Gå til innhold

Hvordan er det hos dere? barn og data

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann spør konstant om han kan spille data, synes det er reit innimellom, men jeg synes ikke det skal være en erstatning for å gjøre andre ting eks gå ut å leke eller ha fysisk kontakt med andre.

En vanlig ettermiddag han er hjemme får han kanskje være på pcen ca 2 timer, og det synes jeg er mer enn nok.

Når han har venner på besøk spør han også, men da sier jeg nei, jeg synes da de kan gjøre andre ting og ha glede av hverandre, noe jeg mener de ikke har om de skal spille på pcen. Han fikk flere brettspill i julegave og han har leker i massevis.

Jeg har fått inntrykk av at når de er hjemme hos andre kompiser sitter de å spiller på pcen sammen.

Også tv titting synes jeg er noe barna kan gjøre når de er alene uten at jeg nekter ungene å se på tv når de er flere her.

Hvordan gjør dere det?

Da vi var i 8 års alderen var det jo ingenting som het data, vi hadde tv spill, sega eller nintendo, men dette var jo stortset vi kun gjorde når vi var alene husker jeg. Det var jo kjedelig å sitte å vente på tur når vi var flere.

Og hva gjorde vi? lekte med barbie, lego, tegnet, spillte brettspill, (guttene hadde sikkert også gutteleker) og var sikkert mye annet vi fant på også uten at jeg husker nøyaktig hva, er jo trossalt 19 år siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forøvrig hørt noen av guttens kompiser på 8-9 år fortelle at de har egen data. Er det noe "alle" har, eller er det ekstrem tilfeller?

Skrevet

Min gutt er fremdeles liten, ikke bare i alder, men også i tankegang. Jeg vet ikke om noen små barn som har egen data, men kan godt tenkes at de har det likevel. Synes det er tidlig i 8-årsalderen.

Min eldste synes det er moro å spille NrkSuper-spillene og vil ikke prøve noe annet. Egentlig synes jeg data er unødvendig, men innser at det er fordi jeg er gammel selv. Skolen gir link til nettsteder de mener er passende for en førsteklassing, så jeg kan ikke la være å oppfordre han til å bruke tid foran dataskjermen.

Etterhvert som han blir mer opptatt av det tenker jeg det er naturlig å legge inn sperrer på hvor han kan gå og hvor lenge han får sitter foran skjermen. En time per dag bør holde i massevis, enten det er foran pc-en eller foran tv-skjermen, med unntak av fridager. Vi er ikke der enda at data er viktig for han så når tiden er her tenker jeg kanskje noe annet.

Skrevet

Snuppa(7år) har egen pc, rett og slett fordi at når vi flyttet i fjor sommer hadde vi ikke plass til stasjonær pc i første etasje, så da fikk hu den på rommet og jeg kjøpte bærbar til å ha nede.

Men det er ikke no mas på noen som helst måte, den er lite i bruk og når den er i bruk så er hu enten på nrk super sine sider eller hun spiller et lære spill. Så da er det jo greit :)

MEN, når hu har besøk så er de andre barna veeldig masete på å bruke pc`n, det kommer liksom helt automatisk, ser de en pc så er det rett i spillmodus, skummelt syns jeg. Men en pc er ikke en felles leke, så de får finne på andre ting og når de først gjør det så koser de seg jo veldig likevel!

Skrevet

Rettelse. Da jeg var 8 år, gikk vi UT om morgenen, og kom hjem til kvelds....kom vel så snarest inn til mat. OG DET FANTES IKKE MOBIL.... hvordan klarte våre foreldre dette??? hehe:))

samme regler for pc her, som hos storebror og knerten

Skrevet

mine på 5,7 og 9 bruker litt....som regel er det nrk super,petshop.og andre spill som cars og josefine det går i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...