Eucerin Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Om man har leid ett gammelt hus, så har rørene frosset der mens man er på ferie og lite vamre har stått på. Skal da leier erstatte skader på rør når man ikke har noe om det i kontrakten eller har fått bskjed om at det må stå på varme??
~sjiraff~ Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Det er vel forholdsvis innlysende for oppegående mennesker at vann fryser om det blir minusgrader. Kan ikke jussen, men tror (og mener) at leietaker her selv må sørge for at skadene repareres.
~sjiraff~ Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Altså, dette ansees neppe som normal slitasje. Og skader som ikke er normal slitasje skal jo dekkes av leietaker.
meg & to små vampyrer Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 I alle leieforhold jeg har vært i så har det vært slik at man ikke har lov til å la være å ha på et minimum av varme ved frost, nettopp av den grunn som du beskriver HI. Vil tro du må erstatte det ja.
Jerrys jente Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Det er ikke normal slitasje, men kan kanskje klassifiseres som uaksomhet fra leietaker.
Eucerin Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2009 men burde ikke det her med minimumsvarme stå noen sted da? Man burde kanskje vite om dette, men jeg har aldri hørt om rør som fryser engang jeg. Der jeg bodde før skrudde jeg alltid av all strømmen før jeg dro bort.
It's all about me Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Vet du ikke at vann fryser når det blir minusgrader? Da sier det selg selv at en må holde boligen såpass lunken at vannet ikke blir så kaldt. Har det ikke skjedd deg før har du enten bodd med naboer som varmer opp nok hos deg, eller hatt veldig flaks.
~sjiraff~ Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Hvorfor skal det stå noe sted? Det står jo i de fleste kontrakter i en eller annen formulering at leietaker er ansvarlig for stedet han/hun leier med unntak av normal slitasjeskade. Må huseier da også fortelle deg at du ikke må gå fra levende lys, så ikke huset brenner ned. At du må stenge igjen krana etter deg så det ikke blir oversvømmelse osv? Er det du som er leietager her så er det høyst sannsynelig ditt økonomiske ansvar. Og det skulle igrunn bare mangle.
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Det normale er at du som leietaker erstatter da ja. Noen ganger står det, men det er gjerne større firma som også har erfaring med at folk kan være rimelig uvitende når det gjelder hus og vedlikehold, men det fritar deg ikke din plikt til å sette deg inn i ting. Det blir litt som å si at du ikke kan klandres for å ha kræsjet med noen fordi du glemte å lese biten om rundkjøringer. Og ja, jeg kjenner noen som klarte å få skader på huset de leide pga lav temperatur og de måtte betale for rørlegger og full pakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå