skorpionfruen Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Blir så utrolig forbauset hver gang. Denne gangen hevet de ikke enda det var 1-2-3 brød. UTROLIG. Jeg elsker å lage mat og har alltid bestillinger på bakverk og kaker når det er tilstelninger, men brød! må være min verste fiende. Skal skjære meg en liten skive av mitt flate brød nå, får håpe det er godt hvertfall Hadde ikke for varmt vann og det sto på et lunt sted, Men tilsatte ganske mye linfrø i brødene.
Maysan81<3+gutta<3 Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Du er heldig som "kun" har problem med brød... Alle bakverk med gjær i, HATER meg...eller jeg tar i allefall livet av det. Bløte kaker osv, er jeg veldig god til (har jeg hørt). Men akkurat gjærbakst og jeg går ikke overens;) Jeg har gitt opp!
2prinsessersmå Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Ha,ha, samme her du:) Jeg og gjær er bitre uvenner. Jeg kan ikke lage pizzabunn engang. Heldigvis har jeg en mann som utfyller meg på dette området:)
skorpionfruen Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2009 Hehe det er komisk. Får ikke akkurat verdens beste hveteboller men fornøyd med rundstykkene mine. Må lære meg å bake brød, for jeg elsker hjemmelaget brød. Bare ikke mine egne. Hvor vanskelig kan det være? Jeg bare spør Har faktisk opplevd at mine brød kan bli et mordvåpen så harde ble de hihi.
2prinsessersmå Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Da skulle du ha sett rundstykkene jeg bakte på julaften, kunne ha brukt dem som leirduer, noen skyteglade her som trenger dem som øvingsobjekt??? Har fryseren full:-)
skorpionfruen Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2009 Hoho skal bare skaffe meg hagle først, imellomtiden kan jeg ta brødet mitt og gi mannen inn om han kommer sent hjem i dag
*fortryllende* Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Prøv å sett på ovnen på svak, svak varme og sett brødene til heving der en stund. Der blir det ekstra lunt
blebla Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 men du er du sikker på at du ikke har bittelitt for varmt vann? jeg har det siste halve året bakt brød hver tredje dag, og den første måneden ble de seriøst fiasko hver gang, jeg kunne bare ikke forstå hvorfor. Det var hvertfall ikke vannet mente jeg, men når jeg lot tvilen komme til gode en dag og tvang meg selv til å ta det litt kaldere, heva det på null komma niks. Men det er jo ikek sikkert det er det som er greia med deg, men jeg bare kjente meg sånn igjen....hehe.... lykke til uansett...
Vanilla83 Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Du sier du passer på at vannet ikke er for varmt, men er du sikker på det ikke er for kaldt? Jeg bruker ganske varmt vann når jeg baker, sånn at når jeg stikker fingern oppi å kjenner, så er det endel varmere enn bare "pisslunket". Så hever jeg deigen ganske lenge, bortimot en time før jeg triller dem ut og legger dem i brødformer hvor de får heve enda en halvtime. Blir veldig luftige og gode brød, slår aldri feil. Bruker både plastfilm og en kopphåndduk over bollen når den hever. Håper det hjalp
skorpionfruen Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2009 Ja har hørt at mange bruker plastfilm, så det sto at man kunne gjøre det på 1-2-3 brødene men jeg la bare kopphånkle over satte de i ovnen slik at varmluften akkurat var på. (Lunt sted) og jeg tror nok heller det er sannsynlig at det er for varmt enn for kaldt. Skal prøve skikkelig lunket neste gang og legge de i plastfilm. Jeg SKAL nemlig lærer å bake brød. Sitter nå å spiser av gårdagens bakst og ostskiva er breiere enn brødskiva hihi
Vanilla83 Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Hehe tro meg, jeg hadde endel mislykkede forsøk før jeg endelig fikk det til. Faktisk så syns sambo brødet mitt var så fælt en gang at han spytta d ut igjen! Kunne ikke annet enn å le da:p Du får kose deg med minibrødet ditt da, å bedre lykke neste gang;) knis
HeidiL Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 vannet som du bruker skal være samme temperatur som kroppen din - altså skal du ikke kjenne forskjell på varmen når du stikker fingeren i vannet.. det er 37 grader, og over 40 står du i fare for å drepe gjæren.. jeg pleier å bruke tupperwarebollen min med lokk, eller plastfolie med kjøkkenhåndkle over ) lykke til!
SokkeLaila Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 Det er jammen flaks at det er en BOLLE du har i ovnen, da HI! Uten å ha bakt så mye som et eneste brød selv noensinne, så har jeg humret meg gjennom denne tråden! Artig! Lykke til med nydelig gjærbakst!
ponni-petra Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 Hihi. Er litt rart det der, virker nesten som det er enten eller med folk. Jeg har aldri hatt noe problemer med gjærbakst, og ikke skjønt hva problemet er, det hever jo liksom av seg selv, men KAKER derimot. Skrekk og gru. Det holder jeg meg langt unna. Blir enten svidd eller rå i midten, synker sammen eller generelt bare totalt uspiselig...:-) Jaja. Man kan vel ikke kunne alt. Tørrgjær tåler jo litt varmere vann før det stryker med, men synes personlig fersk gjær er best. Kan jo evt bruke termometer for å være helt sikker på temp. Dessuten fungerer brødbakemaskin helt topp her i huset! :-D
Øyboeren med to små <3 Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 jeg får heller ikke til brød..!!! får til alt annet, bare ikke brød..! og det at sambo ønsket seg brødbakemaskin til jul av svigermor på vår vegne uten mitt samtykke, sier vel sitt.. jaja.. problemet er jo bare at jeg ikke syns de brødene han lager med den blir noe gode..! hehe..! jaja...
coriander Skrevet 11. januar 2009 #16 Skrevet 11. januar 2009 Høres ut som en del her har problemer med gjærbakst - har bakt endel de siste åra, både med egne oppskrifter og 1-2-3 brød, boller osv. Kunne ha diverse resultater på noe av bakverket ( ja..har produsert noen mordvåpen..) Har brukt lunket vann, aldri målt temp..ergo så har det gått på litt ca, men rundt 37 grader. Det jeg tror kan være problemet rundt omkring her er ELTINGA...deigen skal arbeides lenge, da blir det et godt resultat. Jeg har ei lita kjøkkenmaskin, så lita at jeg tar halve deigen pr serie( deler opp deigen). og da setter jeg den på i 5 min. 1-2-3 brød elter jeg- trykker de godt ned i forma - setter de til heving uten plast,sprayer de med kaldt vann, settes lunt. Rett i ovnen etter ca en time, ikke rør dem på noe vis, ikke pensle-lage mønster osv. Lykke til:)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. januar 2009 #17 Skrevet 11. januar 2009 Gjærbakst er det værste jeg veit!!! (å bake ikke å spise )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå