Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å sove på natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner med at det er vanlig å ha det som oss nå de første ukene med jenta vår, at hun sover i kortere intervaller og våkner opp for å få mat. Hun er også til tider helt avhengig av å ha puppen min i munnen for å sove om natten, noe som er veldig slitsomt!

Når begynner man å kunne ane noen form for kontinuerlig nattesøvn hos de små? Og når skal man begynne å tenke rutiner? Nå sover jeg når hun sover ferdig med det.. hun bestemmer tidene, men hun er bare 17 dager da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sov nesten ikke det hele tatt på nettene jeg de første fire, fem ukene. Så ble det litt bedre. Da han ble åtte uker (for en uke siden), kunne jeg plutselig legge han i ti-tiden, og han sov til morgenen, bare avbrutt av et par måltider. Han var også avhengig av puppen for å sovne, og sovnet og sov kun oppå meg. Veldig slitsomt. Men jeg lot han gjøre det. Og tok det i hans tempo. Så han forbinder legging og soving med bare positive ting og trygghet. Kan nå legge han i egen seng på eget rom om jeg vil. Men har han til vanlig i kurven ved siden av sengen min.

Startet med innføring av litt rutiner (bading, pysj osv), da han ble fem, seks uker. Så ble han liksom vandt med dem, selv om han kanskje ikke sovnet før fire på natten, og sov et par timer, og det var det.

Skrevet

Ok, godt å høre at hun ikke er unormal i alle fall :)

Jeg syns det er så vanskelig å sove når hun ammer, eller når hun ligger oppå meg fordi jeg ikke vet hvordan jeg vil bevege meg i søvne. Liker å ha henne i midten av senga med litt luft rundt henne.. men det er ikke godt nok før klokkanærmer seg ni om morgenen.

I natt var hun våken til tre, sov til fire og skulle da ha pupp i ett fra fire til ni, så sov hun til tolv. Jeg er virkelig helt utslitt av dette for jeg har ikke sovet natt siden før fødselen. Men det er vel bare noe man må gjennom. Stakkars hun har jo ikke noen mulighet til å uttrykke seg annet enn å sutre og skrike..

Skrevet

hei! dette med soving er så individuelt, men det har du sikkert hørt tusen ganger;) min lille har alltid sovet på natten, fra ca. 23 til 09, men de første to mnd måtte han få mat hver 3. time ca. de første ukene lå han i ei kurv ved sengen vår og sov fordi sprinkelsenga ble altfor stor og utrygg. da hadde vi også et pledd som vi rulla som ei pølse og la rundt han slik at det ikke ble noe tomrom rundt han, hvis du skjønner. etter ca 6 uker la vi han i sprinkelsenga hans med teppet rundt slik at det fremdeles ble trygt og godt. der har han sovet siden. og etter den natta han ble 2 mnd har han sovet fra ca 21 til 09. da er han oppe mellom 04 og 06 og spiser en gang.

på kveldene er det akkurat som han vet at "nå må jeg fylle opp lagrene"! for uansett hvor brystspreng jeg er forlanger han mer, så da får han litt mme på flaske. det går jo selvfølgelig an å pumpe seg litt i løpet av dagen også slik at han får mer på kvelden, men det har ikke jeg orket, jepp! dårlig mor! ;) gutten er nå hvertfall blid og fornøyd:)

men husk at alle barn er forskjellige! noen sover jo aldri på natta. ikke for å ta motet fra deg, men for å trygge deg på at også det er normalt:):):)

lykke til videre! :) regner med babyen din er verdens fineste også? akkutar som min! :)

Skrevet

da guttungen min var 3 mnd merket jeg på rutinene hans at vi kunne innføre rutiner.soverutiner på dagen og natta.han begynte og sove rundt da han var 3 mnd,11 mnd nå og det har aldri vært noe problem.

tok det i hans tempo.etter når han viste meg at han ville sove,når han ble trøtt på kvelden.tok det bare derfra og det gikk greit.

Skrevet

Uff, ja, d ble lite søvn de første fem- seks ukene her i huset også... Eller, d ble forresten endel søvn, men ikke før nærmere tre fire tida på natta... Da kunne hun gjerne sove fem- seks timer i strekk, men fikk jo ikke så mye ut av dagen da, for måtte jo stå opp i ett- to tida for å få nok søvn..(måtte ofte sitte oppe i to til tre timer per amming om natta, for hun spiste tregt og var vanskelig å få til å sovne igjen..)

For vår del begynte vi å ane forbedringer ved 8 ukers alder, da kunne hun sovne i 24 tida, men ikke hver kveld.. Hun har alltid sovet ganske lenge i strekk når hun først sovner, så sånn sett har vi vel vært ganske heldige:) I jula, da var hun 10 uker ca, begynte hun plutselig å bli trøtt på kvelden, og sovnet i 23- 24 tida hver kveld, og d gjør hun fortsatt:) Sover da i 5- 8 timer i strekk før mat, og sovner som en stein m en gang etter matingen, til 11 - 12 tida.. Så d er lys i tunnelen, man må bare ta tiden til hjelp..:)

Rutiner er d ikke vits å begynne å tenke på på mange mnd enda.. Vi har begynt så smått nå, hun er tre mnd, men vet ikke helt om hun skjønner no av d enda, tviler litt;)

Skrevet

Takk for svar, og ja.. hun er verdens nydeligste :)

Jeg får bare ta det litt som det kommer, og prøve å lære meg til å sove litt når hun sover på dagen, men jeg ar aldri vært en "dagsover". Min mor kommer på besøk for første gang i dag og hun blir en uke, så jeg regner med at hun kan gi meg noen gode råd.. jeg ble jo veldig vellykket så hun må jo ha gjort mye riktig som mor, hehe

Skrevet

lykkeli&gla-mamma til Frøya=):

Det høres ut som at vi har gode tider i vente. Hunkan ikke fortsette slik til hun blir 18 i alle fall :) Jeg får bare nyte denne tiden også, jeg vil sikkert savne dette også på en merkelig måte når det er over..

Samboeren min fortalte meg noe i dag som smeltet meg helt.. Han hadde våknet, og da lå hun ved siden av meg i senga, lys våken, men hun bare koste seg og hun lå og tok meg i ansiktet hele tiden. Syns det hørtes så fint ut :)

Skrevet

Høres i hvert fall ut som om du tar det veldig bra. Det gjorde IKKE jeg. Var helt desperat etter søvn, og klarte knapt tenke på annet enn at jeg måtte prøve å få sovet ved envher anledning. Men ikke lett, i og med at han ikke sov mer enn en halv time til sammen, og bare i armene mine eller på brystet mitt. Trodde jeg skulle bli skikkelig deprimert etter en stund. Felte mang en tåre de første ukene. Blir en vond sirkel hvis man blir fratatt et slikt basalt behov som søvn er. Heldigvis bedret det seg etterhvert, og plutselig var jeg sjeleglad og lykkelig over å ha sovet i fem timer en natt:)

Når jeg da fikk sove mer, kom også tålmodigheten og fornuften min tilbake. Og da greide jeg å tolke signalene hans mye bedre. Trodde ikke han ville sove alene, men all gryntinga og snøftinga han kom med i kurven sin, var bare lyder han lager når han sovner. Før tok jeg han alltid opp da, for trodde han ikke likte å være der. Har nå skjønt at de lydene bare er "jeg-prøve-å-falle-i-søvn"-lyder.

Men minien her sover imidlertid ikke så lenge av gangen som andre som har svart deg. Maks fem timer, og oftest tre timer i strekk på natten. Men det går helt glimrende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...