hennes. Jeg vet jo ikke akkurat hva som skjedde,men jeg la ikke ordene i munnen på datteren min. Hun fortalte det selv når jeg spurte hvorfor det var sårt. Og i.o.m at hun sier at hun sa nei,men han ville så vet jeg jo at det ikke var hennes påfunn. Asbergers i hans tilfelle er at han mangler evnen til å se ting fra andres synspunkt, mangler sosiale antenner, mangler empati og har en del lærevansker. Og en del sære interesser som han går helt opp i. Nå er han inne i en periode der han bare snakker om seriemordere , bestillingsdrap, tegner voldelige figurer og drømmer om å se filmer med masse blod. I tilegg til at han har ett vannvittig mamma-kompleks som gjør at han må sove i sengen til moren sin for å få sove , må kunne ringe mamman sin hele tiden hvis hun er ute, raserianfall hvis han ikke får viljen sin og ellers lite følelser utover sinne og agresjon, og så biter han kameratene sine når han blir sinna.Manisk vasking av hender osv. Han er riktig en liten sjarmør.... Defor litt usikker på hvordan jeg skal konfrontere han slik at han på en måte skjønner det.
sweet dreaming Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2009 Jeg vet, fikk helt vondt i magen når hun sa det for jeg har alltid vært veldig obs på at hun ikke skal ha sånne opplevelser .Samtidig ville jeg ikke spørre for mye for at hun ikke skulle føle seg ekkel. Men min svigermor kan fort være sånn at hun enten nekter å tro det og syns vi er helt håpløse, eller hun kan stenge seg inne på ett rom i en hel dag og gråte!! Jeg syns slett ikke det er greit, for min datter er 4 år og hun skal ikke plukkes på. Hun må gjerne leke doktor med andre 4 åringer , men ikke en 13 åring. Og en annen ting er jo hva det kan gjøre med han hvis han får denne vanen ? Han er jo litt sær fra før . Men godt å vite da at jeg ikke er den eneste som syns det er sært at han bader med min datter .
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Skjønner godt du syns dette er vanskelig, og en fryktelig ubehagelig situasjon da onkelen har Asbergers. Jeg kjenner en del til dette syndromet gjennom jobb... Men som jeg skrev i sted er ikke det "ditt" problem selv om det påviker hvordan du skal ordlegge deg og gå frem ovenfor din svigermor. Din jente trenger en sterk mamma som beskytter henne og taler hennes sak uansett hvor ubehagelig det er. Din svigermors oppgave er å beskytte sin sønn, og det gjøres og i form av grensesetting og evt. behandling. Det er ikke greit for ham heller å komme opp i slike situasjoner som han ikke har forutsetninger for å håndtere selv. Da må han beskyttes fra å sette seg selv i diss situasjonene. Kjenner til barn med asbergers som har tydelige grenser og mye oppfølging som fungerer veldig godt, og barn som fungerer svært dårlig, og som ofte ikke har den samme oppfølging og grensesetting i hjemmet. Å dulle med dem er vel det verste du kan gjøre, og for deres egen del. Følg morsinstinktet ditt du. Og Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå