Gå til innhold

Noen som har råd? Blir så frustrert!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og er litt fortvilet, er 6 uker på vei og sliter med voldsomme smerter i ryggen,rompa og ilinger i føtter og bekkene hvis jeg står og går for mye. Jeg har snakket med legen min om dette men han vil ikke kalle det bekkenløsning noe som er greit for meg men det som irriterer meg er sjefen min... legen anbefalte at jeg ble flyttet fra stengevaktene mine og over til dag vakter. Jeg jobber på en bensinstasjon, vi jobber6 og 7 timersvakte og er somregel alene på jobb. vi har ingen mulighet til å ta pause sette oss ned eller gå på do for den saks skyld.

Da jeg fortalte sjæfen min hva legen min hadde sakt angående stengevaktene (er ikke ferdig før 01.00) og at jeg ikke skal jobbe 12 dager i strekk svarte han meg med at jeg kunne jo spørre omnoen ville ha vaktene mine da....

HALLO jeg kan jo ikke gi vekk vaktene mine da går jeg jo i minus har jo hus og hjem som skal betales.

Probleme mitt er at jeg ikke hvet hva jeg skal gjøre? Har liksom ikke lyst til å sykemelde meg allerede nå, og vet ikke om legen vil sykemelde meg selv om han sa at jeg bare måtte ringe hvis det ikke funket. men på en annen side hvis sjefen min skal hvere vanskeli kan jeg også det...

uff dette ble sikkert veldig rotete men er fryktelig i vilrede her vet ikke hva jeg burde gjøre.....

(glemte å skrive at dette er baby nr 3 jeg har i magen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en eller annen form for aktiv sykemelding, slik at sjefen din MÅ tilpasse arbeid og arbeidstid til det du klarer? Eller om du er organisert, så kan du kontakte organisasjonen din for å sjekke hvilke rettigheter du har?

Alternativet er full sykemelding, høres ut som legen din ikke var uvillig til det. Dessuten, du er bare 6 uker på vei, der er vel fra nå og et par måneder framover mange er utslått av kvalme, utmattethet etc? Så det blir vel ikke bedre på en stund nå heller!

Lykke til! :-)

Skrevet

Hei Jeg har heldighvis ikke hvert kvalm enda, de 2 andre svangerskapene spyde jeg fra uke 3 til 6 mnd så den delen har jeg sloppe unna.... Men er ganske utmattet og trøtt... men føler jo at situasjon lager mye unødig press og stress også... Jeg har nå 3 stengevakter på rad og så ser jeg hvordan det går. så ringer jeg legen tirsdag eller onsdag og snakker med han om 50 % sykemelding kanskje...

Skrevet

jeg ville ha kontaktet nav for råd og veiledning. jobber selv i nav. jobbet tidligere med oppfølging av sykemeldte, dog bare en veldig kort tid. jobber med rehap.penger nå. men...håper det i din kommune er flinke saksbehandlere som kan gi gode råd. er veldig mye nye tiltak, som ikke jeg kjenner til desverre. men målet er jo at en skal kunne være i arbeid så lenge en kan tilrettelegge for det. det er kjedelig å måtte gå hjemme "frisk" så mange måneder.

Skrevet

Probleme her e jo det at han ikke vil tilretteleg han mein at hvis ikke æ kan gå stengevaktan mine så skal æ gi de bort til andre som vil ha de.

Først når jeg fortalte han at jeg plagdes så sa han at vi skulle tilrettelegge for meg så jeg kunne hvere i jobb men når legen sa at for å unga sykemelding burde jeg ikke jobbe stengign og ikke 12 dager i strekk fikk pipa en annen låt.. jeg blir litt frustrert er jo litt redd for å bli upopulær hvis jeg sykemelder meg også

Skrevet

Hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg har du krav på svangerskapspenger, ikke sykemelding. Gå til jordmor eller lege og få han/henne til å skrive svangerskapspenger.

Skrevet

du må selfølgelig først og fremst tenke på deg selv, og det blir kanskje litt surmuling hvis du sykemelder deg, men hva så. de glemmer det for igjen. men forstår selfølgelig at du tenker på det. det gjør de aller fleste.

