Mamman til gullet og klumpen Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Hvordan er den anbefalingen om å telle spark? Har alltid hørt så mye om den, men nå som jeg endelig er der at jeg skal gjøre det selv så er jeg neimen ikke sikker på hvordan det egentlig skal gjøres. Hvor mange spark skal vi telle i døgnet? Hvor ofte i døgnet?
birrisj05.02.09 Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Jeg vet ikke, har aldri telt spark selv. Men jeg legger jo merke til om det er liv eller ikke.. og her er det liv med såpass korte mellomrom at jeg aldri har blitt bekymra..
flypapir Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Du trenger ikke å telle spark med mindre du har blitt spurt om å gjøre det og fått utdelt skjema for det på helsestasjonen. Det viktige er bare at du følger med på at det er godt med liv hver dag.. Ang hvordan man teller spark (for ett slik sparkeskjema), så skal man se hvor lang tid det tar fra man kjenner ett spark og til man har kjent ti spark (eller bevegelser). Man skal telle på samme tid på døgnet, helst en tid man vet at barnet er i aktivitet. Jeg har selv telt siden jeg var i uke 28 og det tar som regel under 10min...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Anbefalingen er vel at man ikke skal telle..
mammaen til 2+1 Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Har heller ikke blitt fortalt å telle.. tror jeg hadde blitt helt kokkelimonke i hodet av det også.. =) Så lenge en kjenner liv hver dag så er det greit. De har jo noen rolige og noen aktive dager disse krabatene våre.. akkuratt som vi.. =)
Tirilmor82 Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Jeg er også med i Tell Trivselen-undersøkelsen, og har telt siden uke 28. Teller mellom kl 20 og 22 på kvelden, og som regel tar det under 10 min å telle 10 spark ja (men da har man lov å vekke babyen med å drikke kaldt vann e.l.). Synes det er helt OK å telle, men det viktigste er jo at man kjenner normalt med spark i løpet av dagen. (Og enkelte dager er jo roligere enn andre.)
Mamma til Amelie og Januarbaby Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Jeg er også med i en slik telle undersøkelse. Å jeg må si at det gir meg en veldig trygghet å telle hver dag. Teller også om kvelden når alt her roet seg i heimen. En kosestund mellom meg og lille:) Nå mot slutten tar det lengere tid før je får ti bevegelser så det gjelder jo å ikke bli stresset av det da. Legen min er veldig opptatt av mine telle resultater. Sier det er beste tegn på at baby har det bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå