Gå til innhold

Litt forvirret angående blodtrykket...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor på mandag,og da va trykket mitt på 110/60 og det var helt normalt. Og så var jeg hos legen på torsdag og da var trykket mitt 135/80 og det var helt normalt.... Syns det var litt forskjell.... Blir litt forvirret over va som er normalt.. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saken er vel at variasjoner er normalt... :) Og det er normalt at blodtrykket går opp litt mot slutten av svangerskapet. I det meste av dette svangerskapet har mitt blodtrykk vært på 90-100/60, men nå på slutten har det vel vært oppe i rundt 130/85. Det er ikke noe å stresse med.

I mitt forrige svangerskap ble jeg innlagt på slutten pga høyt blodtrykk og ødemer. Da lå bt på 180/110.

Så lenge undertrykket ditt er under 90-95 i hvert fall er det ikke noen grunn til å bli bekymret. :)

Skrevet

Det er omtrent som blodtrykket mitt. Det første er litt lavt, det andre mer vanlig. Skal ikke så mye til,-litt stress eller noe før det går litt opp. Bra bodtrykk begge deler. Vanligvis ligger jeg på 110/60-65 som gravid. Litt høyere til vanlig.

Skrevet

Tusen takk for svar.. :)

Skrevet

"Et vanlig bt ligger på 120/80. undertrykket er det viktigste, det er det som gjør deg svimmel hvis det er lavt, eller "dårlig" hvis det er høyt. Men det er jo variasjoner fra person til person, mtp hva du har til vanlig. Jeg har ett normaltrykk som er veldig lavt til vanlig, 90/50, så for meg er 120/80 høyt...:S Hvis du ble noe klokere av det.....!

Også er det veldig vanlig at overtrykket varierer veldig, har du stresset mye rett før målingen kan det være myye høyere om du måler det igjen senere på dagen...!

Skrevet

Ikke meningen på pirke .:(HerQ):. ;o) Det der med undertrykket er det viktigste,er gammel forskning...I dag vet man at overtykket er like viktig..!!! Høyt overtrykk gir økt belastning på hjertet samt blodkarene i det systemiske kretsløpet som igjenn gir økt risiko for kar-skade og dermed også økt risiko for hjertesvikt og blodpropp. Lavt overtrykk er heller ikke bra fordi det kan tyde på at hjertetspumpe evne er for dårlig,eller feks indre blødninger osv...

Hi: du har flott blodtrykk,blodtrykket påvirkes av en masse faktorer så at det svinger er helt normalt. ( Aktivitet,stress,kosthold,tid på døgnet osv) Ingen av trykkene som er målt ligger i faresonen på noen måte ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...