å jobbe tolv dager i strekk med de arbeidstidene er forferdelig slitsomt når en ikke er gravid en gang.

du må ihvertfall IKKE gi fra deg vakter.

Skrevet

Ja men da må jo arbeidsgiver skrive under på at han ikke kan eller vil tilrettelegge for meg.. er svangerskapspenger like mye utbetalt som lønnen da

Skrevet

tusen takk der var det litt å lese

Skrevet

i følge det som står på nav sin side angående svangerskaps penger gjelder det kun hvis det er fare for fostere og ikke om tilrettelegging for mors plager

Skrevet

Ja, ser det nå :) Husker bare da jeg var gravid og sykemeldt. Da var NAV-dama helt på tuppa, og lurte på om legen min var klar over at gravide ikke skulle ha sykemelding, men svangerskapspenger ;) Fikk sykemelding for bekkensmerter, men legen nekta å diagnostisere det som bekkenløsning (noe jeg 100 prosent vet at det var).

Skrevet

fikk du svangerskapspenger da eller gikk du på sykemelding hele veien...? hvor tidlig ble du plaget

Skrevet

Det ble sykemelding hele veien. Ble så plaget at jeg ikke kunne jobbe mer fra jeg var rundt 4,5 mnd på vei. Det kjipe var at legen allikevel ikke ville kalle det bekkenløsning. Hadde hun gjort det, kunne jeg fått gratis fysioterapi, men det endte opp med at jeg måtte betale hele moroa selv. Men legen var ellers så dyktig og grei, at jeg bare ikke kunne bytte henne ut ;)

Noen blir jo plaget med bekkenet enda tidligere.

Skrevet

ja det er mange som blir plaget tidlig, jeg er mest redd for at jeg også skal bli plaget etter fødselen også... men må tenke positivt...jeg er bare 6 uker på vei og selv det å ligg på sofaenå skriv på laptoppen e ubehagelig ...håper at det bare er nå i starten at det er sånn grunnet masse hormoner og greier...det kan vel bli bedre....håpe håpe

Skrevet

De første graviditetssymptomene mine denne gangen var bekkensmerter, de varte kanskje en uke, så var det over. Nå er jeg snart 14 uker på vei, og har merket lite til bekkensmerter hittil(heldigvis!). Håper jeg slipper unna denne gangen.

Bekkenplagene forsvant så og si med en gang etter siste fødsel. Hadde også plager i første svangerskap, da ble de ikke borte etter fødsel. Hadde smerter med jevne mellorom i 8 år(er 8 år mellom de to eldste).

Håper virkelig at du slipper å bli plaget, det er ikke noe godt. Masse lykke til!

Skrevet

arbeidsgjevar er jo pliktig til å tilrettelegge for gravide.

Men om han ikkje vil gjere nokon tilpassingar, ville eg bedt om deltids sjukemelding, og då kan legen presisere at det gjeld desse stengevaktene. 12 vakter på rad er jo uhaldbart når du har slike problem.

Eg fekk deltidssjukemelding hjå kiropraktor for bekkenplager som liknar dine.

Eg fekk forklart at alle har løysing av bekkenet pga hormonar, spes i starten av graviditeten, og at musklaturen då må jobbe meir for å stabilisere. Dette hadde ført til at musklaturen vart hoven og trykte på isjasnerven som går frå ryggen nedover rumpa og på baksida av låret ned til foten.

kiropraktoren skreiv på sjukmeldingsskjemaet kva dagar eg burde jobbe, ikkje så mange på rad. Eg hadde og god nytte av behandlinga eg fekk av han og tøyeøvingar eg fekk i heimelekse, og er no mykje betre og har vore i full jobb nokre veker (må nok snart sjukemelde meg litt att, men er i veke 22)

Kan godt hende dette er noko som vil gå over om ei tid om du tek det litt meir med ro. Høyrer om mange gravide som har hatt slike plager, men vert jo verre med ein slik stå og gå jobb som du (og eg) har. Synes ikkje du gjer deg vanskeleg om du får deg litt sjukmelding :-)

lykke til!

Skrevet

Yusen takk for fine svar, jeg skal ringe å snakke med legen min å hør hva han har å si om sånn som det er nå...så ser vi hva han vil gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...