Gå til innhold

ammeproblemer!!!!


Libertad

Anbefalte innlegg

Gutten vår kom til verden for 4 dager siden og allerede nå sliter jeg med såre bryst og smerter med amming........... Ikke akkurat koselig å sitte der og amme mens tårene triller av smerter! Noen flere som har det sille Evånn? Vet snart ikke min arme råd..... Nå skal det være sagt at lille Even har hatt problemer med hvordan han skal bruke tungen siden dag 1, men blir så frustrert! Noen flere som har det sånn?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke noen alvorlige problemer, men det var VONDT og jeg fikk skorper på det ene brystet.

Jeg kjøpte ammeskjold på apoteket, det hjalp veldig. Dessuten var jeg superstrenge ift at han måtte ta brystet riktig. Jeg gjorde følgende når jeg skulle legge ham til:

"pekte" brystknoppen mot nesen hans slik at han vippet hodet bakover og gapte, da pekte jeg den mot haken hans slik at han gapte enda større. Når han hadde munnen helt åpen (noen ganger måtte jeg "peke" ham med knoppen på nese og hake et par ekstra ganger) så dyttet jeg puppen på plas i munnen hans, slik at han fikk hele det mørke området inn i munnen. Hvis det ble skjevt tok jeg puppen ut igjen og begynte på nytt.

 

Hvis du får harde knuter i brystet er det viktig å trykke dem ut, gjerne når du dusjer.

 

Lykke til! og ring helsestasjonen hvis det ikke bedrer seg, de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg med nr to (var sår) var å være veldig nøye med håndhygiene. Jeg smurte meg med deisnfiserende på hendene før jeg skulle amme, og så smurte jeg brystvortene etter hver amming.

Jeg ammet bare på ett bryst hver gang, sånn at det ble ganske mange timer pause mellom hver amming på hvert bryst...

Første gangen grodde ikke sårene så jeg måtte slutte etter to mnd. Den gang brukte jeg ammeinnlegg av ull rett på puppene: det anbefales ikke, bakterier trives i ull..

Med nr to gikk det verste over etter en uke, så ble det bedre og bedre.

Nå med tredjemann har jeg nesten ikke vært sår i det hele tatt! Så det blir tydeligvis lettere og lettere ser det ut som:)

 

Lykke til!

 

NB, jeg ble bare mer stressa av å tenke på ammeteknikk og stilling, det funka ikke på meg. Med andremann tenkte jeg ikke så mye på det, var kun opptatt av å desinfisere og det funka for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...