Gå til innhold

Kynnere ca hvert 8min nå i snart 4 timer...


Nala82

Anbefalte innlegg

De er ikke vonde, bare litt ubehagelige. Har ikke anstrengt meg i det hele tatt i dag, så litt slitsomt at de kommer så ofte.

 

Tar dere slikt med knusende ro?? Er forsåvidt ikke stressa for det, men burde man være det?

 

Tenker bare det er fin trening til livmora, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du å, jeg har hatt sikkelig problemer i dag... ikke så tette men, virkelig vonde når dem kommer.. venninna mi tror det er rier, pga det gjør vond neders i magen og stikker i underlivet... hvordan vet man forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det... Ikke lett å vite egentlig, i allefall ikke som førstegangs. Men som jordmora sa på fødselskurs, så var det på et måte skikkelig "tak" i riene. Ikke bare murringer og slikt, men det var som om livmora virkelig jobba. Men ikke vet jeg... Satser på at jeg bare vet når det skjer :) Men, ring føden dersom du er i tvil. De kan dette, vet du :)

 

Disse kynnerne mine er ikke veldig vonde, bare utrolig slitsomme. Men som sagt, satser på at det bare er livmora som forbereder seg:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på det er kynnere jeg også, skal på skolen i morgen :-P så kan heller komme på tirsdag... Oki da er det bare kynnere da, men faen så vondt det gjør..

 

Trodde ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke kynnere skulle gjøre vondt. Jeg anbefaler dere å ringe fødeavd på sykehuset. De svarer uansett hva man lurer på. Hvordan er det med deg, og dere andre som kjenner det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg fant et innlegg om kynnere. Kanskje det hjelper-

 

Kynnere er sammentrekninger i livmoren og kalles gjerne også Braxton-Hicks sammentrekninger og falske rier. Kynnernes oppgave er å trene livmoren til den store jobben – fødselen.

 

 

Livmormuskelen kan ikke styres av viljen og man kan derfor ikke bestemme når den skal trekke seg sammen eller slutte å gjøre det.

 

Livmoren trekker seg rytmisk sammen under hele svangerskapet, men det er ikke alltid man legger merke til sammentrekningene. I begynnelsen av svangerskapet kjennes de gjerne som mensmurringer og er små, svake og uregelmessige. I andre trimester er livmoraktiviteten mye mindre slik at den gravide sjeldnere kjenner kynnere. Etter ca. uke 32 øker livmoraktiviteten igjen og kynnerne blir hyppigere og kjennes også tydeligere.

 

Det er forskjell fra kvinne til kvinne på hvilket tidspunkt man kjenner kynnere og hvordan de oppleves. De fleste vil merke kynnere først etter 20. uke, men har du vært gravid før, er sjansen stor for at du kjenner sammentrekningene tidligere. Hos flergangsgravide er kynnerne gjerne mer intense. Kynnere kan være ubehagelige, men skal aldri være smertefulle.

 

Kynnere begynner øverst i magen og går nedover før de slipper taket. Vanligvis varer de omkring et halvt minutt, men kan vare lenger. Som med alle andre muskler man strammer, blir livmormuskelen hard under kynnerne.

 

Kynnere er ikke ekte rier, men før en har opplevd rier kan det være vanskelig å vite forskjellen. Dette kjennetegner kynnere:

• De går vanligvis over etter kort tid

• De endres eller forsvinner hvis du endrer bevegelsesmønster (legger deg ned, forandrer stilling eller er i bevegelse)

• De er ikke regelmessige

• De kommer ikke i ”tak”

• De øker svært sjelden i intensitet

 

En enkel tommelfingerregel er: Hvis du klarer å sovne fra sammentrekningene, er det ikke rier!

 

Kynnere (og etter hvert også rier) kommer gjerne etter energisk fysisk trening, orgasme eller bryststimulering. Også partnerens sædvæske kan framprovosere kynnere.

 

Ønsk kynnerne velkommen – de er normale og sunne tegn på at kroppen gjør seg klar til fødsel. Og de er der gjennom hele svangerskapet, også når du ikke kjenner dem.

 

Hvis sammentrekningene øker i intensitet og blir uvanlig kraftige, varer lenge og/eller følges av smerter i rygg, mage eller bekken, kan det være rier du opplever. Er du i tvil om du har kynnere eller rier, skal du ta kontakt med jordmor, lege eller fødeavdeling.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...