Gå til innhold

Sitter uten samboeren ikveld, og da kommer tankene

Anbefalte innlegg

Skrevet

om fødselen fram.. Som kanskje noen av dere har fått med dere etter ørten av mine mase-spm her inne, har jeg ei lita jente som ligger i seteleie i magen min.. Er så redd! Etter å ha gledet meg til fødsel siden jeg ble gravid, er jeg bare bekymret nå..

Ja, jeg vet at mange ha født vaginalt ved seteleie, og at det har gått bra. Jeg er bare så redd for at det i mitt tilfelle skal ende i et hastekeisersnitt der jeg liksom ikke får være med på selve fødselen.. For alle hastekeisersnitt ender i narkose, gjør det ikke?

Jeg ønsker virkelig ikke keisersnitt, men jeg ønsker heller ikke å føde i sete pga alle komplikasjonene som KAN komme.. Uff! Jeg snakker med tuppa mi hver dag om at hun må snu seg, for sin egen og for min del, hehe. Om hun hører på meg, gjenstår jo å se.

Er forresten 36+3 idag, så har vel gjerne litt tid på meg, men jeg er så bekymra.

Skal ikke på bekken-undersøkelse på sykehuset før jeg er 37 uker på vei, og gruer meg til ventetiden etterpå, på svaret jeg får på røntgenbildene. Tenk om jeg må vente i flere dager, og fødselen setter i gang før resultatet er klart? Har så lyst å vite hva som skal skje den dagen jeg føder.

Jeg bare griner og griner fordi jeg er så bekymret, holder på å bli gal. Er godt å endelig kunne grine høyt da, uten å føle seg tåpelig pga det med samboeren min ved siden av, hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det hørtes ikke ut som du har det så bra. Jeg kan trøste deg med en liten ting, og det er at alle hastekeisersnitt ender ikke i narkose.

Også er det jo alltid godt å grine ut litt frustrasjon og bekymringer :)

Lykke til! Håper det går bra med deg!

Skrevet

Hei! Måtte ta hastesnitt ved forrige fødsel, men de bare fylte på med epidural og jeg var helt med. Fikk babyen opp til meg og alt sammen. Gikk så fint så! Lykke til!!

Skrevet

Hei!

Dette minner litt om min forrige graviditet...

Fikk vite 1uke og 2dager før termin at jenta mi satt i magen. Ble jo da først innstilt på keisersnitt siden jeg ikke visste så mye om setefødsel. Følte meg litt "snytt" for fødselopplevelsen.

På sykehuset ble jeg sendt til røntgen av bekkenet med det samme. Fikk svaret mens jeg satt der...gooode mål for setefødsel. Måtte derfor igjen innstille meg på vaginal fødsel, men med rumpa ned. Dette var mye for meg på en "vanlig" fredag.

Det viste seg fort at jenta ikke ville vente til termin og jeg fødte henne 2 dager etter at vi fant ut leiet.

Fødselen gikk veldig bra og jeg angrer ikke at jeg fødte vanlig.

Har du store nok mål kan dette være en veldig fin opplevelse. Man får veldig god oppfølging på sykehuset siden det er litt spesielt. Og i tillegg må man jo ha epidural ved setefødsel. Husker jeg lå å slumret litt mens riene var i høyspenn på monitorene.:)

Egentlig var det værst på forhånd da jeg ikke visste hva jeg gikk til. Litt den perioden du er i nå.

Ser ut til at jeg får en "sitter" denne gangen også. Har aldri kjent spark oppover... Gruer meg ikke noe mer av den grunn ihvertfall.

Vil ønske deg lykke til!

Klem

Skrevet

vel det forste jeg kan si er at ikke alle keisersnitt ender i narkose. For i mitt forrige svangerskap matte jeg gjore et haste keisersnitt, var vaken og fikk se liss pia mi med en eneste gang. Sa kan du ikke bare sporre om at du kan fa slippe a bli lagt i narkose. Jeg har hatt 3 fodsler denne er min fjerde. trodde kanskje jeg matte ta keisersnitt da hun la i sete leie, eneste jeg gruvde meg til var at formen ikke var like bra som etter en vanlig fodsel. Tok noen uker ekstra for a komme meg, spratt ganske fort ut av senga de andre gangene. Trengte mere hjelp etter keisersnittet.

Skrevet

Uff...jeg skjønner mange av de tankene her. Har hatt mange av dem selv. For meg regner jeg med at løpet er kjørt ift at småtten skal snu seg riktig vei, er tross alt fire dager på overtid nå. Ergo kommer han nok med føttene først. Ikke akkurat noe drømmescenario. Men jeg er mye roligere ift dette nå enn jeg var da jeg først fikk vite at han satt. Det jeg gruer meg til nå er forløsningen av hodet, og at ungen ant. kommer til å være slapp når han kommer. Jeg har fått vite at det er normalt, men jeg husker fremdeles skrekken da førstemann var helt stille og slapp da han kom (han kom i hodeleie). Prøver å roe ned meg selv ift dette på forhånd, og tenke at vi blir veldig godt fulgt opp, og at alt kommer til å gå fint. :)

Jeg har fått vite at det kun er ved katastrofekeisersnitt at man benytter narkose. Ved planlagt keisersnitt og ved hastekeisersnitt brukes spinalbedøvelse, slik at man kan være våken.

Det er lov å grue seg til setefødsel, og det er helt naturlig at vi gjør det, tror jeg. Det er lov å gråte om det er det som trengs. Sikkert greit å gjøre seg ferdig med de tunge tankene rundt setefødsel nå - så er du roligere når fødselen kommer! :) Dessuten er det jo ennå en sjans for at tuppa di kan snu seg da! :)

Skrevet

Har du vært på UL og sett at det er seteleie? eller jordmoren som har kjent på magen? På slutten av forrige svangerskap begynte min jordmor å skremme meg med at babyen hadde festet seg med rumpa ned, og vi fikk time til UL.. (husker ikke helt hvilken uke det var da,men tror det var i 35-36) På UL så vi jo fort at det var hodet som hadde festet seg :)

For litt siden sa jeg til jordmoren min at jeg trodde lillegutt i magen lå med hodet ned i bekkenet.. Jordmor kjente på magen og mente jeg hadde feil... det er nok seteleie sa hun.. På torsdag var jeg på UL og der så vi hodet fint plassert nedi bekkenet :)

Forstår bekymringene dine veldig godt!!! Men kanskje hun snur seg eller de tar like feil hos deg som de gjorde med meg :) Lykke til uansett!!

Skrevet

Det er bare hvis det ikke er tid til å sette epidural at det blir narkose på keisersnittet. Og hvis fødselen starter og du har mulighet for å få epidural, så kan du jo bare be om det og da er du klar hvis det skulle ende med keisersnitt.

Ellers har ungen jo over 3 uker på å snu seg, hvis man regner med termindatoen. Så vi får krysse fingrene for det.

Skrevet

mini nr 2 på vei:

Jeg har sett det på ultralyd ja. Var hos jordmor forrige mandag, hun sjekket leie uten først, da sa hun at hodet var nede, men så skulle hun dobbeltsjekke med ultralydapparatet sitt. Hun brukte laaang tid, og sa ingenting, jeg begynte jo å bli redd.. Så spurte jeg om det var noe galt, så sa hun: Det er leiet..

Så forklarte hun meg at hun lå med rompa ned og at jeg måtte få time på føde-pol. for å sjekke bekken og str på baby osv.

Var ganske sjokk, men jeg vet jo at det kan gå helt fint å føde normalt. Er bare så redd for det som KAN skje..hehe:)

Tankene mine flyr mellom keisersnitt og setefødsel i ETT, og jeg kan ikke vente med å få svarene.. Slitsomt dette..

Tusen hjertelig takk for alle de fine svarene/tilbakemeldingene jeg fikk igår iallefall! Nå skal jeg prøve å være tøff og vente til torsdag til jeg får resultatene før jeg tar noe på forskudd, selvom det er veldig lett å gjøre det..:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...