Gå til innhold

Jeg syns "vanlig samvær" er litt "kaotisk"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt med vanlig samvær nå, anden vær helg og en dag i uka med overnatting. Det er fint at far har datteren sin så mye! men jeg føler at hun blir kasteball, det blir bare frem og tilbake hele tiden jo :-(

Noen som har prøvd onsdag til søndag anden vær uke i stede? Hvor dan funket det? Hvor godt kjente barnet far? Å hvor stor var barnet?

Datteren min er 2 år, så jeg syns henne er litt liten til det egentlig. Men "vanlig samvær" er jo bare "kasteball"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kaotisk" og "kasteball" var første reaksjonen min også! Vi begynte med vanlig samvær fordi vi ikke visste hva som ville fungere og måtte starte et sted, men jeg synes det er rart at denne løsningen er så populær.

Den uka pappa har helga, har han ikke samvær onsdag, men i stedet torsdag til søndag. Det fungerte mye bedre. Jeg er i tenkeboksen for om det hadde vært ennå bedre å samle alt samværet (onsdag til søndag den ene uka, ingenting den andre uka), men pappaen vil ikke, og jeg har ingen sterke motforestillinger mot å fortsette som nå.

Barna er 3,5 og 5,5 år.

Skrevet

Samme her..

Pappaen har sønnen vår på 1,5 år fra torsdag til fredag hver uke.. og fra torsdag til søndag annenhver helg. Syns det er veldig mye framogtilbake.. Men har ikke merka noe på sønnen min at han blir forvirra etc. Foreløpig. Så vi kommer til å fortsette.. jeg vil hvertfall ikke ha 50/50.. det syns jeg er enda verre.. å ikke ha noe fast base på en måte..

Skrevet

Enig i at den ene dagen den ene uka bare blir stress for alle. Vi har endt opp med onsdag til mandag morgen annenver uke- og det er bedre for alle. Da er de hos mamma når de er hos mamma - og hos pappa når de er hos pappa. Den ene dagen ble bare tull for oss....Og tror det er bedre å slå alle dagene sammen - så sant ikke barna er veldig små da.....

Skrevet

Alle må finne ut hva som fungerer best for dem. Vi har hatt samværsordning siden poden var ca 1,5, og vi valgte faktisk i flere år en løsning med samvær tirsdag den ene uka da det var pappahelg og torsdag den uka det var mammahelg. Årsaken var at det ble for lenge med en hel uke uten pappa, 4-5 dager var mer enn nok. Men etter at han begynte på skolen måtte vi ha det mer ryddig og oversiktlig, så nå har vi "vanlig ordning". Helga hos oss har alltid inkludert å hente i barnehage/SFO på fredag og levere til samme på mandag. Samme med midtukesamværet, hente og levere neste dag. Å komme hjem til mamma rett fr sengetid blir bare rot.

Skrevet

Har det også slik du har det. Synes hun er kasteball på 2 år og hun reagerer. I tillegg snakker ikke bf og jeg særlig mye sammen, forskjellige rutiner har vi også.

Har siden i sommer jobbet med ny avtale men han nekter å skrive under noe som helst som forplikter han. Mitt hoved mål er å få det til slik at samværet er lenger, og ikke oppstykket. Tor til søn, og tor uken etter evt ons/tor til man annenhver huke. Ser ikke ut til å få det til, for far er fornøyd slik det nå er.

Skrevet

Jeg har selv vokst opp med "vanlig samvær", det var slik man gjorde det da. Jeg tenkte nok ikke så mye på det, som det nevnes: barn er tilpasningsdyktige, men jeg ser i ettertid at vi aldri fikk ordentlig hverdag sammen, ville hatt lengere sammenhengende samvær heller enn hver onsdag og annenhver helg. Synes annenhver torsdag ettermiddag til mandag morgen (altså hente/levere i bhg) høres greit ut, selv om jeg er enig i at det da blir lenge mellom hver gang.

Jeg ville også oppfordret barna til at det etterhvert er lov å "dra på besøk" utenom de faste dagene hvis man bor i nærheten av hverandre (de må jo sjekke at det er noen hjemme og at det er ok at de kommer da). Jeg fikk aldri den vanen og det ble et veldig "stivt" opplegg, fikk dårlig samvittighet hvis det var en pappahelg jeg ikke kunne pga en eller annen aktivitet. Det slo meg liksom ikke at jeg kunne stikke innom en annen dag i stede, selv om mamma og pappa ikke bodde langt fra hverandre.

Halvsøsteren min er en god del yngre, og jeg ser at foreldrene, eller hvetrfall moren, passet bedre på at de hadde et opplegg som passet henne, mer enn at det passet dem.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med delt samvær for jeg er alenemor 24/7, har barnefri engang iblandt når pappa eller noen andre kan passe henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...