Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Jeg og mannen var enige om at jeg skulle gå på skole, etter over ett års ekteskap. Har alltid hatt felles økonomi og samarbeidet bra om alle ting hjemme. Men etter at jeg nå har gått et år på skole vil han ha igjen det det har kostet han ekstra at jeg har hatt lav inntekt i ett år. Det er snakk om litt over 70 000 kroner. Hadde jeg vært forberedt på at han hadde dette regnestykket og ville grave med ned i gjeld hadde jeg gått fra ham før jeg hadde gått på skole. Jeg trodde det var av felles interesse at jeg skulle tjene mer penger til vår felles husholdning, men nå som han skal ha igjen alt han har kjøpt til familien blir det jo han som lever som en konge mens jeg FORTSATT ikke har råd til sko eller klær. Har ikke kjøp noe nytt til meg selv siden før jeg startet på skolen...Er dette normalt? Eller lovlig,..?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 hørtes spesielt ut. tror hverken det er normalt, eller lovlig.. har dere ført regnskap på hva han har tjent?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Hvis dere er gift har han faktisk forsørgerplikt, han må forsørge deg så langt han kan... Høres ut som mannen din planlegger å komme seg ut av ekteskapet med deg. Hadde han sett for seg at dere skal leve resten av livet sammen ville han aldri ha sagt noe sånt. Man skylder ikke ektefellen sin 70.000kr, man lever og eier penger og verdier i sammen.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Høres ikke normalt ut i mine ører - du gikk jo på skole for at DERE skulle få bedre økonomi SAMMEN. Dere er jo gift, da er det vel mest normalt å dele på alle utgifter. (eller som her hos oss: 2 inntekter, men ingen av oss teller på krona hvor mye penger vi bruker, vi betaler det som trengs å betales og handler mat når vi må, uavhengig av hvem som har tjent pengene). Egoistisk av ham å kreve deg for disse pengene nå. Dersom dere hadde hatt en avtale om det på forhånd kunne jeg forstått det, men ikke når han gjør det på denne måten. Jeg tror heller ikke at han med loven i hånd kan kreve dette fra deg, men jeg er ikke sikker. Har du gått fra ham nå, er det sånn å forstå? At han krever penger fra deg siden dere har gått fra hverandre?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Nei vi er fortsatt sammen, selv om det er litt rar stemning her nå. Har går jo å fabler om å kjøpe hus sammen og om å få fler barn og greier..Jeg lurer på å sende ham regninga for leie av kropp til babyproduksjon, men er redd det vil forsure stemningen ytterligere...
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Vet du, det er noe av det sykeste jeg har hørt. Vet ikke hva jeg skal svare deg en gang. Du må vel tenke deg godt om og gjøre noe som dette...? Sette deg ned og ha en skikkelig prat med ham. Si at det ikke kommer på tale å "betale tilbake" penger til ham. Det er ikke det et ekteskap er, det er ikke det det handler om. Der er alt felles og i følge norsk lov har den ene plikt til å forsørge den andre så langt det går (det gjelder også hvis situasjonen hadde vert omvendt, feks at han mister jobben o.l). Hvis han klikker i vinkel har han vel endelig vist sitt sanne jeg og da er det vel bare å forlate ham så fort det går, spør du meg.
___ Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Nei, det er ikke normalt og det er selvfølgelig ikke et krav han kommer noe sted med juridisk. Du kan sikkert komme på områder der du har offret noe for ham også. Har dere barn må du selvfølgelig regne på om du har tapt noe i penger eller tid ved å være gravid og i permisjon. Gjør han like myr husarbeid som deg? Er han mer borte om kvelden? Vil han ha en dyrere bil enn deg? Alle de tingene, regnet bakover til dere traff hverandre kan du jo kreve motregnet. Menn har som regel også et større forbruk enn kvinner, selv om de ikke tror det selv. De bruker som regel mer på mat, å spise ute, tekniske ting og utstyr til for eksempel sport og klær. Måten mannen din tenker høres helt sprø ut. Sikker på at det ikke var en dum spøk?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Detta hørtes veldig rart ut. Er som en over meg her sier at den som tjener mest har forsørgerplikt... Hvis dere går fra hverandre skal alt deles likt,uansett hvem som har tjent mest... Her hjemme er det omvent,jeg tjener mest og er forsørger... Jeg tjener 3 ganger så mye som han,og da er det bare rettferdig at jeg betaler 3 ganger så mye... Kunne aldri falt meg inn å kreve penger tilbake når han begynte å tjene mer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå