Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Jeg vil gjerne vite betydningen på følgende ord : DEKADENT NAVLEBESKUENDE Og da mener jeg en skikkelig innføring i bruken av de Har nemlig en veninne som kaster utav seg med fremmedord i hytt og pine. Det er egentlig litt flaut. Men er det noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 OG gjerne projisering også. Jeg mener projisering er å "legge over på¨andre" noe man vet man er/gjør selv... Er ikke en kløpper på fremmedord men... Hun mener at projisering er å legge skylden på andre da....hm?
KaMa Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Dekadent finner du helt greie forklaringer i ordbøker. Det betyr blasert, livtrett, moralsk forfallen, men betyr også: (Klippet og limt) "tilhenger av en fransk litterær retning i 1880-årene som tok avstand fra naturalismen" Navlebeskuende er vel strengt tatt ikke et fremmedord.. Men å være navlebeskuende vil i å være selvsentrert, at man ikke ser så mye annet enn en selv. Projisering er når du tillegger andre egenskaper som du har selv har. Et eksempel er når en part i en krangel beskylder den andre for å være f. eks hissig når det er vedkommende selv som er hissigst.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 projisering: 1. "det å verge seg mot uakseptable motiver og forestillinger hos seg selv ved å overføre dem på andre personer" 2. "det at oppfatningen av ting i omverdenen påvirkes av indre, sjelelige forhold hos den som mottar inntrykkene" Som du ser er din tolkning litt unyansert, mens din vennines er direkte feil. Kan også være: projisere, avbilde ved → projeksjon, overføre (eks innen projeksjonstegning)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå