Jente92 Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Dere som har gått gravide mens dere gikk vgs. Vil bare høre om deres opplevelse rundt det Håper på mange svar!! )
Liljekonvall<3 Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 hei! Nå går ikke jeg på videregående, men er relativt ung. Jeg er 20 år og er HELDIGVIS ferdig med vgs!! Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg ville ventet til etter. En ting er å ikke ha videre utdannelse, men det er en stor fordel å ha jobb! Dette med tanke på penger og støtte under permisjonen. Også har du ingen garanti for at formen holder seg bra hele tiden, og det er utrolig kjedelig å måtte bryte ut av vgs. Er ikke sikkert at du får gå der gratis når du blir eldre. Er ikke meningen å virke negativ, men jeg hadde som sagt ikke planlagt en graviditet så tidlig..
*Darkspotted* Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 jeg går på vgs nå.. jeg ble graivd når jeg var 16 på grunnkurs formgiving og fødte noen mnd inn i frisør studiene. etter fødselen fant jeg ut at jeg heller ville jobbe på kvinneklinikken. så august 07 begynte jeg på helse og sosial og gikk hele året. juni 08 ble jeg gravid igjen med termin feb/mars 09. jeg har nå gått 1 termin av studiene på helsefagarbeider. det gjør meg absolutt ingenting at studiene må vente. selvfølgelig etter nr 2 nå vil jeg gjerne bli ferdig med studiene. men har ikke lange tiden igjen heller. det er derfor jeg har valgt å få bare tidlig. nå har jeg tilsammen 2 og et halvt år igjen med skole og lærlig. så er jeg ferdig med alt som heter studier. da begynner jeg nok produksjonen igjen. men så og si begge gangene har vært halvveis planlagt og jeg ville ikke gjort det på noen annen måte. det er ikke akkurat som jeg mister skoleplass eller noe. jeg er sikret skole nå når jeg får barn under vgs. jeg er glad som får to barn før fylte 20. nå kan jeg bruke mye tid på dem, jeg er sikret b.hage plass til neste mann og er veldig skoleflink så trenger ikke jobbe med det hjemme så da har jeg god tid til ungene. så jeg har bare positive opplevelser i forhold til det=) men kjenner jo ikke til annet. men som sagt er dette mitt valg=)
Jente92 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2009 Kjekt å endelig høre om noen som har positive opplevelser fra det da ) Jeg planlegger ikke noen graviditet, ville bare høre om de som har opplevd det
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Hei =) Eg går på vgs nå, vg2 helsefagarbeider, har termin 26. februar, så eg skal fullføre første skolesemesteret som går ut denne uken, så skal eg ha ett år permisjon (skal bli herligt kjenner eg!), så begynner jeg på andre skolesemester neste år, ganske greit det suns eg .. Så nå er eg spent på til neste år hvordan det blir med ein unge på si når eg skal gå på skolen, men tror det skal gå bra Det er meininga at eg skal gjøre ferdigt allmennfaga når eg er i permisjon nå før sommeren, slik at eg har litt mindre å holle på med når eg bjynner på skolen igjen til neste år.. Lykke til =)
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Heisann! Prøvde å gå almenn ferdig når jeg var gravid med første. Det gikk ikke så greit for meg da tilretteleggingen var dårlig og jeg hadde stort fravær grunnet innleggelser og kvalme. Fikk nedsatt karakter i orden grunnet fravær, og fikk ikke karakter i norsk grunnet stort fravær. Til tross for ekstra hjemmeoppgaver og prøver med godt resultat. Dette er jo noen år siden nå, og den skolen jeg gikk på representerer nok ikke det som er vanlig. Er ikke meningen å skremme, eller å si at det må bli sånn for deg, men vil fortelle det likavel, for du vet ikke hvordan formen er i en graviditet. De fleste har det helt greit, men jeg var maks uheldig.
Jente92 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. januar 2009 -godegodemamma Kjedelig at du var så plaget med kvalme da, og at det ødela for deg! :/ Men hvordan gikk det til slutt da?
