Gå til innhold

andre med erfaring med vekstavvik ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til ultralyd pga dårlig form gjennom hele svangerskapet. hadde vekstavvik på 20% . det måtte følge nøye med visstnok å ny time til ultralyd om ei uke.

andre med erfaringer rundt dette? er 34 uker på vei. hvor går grensa for når man forløser ungen pga dette? tok også sparketestgreie etterpå med bra resultat....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

regner med at det var -20%... Det er akkuratt på grensen. Men det trenger ikke være farlig. De følger nøye med for å sjekke at babyen vokser.. Dersom den vokser og holder "aviket" gjevnt er det nok greit.. men dersom aviket varierer mye kan det tyde på morkakesvikt og andre ting. Min gutt har et vekstavik på -12% oppdaget dette i uke 28.. men etter flere kontroller med samme avik fikk jeg beskjed om at han bare var litt liten og at dette var helt ok.. =)

Skrevet

Hei du!

Jeg har fått time til igangsetting i uke 38 pga vekstavvik, men det er pga stor baby (+33% v/uke 32, +25% v/uke 37). Det er for å unngå at babyen blir så stor at det må bli hastekeisersnitt. Vet ikke hvordan det er hvis avviket er minus. Lykke til!

Skrevet

Jeg har -13% på ene tvillingen, og -30% på den andre (har vært -34%) Er i uke 35+2 idag, og er inne til sjekk: Ctg på Obs/barsel hver dag.

Hadde Ul på fredag og skal ha ny i morgen. De måler ikke vekstavviket hver gang, men flow'en, pi: navlestrengsmotstand, for å se om motstanden er blitt bedre/verre. Den sier noe om hvor mye næring barnet får i seg.

Hos meg er det visst noe som tyder på morkakesvikt, men så lenge Ctg og flow'en er fin lar de ungene være inni magen så lenge det er forsvarlig. Noe jeg synes er supert! For jeg vil helst ha en normal naturlig fødsel, tidligere var det snakk om keisersnitt forløsning siden de mente minsten ikke ville klare en vanlig fødsel med rier osv.

Jeg har hørt om andre som har hatt avvik på opptil -40% før de har satt i gang fødsel/keisersnitt. Så lenge du blir fulgt nøye opp går det bra:o)

Skrevet

var -20% ja.

ok.tusen takk for svarene :)

Skrevet

Da jeg gikk gravid forrige gangen, hadde gutten mitt et vekstavik på -23%.(jeg fikk beskjed om at han kom til å være under 2500g) Jeg fikk kur 6 dager på forhand fordi de mente at han ikke fikk næring. Da han ble født var han 3052g, så ikke allverdens liten allikevel (søsteren var 2880g)

Så disse målingene er ikke 100% pålitlige.

Skrevet

Jeg har også fått vite at lillemor er -20%. Både jeg og gubben var under 3 kg ved fødsel, så jeg tar det ikke så tungt iallefall, men skal inn til ny sjekk og ctg om en uke.

Skrevet

men hvordan finner man ut om baby er for liten da??? bare ved ul??? bekymrer meg for det hele tiden

Skrevet

Jeg her 33+6, og skal på ny vekstestimering i dag. Sist hadde bebisen et vekstavvik på -24,9 %. Jeg ligger höyt på sf-målet, 33cm i uke 33+1

Så blir spennende å se hva det viser i dag. Gruer meg egntlig ille...

Er redd for at avviket har blitt enda större. Var på vekstestimering for 4 uker siden i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...