Gå til innhold

Litt forvirret angående blodtrykket... (samme som 3.trim.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor på mandag,og da va trykket mitt på 110/60 og det var helt normalt. Og så var jeg hos legen på torsdag og da var trykket mitt 135/80 og det var helt normalt.... Syns det var litt forskjell.... Blir litt forvirret over va som er normalt.. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra person til person, men med tanke på svangerskapsforgiftning for eksempel, så bekymrer de seg sjelden før undertrykket ditt er på nitti eller mer =)

Skrevet

ja ikke godt å bli klok på det "trykket". men begge deler er helt normalt. i bøker står det 120/80 som en "mal" men mange verdier er normale, feks er 140/70 og 100/60 også helt greit. jeg var helt nede i 90/50 i forrige sv skap og det var greit- bortsett fra at jeg var noe svimmel da. legene ser også spes på undertrykket, mener du må opp mot 110 i dette før det regnes som høyt, men dette tallet må du ta m ei klype salt for er ikke helt bombesikker....

Skrevet

mente opp mot 100 på undertrykk, sorry

Skrevet

det er faktisk ganske vanlig at overtrykket stiger litt i f.,eks stressede situasjoner og situasjoner der ein er/blir litt ekstra spent/nervøs/engstelig...

Skrevet

Når man er gravid, inkaller( iallfal min JM) oftere til kontroll når man passerer eller nærmer seg 90. ( legene virker "tåle" litt mer, hehe). Dvs, jeg ble innkalt litt tettere allerede ved 78 i undetrykket, men det var nok mest fordi det hadde skjedd en økning ganske raskt.

Men ellers så er det mye som er "normalt" av blodtrykk, slik er det jo ofte med kroppen. Bare tenk på vekt, det er et ganske bredt intervall som er "normalvektig".

Skrevet

Normalen er 120/80 så litt lavere, f.eks 110/60 eller litt høyere, f.eks. 135/80 er ikke så farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...