Jente92 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2009 mamma91 - guttebeibi Jeg går helse og sosialfag, grunnkurs nå.. Blir nok ikke gravid sånn helt enda, men kjekt å høre at det faller bra på plass for deg og din lille gutt! ) Og ikke minst en bra tilrettelegging på skolen din! Skal du bli helsefagarbeider, eller skal du utdanne deg videre en gang? )
Yarn Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Hei:) Jeg jobber som lærer på vgs, men har aldri gått gravid mens jeg selv gikk der. Det jeg opplever, som lærer, er iallfall at det kan være tungt for mange å ha barn når de skal fullføre studiene (hvis de får barn midt i skolegangen, og ikke går gravide på slutten av siste året da:). Det er selvfølgelig mange som takler det, men er barnet sykt og skriker hele natten, så er det jammen ikke lett å få gjort unna alt arbeidet. Må barnet være hjemme fra barnehagen mange dager, er det vanskelig å få med seg alt av prøver, gruppearbeid osv. Noen skoler og lærere er selvfølgelig bedre på tilrettelegging enn andre, men arbeidet må nå gjøres uansett, da. Og så er det jo gjerne slik at man har lyst å holde kontakten med klassekameratene også. En annen ting er jo de som blir gravide siste året. Det er jo heller ikke alltid så kjekt, for ofte er det jo mye sosialt som foregår det siste året, som man kanskje ikke makter å være med på. Dessuten er det gjerne opphopning av diverse viktige prøver, heldagsprøver og eksamener- noe som kan være tøft som gravid. Ikke det at man ikke klarer det, det kan være tøft å jobbe også som gravid, men det er som regel litt enklere med sykemelding etc da. Nå var det jo ikke meg du egentlig spurte da, men jeg har både vært gravid og jobber på vgs, så jeg ser det hele fra en litt annen side:)
Jente92 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2009 Yarn da lurer jeg på en liten ting.. Hvilken del av skoleåret ville du sagt var den beste tiden å få barnet på da? Har hørt endel om at enten sommerferien, eller slutten av første semester. Vil du si deg enig i det?
Yarn Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Det er jammen ikke lett å si. Har man et "perfekt" svangerskap, uten problemer, er det sikkert fint om man klarer time det til slutten av sommeren etter siste året, eller senere.. Men ofte er det ikke lett å planlegge, hverken det perfekte svangerskapet eller terminen Begynnelsen av andre semester er vel bedre enn slutten av første, slik at man får fullført det første med karakterer. Men så er det jo slik at skal du ha utbytte av dette året, forutsettes det at den nye klassen du skal fullføre sammen med, har lagt opp løpet omtrent som den første klassen. Det er det jo ingen garanti for. Nå ligger det kanskje litt i kortene at jeg synes det er lurest å vente til etter vgs, kanskje helst til man har jobbet i full jobb ett år eller så, slik at man får fødselspenger også Men vi er jo forskjellige, det aksepterer jeg:) Svaret mitt er forresten kun basert på selve skolegangen, jeg aner ingenting om de økonomiske fordeler/ulemper i dette.
baby nr 3 på vei! Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Det har jeg prøvd..og er fullt mulig, men ikke til å anbefale..slitsomt å gå gravid når en går skole. Jeg hadde termin i mai, og avsluttet skoleåret i april, kom til bake 2 uker etter fødsel og tok eksamen. Hadde nå en del oppgaver jeg ikke hadde gjort ferdig, og noen prøver jeg måtte ta. Dette jobbet jeg med hjemme og leverte til skolen etter hvert som jeg ble ferdig neste skole år.. Er ikke akkurat skole og lekser en vil tenke på når en har en liten baby å ta seg av. Kan ikke si at jeg angrer på noen ting, jenta mi betyr alt for meg! men om jeg da hadde visst det jeg vet idag, hadde jeg ikke gjort det om igjen.
