Gå til innhold

når kan man begynne å kjenne liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når var det igjen? vet at flere sier at man kjenner det som "luft som går oppover i magen" før man kan kjenne igjen sparkene.. men når sånn ca er det man kjenner det? er vel litt forskjellig, men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke når man kan begynne å kjenne liv, men på babyverden.no står det om uke 9 (som jeg er i nå - 9+5) :

-Denne uken kommer de første målbare hjernebølgene og embryoet begynner å bevege seg. Det er ikke snakk om bevisste bevegelser, og du vil ikke kjenne dem på lenge ennå.

Så i mitt tilfelle er det altså ganske lenge til jeg vil kjenne noe :)

Da jeg gikk med gutten vår, begynte jeg å kjenne disse "luftboblene" rundt uke 17, mener jeg å huske.

Har også hørt at man ofte kan kjenne det litt tidligere når man er flergangsfødende.

Skrevet

da jeg gikk gravid med førstemann kjente jeg liv i uke 17 første gang, de to andre svangerskapene mine har jeg kjent liv i uke 16

Skrevet

Det vanligste er uke 17-20 med nr 1 og litt før med senere barn. Derimot er alt fra uke 10/11 til uke 25 innenfor normalen. Selv har jeg kjent liv tidlig med mine tre første, dvs fra uke 12-13 av med alle sammen.

Jeg kjenner ikke helt igjen denne luftbobler som sprekker beskrivelsen. Hos meg føltes det mest som om noen presset en liten fingertupp ørlett mot magen min (inni da) når jeg kjente det. Etterhvert blir det jo mer skikkelige spark og bevegelser som kan sees og kjennes utenpå magen også.

Skrevet

ååå, jeg gleder meg:)

Skrevet

Jeg kjente liv i ca uke 12..samboeren min kunne da kjenne det utenpå magen:-)

Skrevet

med nr en kjennte jeg det ca uke 18 tror jeg..., men dr 2 så tidlig som uke 11...

legen min mente det var et tegn på at jeg var en mnd lenger i sv.sk enn jeg hadde trodd, men det visste jeg med 100% sikkerhet at jeg ikke var, pga at jeg ikke hadde hatt sex mnd før hehe

Skrevet

Med første så kjente eg liv 11-12 uke.... Mange sa at det går ikkje an, men da va jo nettopp da som skjedde...

Skrevet

Jeg kjente noe her om dagen som jeg er overbevist måtte ha vært ørsmå spark. jeg satt musestille i sofaen, plutselig kjente jeg to-tre "tikk" helt nederst i magen. det var så forsiktig at hvis jeg hadde rørt på meg ville jeg ikke kjent noe!

men er det mulig?? kunne det virkelig vært liv? jeg tenkte at det kunne ikke gå an, men når jeg ser at andre har kjent en uke etter meg måtte det jo ha vært det. var da 10 fullgåtte uker!

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er andregangs:)

Skrevet

med min første mener jeg at jeg kjente noe allerede i uke 13. Følte at det var veldig tidlige- men i ukene som fulgte kjente jeg det mer og mer- så er helt sikker på at det var det jeg kjente.

Tror det er vanligst å kjenne noe ca i uke 15-16 og at man da ofter skjønner at det man har kjent tidligere også har vært bevegelser.

Dette er veldig individuelt- har noe med hvor følsom man er, hvor stor man er hvor morkaken ligger osv osv

Tror de fleste kan kjenne det noe tidligere andre gang enn først gang, rett og slett fordi man kjenner igjen hva man kjenner.

Skrevet

Kjente liv for förste gangen i uke 17, faktisk samme dag som jeg hadde ultralyd, når jeg var gravid förste gangen. Da som små luftbobler.

Blir spennende å se når jeg kan kjenne liv nå med nr 2, er i uke 7 nå så blir nok noen uker til.

Skrevet

kjente liv med nr 1 i uke 11. synes det var veldig tidlig, men kunne tydelig merke det. fra uke 13 kunne jeg se det utenpå, var kjempegøy:) gled deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...