Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for at hun blir smitta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag var det en hissig spysjuke som foregikk på avdelingen til minste vår. Hun selv var frisk og har vært frisk hele helga. Jeg spurte i barnehagen i dag hvordan det sto til der, og da sa de at det hadde vært en hissig runde på fredag og at det var noen barn borte i dag også. Men hun trodde det hadde hjulpet at helga kom slik at det fikk roet seg ned litt. Jeg sitter bare å venter på at de skal ringe og si at hun også har blitt dårlig, eller håper at hun ikke blir smittet. Hun har kun spydd en gang tidligere i sitt liv og da var det over på noen få timer.

Kan det hjelpe at hun er veldig glad i Biola, hun drikker minst et glass hver dag? I tillegg har vi vært veldig flinke med håndhygiene i hjemmet og brukt sånn håndsprit på oss alle helt siden før jul. Krysser fingre for at dette er til hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å vaske hendene skikkelig i 10 sekunder, med såpe, skal være like bra som desinfiserende.

Håndhygiene er jo alfa omega ang å stoppe smitte, kanskje dere slipper unna?

Biola er faktisk litt misforstått, i følge et program jeg så på NRK1. Den kan være fin hvis man har hatt magesjau, er gravid er i en periode der man sliter på magen. Tar man daglig biola når man er normalt frisk og rask kan det faktisk trøbble til mer enn det gjør godt. Hvem skulle tro det.

Skrevet

Rotaviruset som går nå er veldgi smittsomt, så flaks vil jeg tro om hun slipper unna. Biola tror jeg ikke hjelper på om hun blir smittet eller ikke.

Skrevet

Vil bare tilføye at det som er ekstra med rotaviruset er at det smitter gjennom partikler som svever i lufta fra de som har kastet opp, og god håndhygiene i seg selv er ikke nok for å hindre smitte.

Skrevet

Da er det i såfall feil ved reklamen som vi stadig hører om Biola og det som står på selve kartongen. Der kommer det jo tydelig frem at den skal holde uønskede bakterier unna og forebygge osv. Det er jo dumt hvis den da gir folk falske forhåpninger?

Skrevet

Slik jeg har forstått det med biola så kan den hjelpe til med å gi gode forhold for bakteriefloraen i mage og tarmsystemet. Uansett så vil den ikke hjelpe mot å unngå smitte fra et virus.

Skrevet

Da er det bare å håpe på flaks, men tviler på at hun/vi slipper unna. Er jo så mye dritt (bokstavelig talt) som går for tida. Begynner å bli såå lei av spysjuke, diarè osv. Tar det ALDRI slutt!

Skrevet

Er lei her også. Men skulle hun bli smittet så kan du trøste deg med at det verste er fort over, og at hun er delvis immun etterpå.

Skrevet

Jeg har nå tro på at Biola virker, de bruker det jo til og med på sykehuset. Det er mange gode bakterier i den som fester seg på tarmveggen, så det ikke blir plass til så mange andre bakterier/virus.

Hvordan vet dere at det er Rotavirus som går og ikke Noroviruset?

Har forøvrig hørt at disse virusene smitter via nærdråpesmitte ved oppkast, og da må du være nærmere enn 1 meter fra den som kaster opp for å bli smittet, mest av alt smitter det gjennom avføring, og da hjelper det jo selvsagt godt med god håndhygene.

Få høre hvordan det går, om hun slipper unna.

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg har også hørt at det er 30 sekunder grundig håndvask som gjelder, og da er det i tillegg lurt å ha korte negler.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Småen fikk det, og 2 dager etter var vi totalt 16 stk i familien som hadde fått det... Sånn går det med familiebesøk! Småen begynte den dagen, samtlige fikk det innen 2 dager etterpå... så smittsomt er det, men kanskje dere slipper unna siden hun ikke har begynt enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...