Gå til innhold

Dere med super peiling på fremmedord...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne vite betydningen på følgende ord :

DEKADENT

NAVLEBESKUENDE

Og da mener jeg en skikkelig innføring i bruken av de :P

Har nemlig en veninne som kaster utav seg med fremmedord i hytt og pine. Det er egentlig litt flaut. Men er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG gjerne projisering også. Jeg mener projisering er å "legge over på¨andre" noe man vet man er/gjør selv... Er ikke en kløpper på fremmedord men... Hun mener at projisering er å legge skylden på andre da....hm?

Skrevet

Dekadent finner du helt greie forklaringer i ordbøker. Det betyr blasert, livtrett, moralsk forfallen, men betyr også: (Klippet og limt) "tilhenger av en fransk litterær retning i 1880-årene som tok avstand fra naturalismen"

Navlebeskuende er vel strengt tatt ikke et fremmedord.. Men å være navlebeskuende vil i å være selvsentrert, at man ikke ser så mye annet enn en selv.

Projisering er når du tillegger andre egenskaper som du har selv har.

Et eksempel er når en part i en krangel beskylder den andre for å være f. eks hissig når det er vedkommende selv som er hissigst.

Skrevet

projisering:

1. "det å verge seg mot uakseptable motiver og forestillinger hos seg selv ved å overføre dem på andre personer"

2. "det at oppfatningen av ting i omverdenen påvirkes av indre, sjelelige forhold hos den som mottar inntrykkene"

Som du ser er din tolkning litt unyansert, mens din vennines er direkte feil.

Kan også være: projisere, avbilde ved → projeksjon, overføre (eks innen projeksjonstegning)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...