Gå til innhold

ja då var alt betalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

denne mndens avdrag, husleige og slik. vi sitter igjenn med 3200 på konto. bilen må til reperasjon, en av ungene skal ha selskap, hele familien trenger ny garderobe, fotokamraet er ødagt og kuksekken av en mann sløser

og det verste av alt er at di sakene me betaler er ikke mine saker. det er hans saker, fra et avslutta firma og fra før han traff meg, og di fleste sakene begynte som et par hundre kroner, og er nå på flere tusen. og samme kor fast og trutt eg betaler så minker di nesten ikke. me har betalt avdrag i et år nå.

eg er møkka lei.

hvorfor skal alle andre ha råd ti å kjøpe klær og interiør og fin bil og pressanger. alle ine venner har råd til dette, bare ikke me

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lever og uten å ha noe særlig til overs etter alt er betalt. men det har vi valgt da.. for at jeg skal kunne være mest mulig hjemme med unga. Men kan du ikke få mannen din til å sette et automatisk trekk fra lønningskonton sin til din regningskonto. Du skal vel ikke betale for hans tidligere feil?

Men ang å ha råd til å kjøpe seg alt mulig. Man trenger ikke halvparten en gang av det alle kjøper for tida. ( Vi kjøper oss ikke nye klær hver mnd. Vi vokser ikke lenger og holder vekta sånn nogenlunde stabil. Det kan gå mange mnd før jeg kjøper nye klær.) Det er blitt en uvane folk har å kjøpe nytt hele tida. Det er ikke bra for miljøet. Jeg tror ikke de som kjøper nye møbler og puter i stua hvert år er noe lykkeligere enn de som ikke gjør det. Jeg tror mange heller er mindre lykkelige i sin jag etter det nyeste og fineste hele tida. Sitt heller i den gamle sofan og nyt solnedgangen, isteden for å løpe rundt i butikkene etter noe nytt man liksom trenger.

men det virker som du og mannen må sette dere ned å snakke litt økonomi sammen. Men den fine bilen og det synes jeg du skal prøve å la være å ønske deg. Det gjør deg ikke lykkeligere alikkavell.

Skrevet

eg er veldig enig, men eg synes det er litt kjipt att vi må gå i klær vi har arvet alle sammen. vi kan omtrent aldri kjøpe oss klær selv.

soffaen fikk vi som en gjenntjeneste, den er gravstygg og helt opprevet på det ene armlenet. stua vår ser ut som en lagringsplass rett og slett, den ser ut som en ungkars hybel - stygge plakater på veggene.

min største drøm er å studere sykepleien og til slutt bli jordmor, men det har eg ingen utsikter for at det skal gå i framtiden heller.

så har eg en drøm om en symaskin og et kamera om faktisk virker. en bil som har plass til vogna bak, der det er litt lettere å plasere tre unger.

eg må innrømme at eg er sykelig missunelig på venninder som får englandstur, ny seng og fine smykker ti jul og bursdager..

eg vet at om ti år spiler det ingen rolle i det hele hva eg hadde i dag men eg må blåse litt ut av og til

vet eg skriver litt feil, men har en gammel maskin. med et knokete tastatur

Skrevet

lønningsdagen er den verste dagen i mnden

Skrevet

Ja, jeg bryr meg ikke om du har skrivefeil altså, jeg gidder ikke legge merke til sånt engang:) (Jeg som svarte deg lenger opp her)

Ja, jeg skjønner du gjerne vil ha det litt finere rundt deg, og det med bilen skjønner jeg veldig godt. Jeg handler mye på loppemarked. Eeeelsker å gå på jakt etter kupp! Der kjøper jeg møbler og klær osv. Er masse kult å få tak i ! Men som sakt, prøv å få mannen din med på en ordning hvor han setter av mere penger til utgifter. Da vil han ha mindre å sløse med og!

Skrevet

Hva med å gå å titte i bruktbutikker? Nesten alt vi eier er brukt. Vi fikk masse brukte møbler, dødsbo.. En jeg kjenner jobber også i bruktbutikk, og det er mye fint der som nesten ikke er brukt til en billig penge. Der har de jo sofaer, klær osv.. wearhouse selger billig barnetøy.

Rydd stua di og gjør det beste ut av det.

Spar inn penger på mat, og sett av noen 100lapper hver mnd til sparing.

Du som sa at ikke hun skal betale mannens gamle gjeld, syns jeg var litt rart svar. Er det ikke det det handler om, å støtte hverandre? Hjelpe hverandre? I stedet for å si "nei den gamle gjelda di får du slite med aleine"

Skrevet

Du er ikke den eneste som sliter litt med trang økonomi:)

Men det er mye du kan gjøre som gjør trivselen litt bedre hjemme i stua, er du av den kreative typen er det utrolig mye du kan gjøre med gamle slitene møbler.

Male gamle skap f.eks kan gjøre en kjempe forskjell, man kan bruke lakklim (spesiell man kjøper i hobbybutikk, eller på europris til en litt hyggligere pris) og servietter, lime dem på en glassbolle og vips du har en ny og fin ting. Det finnes masse av bøker på bibloteket som gir deg masse billige tips til å lage og pusse opp ting:)

Og blir du riktig så flink kan du jo pusse opp gamle møble og selge dem med en liten fortjeneste (men rik blir du nok ikke på dette).

"hvorfor skal alle andre ha råd ti å kjøpe klær og interiør og fin bil og pressanger. alle ine venner har råd til dette, bare ikke me"

- jeg kan love deg at ikke alle gjør dette, det bare virker slik fordi du har sittet i en vansklig økonomisk situasjon så lenge.

Skrevet

takk for gode råd. eg er ekspert på billige men gode og sunne middager . god ide å gå på brukt butikk. kanskje eg er skikkelig ehldig å finner meg en ny soffa. men akkurat denne mnden har vi tre tusen to igjenn og trekker fra ca et tusen fem i bil reprasjon og røyk ( eg røyker da ikke, og han røyker rulletobakk ) så har vi et tusen fem til bleier og mat, og det går vell så vidt ( eller egentlig ikke) men det har enda ikke gått en dag uten at vi har penger til mat, så eg skal virkelig ikke klage det virker så håpløst akkurat i dag, men i morgen blir det bedre

Skrevet

ehhmm.. skulle du mangle litt penger på slutten av måndten før lønn (til mat og sånn), så går det jo ann å ringe banken din eller hans og spørre om de er villige til å sette 1000kr i kreditt på brukskontoen, og be dem om å fjerne den minusen når evt. lønn kommer inn? Banken pleier å være veldig greie der når det er snakk om en uke eller to:)

Skrevet

Dersom han klarer å slutte å røyke vil dere klare dere mye bedre. Røyken blir bare dyrere og dyrere. Jeg har mast på min kjære om at han må slutte, og endelig ble han enig med meg:) Da sparer vi ca 800 kr i mnd som vi kan spare til å bruke på bryllupet vårt:)

Men er dere nødt å reparere bilen denne mnd? Kan det vente til neste mnd? Så kan du sette vekk for eksempel 500 kr denne mnd til reperasjonen også resten neste mnd.

Skrevet

det idiotiske er at han slutta og holdt seg i to år, så begynte han igjenn i høst.

lageret på bilen er røket og potto er helt ødelagt. skal høre om det går å få utsatt, men tviler heise på det

Skrevet

beklager at eg syter så. det er ingen gagn i . tusen takk for gode råd. det blir bruktbutikk neste på meg tenker eg. kansje eg kan få det pent i stua mi eg og :D

Skrevet

eg såg forresten en episode av luksessfellen der di la opp et skikkelig bra lav budsjett bryllup. mange gode ideer :D

så fint at han klarte å slutte. veldig smart å ha en bryllupskonto som ingen kan røre

Skrevet

luksussfelen skulle det stå :D lol :D

Skrevet

Sett deg ned med en stor kopp te og kikk litt på "gi bort" på Finn.no. Det er ikke grenser for hvor mye fint man kan finne der! (Sikkert fra de som går å kjøper seg nye ting hele tiden som nevnt lenger over ;-) )

Jeg fant en seng til et av barna og ny sofa til oss. Vi hadde også en opprevet gammel, arvet en fra før.

Jeg vet hvor kjipt det er! Men forhåpentligvis klarer man å karre seg ut av det økonomiske hardføre som et bedre menneske med mange gode erfaringer som man kan dra nytte av senere i livet :-).

Lykke til!

Skrevet

Husk at dere kan få mat og bleier hos frelsesarmeen.. det er ikke nederlag å gå dit så lenge det er til det beste for barna dine vet du...

Skrevet

nei, vi går ikke uten mat eller bleier. me har nå foreldre begge to, som me kan låne av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...