Gå til innhold

Flere med høyt sf-mål og diger mage?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger jevnt over ca. 1 cm over det grønne feltet på helsekortet. Magen er svær og i tillegg er jeg høy (med tanke på god plass). Flere som har slike mål og som har fått vekstestimert babyen? Min er beregnet til +15%. Er redd for gigantbaby. Er 36 uker på veg nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg har ligget helt i kanten på det grønne feltet, men de siste seks ukene har kurven skutt i været (jeg er 41+0 nå). Var på vekstestimering nyttårsaften og gutten ble målt til +7 %. Han som tok ultralyden mente det kunne være mange årsaker til så høyt symfysemål, bl.a. mye fostervann. Han sa også at han ikke mente det var særlig poeng i å gå mer enn en uke over termin, så på onsdag skal jeg på overtidskontroll og blir sannsynligvis satt i gang om det ikke har skjedd noe innen da :)

Skrevet

Jeg sniker meg inn noen dager for tidlig. Skal strengt talt ikke inn hit før fredag.

Mitt SF mål var 2 cm over grønn sone i uke 24. Jeg ble da sjekket med ultralyd og fikk beskjed om at det ikke var for mye fostervann og babyen så ut til å ligge ganske på snitt i størelse.

Jeg fikk ikke noen prosentberegning av babyens størrelse... Har de gjørt dette utvendig eller ved hjelp av ultralyd? Si til legen din at du er redd for gigantbaby. Kanskje du kan få sjekket om bekkenet ditt er stort nok slik de sjekker ved setefødsel.

Skrevet

Jeg har en kjempemage og er bare 33+6 uker på vei..

Ligger også over det grønne feltet og har vært til størrelsesestimering. Jeg vet jeg får en gigantbaby!

Forrige var estimert til ca 50% over snitt og mellom 5 og 5,5 kilo til termin. Hun ble født 3 uker før termin og veide 4858g.

For nøyaktig en uke siden ble denne babyen estimert til 3300g. Vanligvis vokser de 200-250g i uka nå siste tiden, men mine babyer har vokst mer enn det. De regner med en 5 kilos baby til termin denne gangen også, jeg har i tillegg mye fostervann og stor morkake. Mine babyer har det godt inni der gitt ;)

Men høye sf-mål trenger ikke bety stor baby da, både leiet til babyen og hvordan vi bærer ungen spiller også inn. Hvis du f.eks bærer ungen høyt blir målene høye, da synker de ofte når ungen synker lenger ned i bekkenet..

Skrevet

Titter innom, selv om jeg egentlig ikke hører til her inne lenger, da min lille prinsesse ble født i desember.

Jeg hadde stooor mage, og på slutten sprengte SF-målet mitt kurven fullstendig. Legen trodde lenge at det var tvillinger, og jeg var på flere vektestimeringer på sykehuset. Den siste en uke før termin. Alle sa at hun ville være 4 kg ved termin. I uke før termin veide hun etter estimeringen 3,9. Jeg gikk 12 dager på overtid - og var superengstelig for en gigababy. Tenkte ikke på noe annet enn den enorme babyen som bare vokste og vokste for hver dag... turte ikke spise noe sukker siste mnd.

Fødselen var et kapittel for seg - hodet kom ikke ned i bekkenet, og timene gikk... Jeg var overbevist om at babyen da var for stor til å komme ut! Etter 15 timer i aktiv fødsel ble det ks - og gjett om jeg var overrasket da de kom med ei pittelita tulle og la i armene mine. 3180 gram veide hun!

Så er ikke sikkert dere venter noen gigababyer heller:) Og, det jeg ble beroliget med (men som ikke hjalp meg nevneverdig) var at det er hodet som er verst, og selv om babyen er stor trenger ikke hodet være stort. Og, babyene vokser ikke så mye sånn helt på slutten.

OG, de fleste kommer ut på normalt vis uansett - hvis ikke er det hjelp å få:) Og uansett hvor jævli det er mens det står på, så er det verdt det:)

Lykke til! Og gled dere:)

Skrevet

Min er i kant med det grønne. Stor mage med liten baby. Min baby har - i vekst. Skal på sykehuset den 15. Så er veldig spent. Uke 28.

Skrevet

jeg hadde stor mage og høyt SF-mål, hun var 3930 når hun kom ut og 53 cm, men fødselen gikk fint:)

Skrevet

Hadde kjempestor mage med forrige, og han var 3790 og 49cm da han kom 2 uker før termin. Ser jeg ligger helt øverst på grønnlinja på sf målene denne gangen og (uke 31) og jm mener det blir ikke noen mini dette heller :) Blir spennende å se

Skrevet

hei hei! jeg har ligget på den grønne streken hele svangerskapet.. men sist kontroll var jeg plutselig over den..

jordmora mi sa at siden babyen min sitter i seteleie vil jeg ha ett høyere sf mål å om babyen snur seg så vil sf målene falle ned igjen.

dette fordi hodet på babyen er hardt å stort samenlignet med rompa.

har ikke fått noe spesielt store barn tidligere, så forventer at babyen er normal.. er foresten snart 35 uker.

Skrevet

Ligger over det grønne feltet jeg også. Magen er stooooor nå, jeg er ikke veldig stor selv så det er litt plagsomt. Veldig tungpusta og vondt øverst i magen. Har vært på ultralyd hver uke for å følge opp, har veldig mye fostervann og stor baby. Har fått estimert fødselsvekt på 19%...... Har hatt store barn fra før også.

Rompa til baby ligger kilt fast oppunder ribbeina mine og presser på levera... fysj det er ubehagelig!

Heldigvis skal jeg ha planlagt keisersnitt om 9 dager, tror jaggu ikke jeg hadde holdt ut en dag utover det... JEG ER LEI!!!! Men ååååå som jeg gleder meg til det lille nurket kommer ut av magen nå-:-)))))))

Skrevet

Fikk beskjed av legen min at nesten ALLE i Norge ligger over kurven på helsekortet,og det pga de kurvene ikke var beregnet på norske barn. Jeg lå over hele tiden sist også jeg, fikk ei pie på 3600... Ligger litt over nå også, er i uke 31 nå, magen er veldig liten (folk ser ikke at jeg er gravid!!!) og har lagt på meg 6kg. (er 175 og vanligvis 60kg da.)

Så jeg satser værtfall på at jeg ikke får en 4kg baby =D

Skrevet

Jeg ligger også helt i toppen av det grønne feltet, og har gjort det hele tiden. Hadde ul på fredagen og fikk estimering på -7%. Så det har nødvendigvis ikke noe med størrelse på baby å gjøre. Kan like gjerne komme av mengde forstervann, hvordan barnet eller morkake ligger, livmor osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...