Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Du jobber på et sykehus og möter en bekjent av deg og din mann, hun forteller at hun har fått diagnosen brystkreft. Du tenker mye på dette, forteller du det til din mann når du kommer hjem? Etter noen dager möter du nabodama som også er bekjent av kvinnen som er syk og hun har fått vite om kreftsykdommen. Hun spör hvordan det går med henne? Hva svarer du til henne?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 1. man forteller det ikke til mannen 2. man sier til damen at man har taushetsplikt
lillebøllaspringmadrass Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Hvis du traff henne tilfeldig i kantina,fellesareal osv og hun fortalte deg det fordi du var en hun kjente. (på samme måte som hun kanskje ville gjort om hun møtte deg i butikken) synes jeg du kan fortelle det til mannen din. Men om du møter henne som din pasient så synes jeg vel det går under taushetsplikten. Ang nabokona synes jeg du skal gjøre det klart at som sykepleier har du taushetsplikt uansett om pasienten er bekjent eller ikke. Eller si, jeg vet ikke. Så hun da og da.. hun var oppe og gikk ihvertfall:) si noe sånt. Nå kan ikke jeg reglene ang taushetsplikten i helsevesnet da.. men det må være veldig psykisk tungt om man ikke kan dele bekymringene over en man kjenner med mannen sin fordi man er sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Nei hun kan ikke si noe selvom de møttes i kantina. Du sier jo selv du ikke vet reglene, så hvorfor utaler du deg egentlig? Når man er på jobb så er man på jobb. Hadde man møttes på butikken, er det noe annet. Å man kan dele tankene sine med de man jobber med, eller man kan fortelle om ting, uten å avsløre hvem det gjelder til andre.
___ Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Når dette gjelder en god venn. Kan man da spørre vedkommende om hun ønsker at du skal holde det hemmelig eller om dette er noe hun ønsker å være åpen om i forhold til venner ol? Jeg ser bare for meg at det ofte kan være vanskelig å passe på sine egne roller i forhold til taushetsplikten. Jeg er glad min jobb ikke innebærer taushetsplikt av denne typen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Har du på deg arbeidsklær(uniform), så har du taushetsplikt, fordi hun kan oppfatte deg som om du er i jobb og dermed ikke sier noe videre pga taushetsplikten. Du sier det verken til mannen eller nabokona. Fikk du derimot vite dette i sivile klær, så stiller saken seg litt annerledes. Men likevel ville jeg ikke sagt noe til nabokona. Jeg hadde sagt at "du får spørre den det gjelder".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå