Gå til innhold

Solarium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man egentli ta solarium når man er gravid??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ta det.. Men er større sjanser for å få pigment flekker som ikke går bort igjen!

Skrevet

sikker på at det ikke gjør noe for den lille? d skarpe lyset :/

pigmentflekker vil man jo ikke ha da :/ får vente på sommeren hehe

Skrevet

Heisann!

Eg fikk opplyst av jordmor i mitt forrige svangerskap at eg ikkje burde sole meg, var då i 1 trimester om sommeren. Dette fordi at den lille i magen kunne bli overopphetet. Så vil nok tro det samme gjelder for solarium ja.

Meiner eg har sett at ein skal unngå solarium i graviditeten pga intensiv UV stråler også, men er ikkje heilt sikker på akkurat dette....

Skrevet

fant det ut på babyverden.no

man skal helst ikke ta solarium de 12første ukene.. Pga at da er alle organene til fosteret ferdig dannet.. Men det er ikke forsket, så man vet ikke 100%

Solarium er jo skadelig for oss oxo..

Velger å holde meg unna solarium å heller nyte påskesola som kommer :D

Skrevet

HMM.. Jeg har nå tatt solarium senest i dag! Og et par ganger før det også. Aldri hørt at det er farlig for fosteret..

Skrevet

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/du_kan_sole_deg_ogsaa_naar_du_er_gravid/(language)/eng-GB

Du kan sole deg også når du er gravid

Av Jordmor Siri von Krogh

Ja, du kan sole deg! Både inne i solariumer og ute i den deilige sola og du blir fortere brun enn ellers.

Vi vil understreke at soling kan være skadelig uavhengig om du er gravid eller ikke. Så bli ikke liggende uten å røre på deg altfor lenge av gangen. Skifter du stilling vil solen ikke steke for lenge på ett sted, dette reduserer faren for føflekk kreft og forbrenninger. Du må selvfølgelig også beskytte deg med solkrem som alltid ellers.

Her står det mye mer, men klippet inndet første... STÅR OGSÅ OM HVORDAN MAN KAN REDUSERE EVENTUELLE PIGMENTFLEKKER,,,,

http://www.babyverden.no/templates/Article____415.aspx

Sol under graviditeten

Å sole seg i solarium eller ute under åpen himmel er omstridt blant ekspertene enten du er gravid eller ikke. Vi vet at for mye sol kan være skadelig for huden. Mange kvinner merker at huden blir mer følsom under graviditeten, og at de blir lettere brent. Derfor bør du ta enkelte forhåndsregler før du nyter strålene.

Det beste vil selvfølgelig være å unngå solen. Men det er vanskelig. Det er fristende å få en fin, gyllenbrun farge. En føler seg mer vel da, ingen tvil om det! Og du kan nyte strålene med god samvittighet, dersom du tar enkelte forhåndsregler.

Soling ute

Under graviditeten får kvinner ofte økte mengder av et hormon som gjør at de kan få mer pigmentering i huden enn ellers. Noen gravide opplever å få mørke flekker på huden som følge av dette. De kan blir flere og større ved eksponering for sollys. Disse flekkene kan bli sittende på huden, så vær oppmerksom og bruk god solbeskyttelse med høy faktor!

Gravide risikerer også å bli overopphetet og dehydrert dersom de ligger for lenge i solen. Ingen av delene er bra, verken for deg eller for babyen som vokser i magen. Dersom du soler deg, er det lurt å ta hyppige pauser i skyggen for å kjøle deg ned. Drikk mye, helst vann! Om sommeren når det er varmt bør du få i deg minst fire liter væske om dagen. Skift ofte stilling når du soler deg, da minsker risikoen for forbrenning og føflekkreft. Du bør heller ikke flatt på ryggen etter 6. måned.

Solarium

Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader. Bruk derfor solarium med måte.

Selvbruningskremer

Et annet godt alternativ for å få en lekker brunfarge, er selvbruningskremer som er helt ufarlig. Det finnes mange forskjellige typer på markedet, det er bare å prøve seg frem. Et tips er å skrubbe huden godt i forkant for å fjerne døde hudceller, og bruk rikelig med krem når du smører deg inn. Ikke glem å vaske hendene godt etterpå for å unngå skjolder.

http://www.babyverden.no/templates/QApage____2768.aspx

Farlig med solarium?

Grete

Spørsmål:

Lurer på om det er farlig å ta noen timer i solarium når man går gravid.

Svar:

Svar: Jeg har aldri sett eller lest at det frarådes, men det er ofte ubehagelig å ligge på ryggen så lang tid, så det begrenser seg ofte selv. Du kan ev. dekke magen med et håndkle. Et godt alternativ i denne deilige tiden er å komme seg ut i sol og vind. Lykke til.

Hilsen Monica

http://www.babyverden.no/templates/QApage____2783.aspx

Solarium?

HV

Spørsmål:

Jeg lurer på om det kan skade barnet (er 5-6 mndr. på vei) å ta solarium, uten å overdrive det. Jeg traff noen som mente det...

Svar:

Svar: Det kan ikke skade barnet, men det kan sikkert ble ganske mye lysere der inne i livmorhulen. Noen legger noe over magen mens de soler seg. Det kan være ubehagelig å ligge på ryggen på en hard flate mens bruningen pågår.

Hva med å unne seg noe bedre nå som våren og sommeren er like rundt hjørnet?En spassertur i deilig vårluft med alle gode sanseopplevelser i tillegg.

Hilsen Monica.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...