GuttenMin09 ♥ Jentebaby i 2012 Skrevet 12. januar 2009 #13 Skrevet 12. januar 2009 Eg skal utdanne meg videre=) Har lust til å bli sykepleier eller noe, vil vertfall jobbe på ett sykehus
Prins&Prinsessa Skrevet 12. januar 2009 #14 Skrevet 12. januar 2009 Jeg startet på gk helse og sosial den høsten jeg fylte 18 og ble gravid i februar. Fikk da fullført det skoleåret uten noen store problemer. Men var en del kvalm og dårlig, så måtte noen dager lage avtaler med lærerne så jeg ikke gikk glipp av for mye. Men gikk egentlig helt fint. Skal da sies at jeg var tidlig i svangerskapet og det er den letteste delen egentlig. Jeg hadde termin i november og så da ikke noe poeng i å begynne på vk1 barne og ungdomsarbeider for å måtte hoppe av i oktober/novemer. Så jeg og kjæresten min fant ut at jeg da kunne være hjemme med lillemann når han kom også kunne jeg ta vk1 via NKI. Så begynte på det i juni når skolen var ferdig. Fullførte nå i vår,men det skal være sakt at det var TUNGT. Brukte 2år på kurset samtidig som jeg jobber 70%. Men jeg skal ikke lyge å si at det bare var tungt og fælt for jeg syns virkelig det var verdet det. Å bli mamma som 19åring er ikke bare bare. Jeg er fortsatt sammen med faren til barnet og vi skal ha en ny om noen dager. Men det er ikke alle som er like heldige som jeg er. Jeg har en søster som er 17år og ble mamma 2uker etter hun fylte 17år. Hun er alene og sliter veldig til tider. Jeg syns virkleig synn i henne. Men hun ønsket barnet da hun ble gravid. Men hun så da bare på glansbilde historiene. Hun så oss bare når vi hadde det bra. Hun så ikke alle våkenenettene og all glefsingen mellom meg som samboern min. Hun så heller ikke hvor tungt det er å ha en baby. Hun var så heldig at hun fikk ett veldig friskt barn som bare er glad og fornøyd stortsett hele tiden. Men fortsatt klarer hun å bli sliten og klagete. Jeg kan love deg det er nok lettere å få barn når du er ferdig med vgs. Det har også en økonomisk side. Når du bare er student er det ikke så mye og hente av penger,litt er det jo, men er du ikke alenemamma (jeg håper du har en mann med eg i dette er det ikke mye. Men når du begynner å jobbe får du mer penger når du er i perminsjon, trenger da ikke snu og vende på hver eneste kr. Håper uansett at du tenker deg veldig godt om, men om du bestemmer deg for å klare det så går det. Men jeg gleder meg til å være hjemme med minstemann nå resten av dette året,uten å tenke på at jeg henger etter på skolen og at alle går forbi meg. Masse lykke til, håper jeg var littt il hjelp
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #15 Skrevet 12. januar 2009 Fikk fullført de fleste fagene. Fødte islutten av Juni og satt høygravid på eksamen. Fikk ikke prestert det jeg kunne da skloen ikke var noe særlig optatt av tilrettelegging. når jeg skulle gå videre året etter avbrøt jeg etter kort tid grunnet dette med tilrettelegging. Hadde vel ingen form for tilrettelegging og det var tre etasjer opp til klasserommet og ingen hjalp med barnevognen. Vet at en del skoler er mye flinkere. Den skolen jeg gikk på var og veldig flink med en annen elev året før. Hun fikk eget rom til å amme p skifte på babyen, og barnepass under prøver. Men så var jo det datteren til rådgiveren og så det var gjerne litt lettere for henne. . . MEN dette var og er en veldig dårlig skole med mye andre problemer og. Ikke alle skoler er slik. Om du bestemmer deg for å få barn under utdanning foreslår jeg at du setter deg godt inn i hvilken rettigheter du har ganske tidlig. Og at du allierer deg med noen som kan hjelpe deg å få gjennom tilrettelegging og en god plan for hvordan du kan gjennomføre studiene. Den beste tiden vil nok være å få barnet i sommerferien slik at du har ferie de siste ukene av graviditeten. Jeg har en søster som fikk barn siste året på en annen vgs. Hun hadde og problemer med tilrettelegging og måtte tok opp igjen nesten alle fag på privatskole før hun fortsatte studiene og tok universitetsutdannelse som småbarns og alenemor. Hun har i dag en god jobb, men ville nok ikke planlagt dette slik om ikke det hadde blitt sånn. Lykke til!! Barn er en velsignelse om de kommer midt i et skoleår, eller etter endt utdanning.
Jente92 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 12. januar 2009 Takk for fine, og lange svar dere Er ikke sånn at jeg planlegger å få barn akkurat nå altså.. Venter noen år til ;o) Og gutten min er absolutt med på dette ;o) Men om det skulle skje at jeg ble gravid på vgs, så er det greit å høre litt fra folk om erfaringer rundt det.. Noen har vært heldige og andre ikke fullt så heldige rundt det temaet. Takk for svar alle sammen!! Håper selvfølgelig på flere! ! )
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #17 Skrevet 12. januar 2009 hei. jeg går hels og sosial vg2. har termin 5 mars. men skal gå ut i permisjon 13 februar (3 uker før termin, grunnet stipend og permisjonspenger) jeg har laget en avtale med skolen og lærerne om at jeg fa 1 januar av så kan jeg ta såkaldte "hjemmedager" der jeg jobber på egenhånd med studiene de dager jeg er for sliten til å gå på skolen.... det som er fint er at de er nødt, ilag med deg selvfølgelig, å tilrettelegge skoledagene dine. slik at du ikke sliter deg ut for mye. jeg skal og ta et års permisjon. og får da komme tilbake etter nyttår neste år, uten problemer, bare hopper rett inn igjen i studiene. hittil har alt vært godt og bra.. har hatt bekkenløsning fra 3 mnd av. vært litt kvalm men ellers fin. får til og med 5 i gym (og da gjør jeg bare det jeg klarer, men prøver selvfølgelig alt, unntatt springing og vektapperater.) så jeg vil si at det har vært en god opplevelse.. vi får se hva som skjer ved siste termin;)
Mage Mi Sa Jo Skrevet 12. januar 2009 #18 Skrevet 12. januar 2009 hei nå har jeg ingen erfaring ved å gå gravid og skole men ser jo helt klart at du da får andre utfordringer enn en som er i arbeid. det økonomiske blir jo en utfordring og så vet man aldri hvordan din form vil være i sv. noen får en haug med plager og sliter ganske mye og da er det jo vanskelig å følge opp skolen/ jobb ol. mens andre igjenn får masse ekstra energi og nesten klarer seg bedre. det gjorde min mor da hun var gravid med meg som juss student. det jeg vet noe om er hvordan det er å studere og ha barn. da jeg valgte å ta videre utdanning etter å ha fått mitt første barn. jeg var jo ikke fri til åj obbe med skolen når det passet meg. jeg hadde en som trengte meg når hun trengte meg enten det var på natten fordi hun var syk eller på dagen. hennes behov kom først og dermed skolearbeid etter. jeg har aldri vert noen party jente så for meg var ikke det et savn men for noen er det det. enten de går skole eller er i jobb så endrer jo livet seg og handler om en annen enn deg selv. du får dine utfordringer men slik er nå hele livet man tar valg og det får konsekvenser man er nødt til å godta. man må altid gjøre det beste ut av den situasjonen man har. og med positive holdninger så får man til det meste. det optimale økonomisk er jo å være ferdigutdannet så man har krav på permisjon. det optimale psykisk er vel å ha familie og venner nær og ha en mann som stiller opp slik at avlastning er mulig. ikke alle har dette. men klarer likefult å være gode foreldre for det. å være forelder er ikke rosenrøtt men fult av bekymringer. det er det uansett alder. men solstrålene varmer utrolig. man får mye igjen.
pilutta Skrevet 12. januar 2009 #19 Skrevet 12. januar 2009 Hei! Jeg ble gravid på slutten av siste året på vgs.Dette var absolutt ikke planlagt, og kansje gikk det noe utover karakterene mine på avsluttende eksamener, da hodet var fullt av andre tanker:) Jeg hadde akkurat kommet inn på idrettshøgskolen og hadde nok litt andre planer for fremtiden da jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg takket nei til plassen ved idrettshøgskolen og tok opp 3 fag som privatist før fødselen, for å pynte litt på vitnemålet da jeg fikk litt dårlige eksamensresultater. Jeg fødte en nydelig sønn 1 mnd før tiden, bodde fremdeles hjemme hos mamma, men jeg og barnfaren var fortsatt sammen og han viste seg å være en flott pappa:) Økonomisk hadde jeg det godt, da jeg fikk stipender som student og fikk overgangsstønad da vi ikke bodde sammen. Da sønnen min var litt over 1 år kom jeg inn på sykepleien og fullførte dette med svært gode resultater. Det var ikke mange som hadde barn i klassen min og det var litt begrenset hva jeg kunne delta på utenfor skolen. Jeg flyttet til Oslo under studiene og måtte absolutt stå på egne ben. Da klassekamerater gikk på kafe o.l etter skolen, måtte jeg selvsagt hente lillegutt i barnehagen, så ruslet vi hjem og laget middag. Det var gode dager og jeg synes vi hadde det flott, men man må sette egne behov og ønsker i andre rekke. Jeg var veldig fokusert på å være ferdig med skolearbeid før jeg hentet i barnehagen og på denne måten hadde jeg rolige ettermiddager med gutten min. Litt mere stressende i praksis og eksamenstider og jeg innrømmer gjerne at jeg var sliten, men samtidig var det en deilig følelse å mestre dette selv. Etter studiene begynte jeg å jobbe og ble gravid med andremann.(samme pappa:) Nå er jeg 31 år og venter nr 3(samme pappa:), så det blir noen års aldersforskjell mellom barna våre, men det er mye positivt i det også. Storebror som nå er 12 år har jeg et veldig nært forhold til, da han har vært en stor del av mitt voksne liv. Det er ingen tvil om at man modnes mye i 20-årene. Selvsagt føler jeg meg som den samme som da jeg var 18 år, men alikevell så annerledes. Jeg var veldig ansvarsfull den gangen også, men nå er det mere dybde i den jeg er....spesielt årene mellom 17-25 år gir deg erfaringer og modenhet bare alder kan gi..... Vil nok ikke anbefale å bli mor noe tidligere enn 18-19 år, da rekker du å ha litt ubekymret moro først. Nå er jeg snart ferdig utdannet jordmor og snart mamma til 3:) Lykke til med ditt valg!
septemberpiken Skrevet 12. januar 2009 #20 Skrevet 12. januar 2009 Jeg har heller ingen erfaring med å gå gravid på videregående, men møter i jobbsammenheng veldig mange som ikke fullførte videregående av ulike grunner (barn er en av dem), og erfaringene ut fra det er nok at mange synes det er veldig tungt å skulle fullføre i ettertid. Jeg ville anbefale deg å fullføre videregående først, for selv om du har de beste intensjoner om å gjøre det senere, så er det umulig å forutse hvordan det faktisk vil gå om du blir gravid. Det kan være at du ønsker mer utdanning om noen år (eller annen jobb eller hva som helst), selv om det ikke er noe du tenker på akkurat nå, og da vil det være mye enklere for deg om du har grunnlaget i orden på forhånd. Det kan også koste mye mer om du blir nødt til å ta fag som privatist, og selv om man klarer seg økonomisk vil det nok være lettere å få barn når videregående har fullført. Du er heller ikke sikret god tilrettelegging på skolen, selv om noen er heldige. På andre siden er det selvfølgelig ingen som angrer på at de får barn tidlig heller, men jeg ville sagt at det er greit å huske på at fremtiden handler om mer enn bare barn... Lykke til, uansett hva du velger!
Jente92 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 12. januar 2009 Noen flere som vil svare på dette? )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå