Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Er det mulig!? Har sagt at han kan prøve seg litt frem når det gjelder mat, men mente da altså i form av frukt, grønnsaker etc, IKKE COLA!!!! Fikk høre fra farmoren at hun syntes ikke det var så godt til å begynne med pga kullsyra, men så var det litt godt allikevel... Så fint da!! Så kan de nye fine tennene hennes råtne, mageproblemene hennes bli verre, og hun kan bli sukker-avhengig. Flink pappa!! Skulle tro to godt voksne mennesker burde vite bedre, men NEI!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Ja for tennene råtner med en gang etter litt cola. Dessuten blir de automatisk sukkeravhengig.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 KJære deg... Litt cola, så lenge det er litt kan man vel ikke bli så sinna for? Pappa ville jo bare gi veslejenta si noe han liker godt. Tror neppe hun blir avhengig av sukker eller får råtne tenner likevel, så lenge han ikke kommer til å snike seg til å gi henne cola flere ganger om dagen... Slapp av. Han er pappa, og barnet er 50% han
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Selv om han er pappa`n så ser jeg virkelig ikke grunnen til at det er nødvendig å gi ungen cola! Hun har hatt problemer med magen siden hun var født, og da hjelper det virkelig ikke med kullsyre og koffein! Og, nei, jeg er ikke hysterisk! Synes hun kan få smake det meste, men hva pokker er vitsen med å gi ungen brus når hun har mye magesmerter fra før!?
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 må jo innrømme at jeg ikke hadde blitt noe blid.. er jo lenge til lillemor er 9mnd. så jeg ser kansje annerledes på ting da.. for nå er jeg som andre vil kalle det: hysterisk jeg og barnefaren snakker en del om sånne ting som handler om henne.. så jeg føler vi er ganske enige.. jeg legger meg aldri opp i hva han kler henne i eller hvordan han steller henne.. for vi er to forskjellige som gjør ting på hver vår måte. men ang kost o.l så vil jeg jo gjerne at vi begge har oppklart ting mellom oss.. vi er førstegangsforeldre for å si det sånn hehe
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg hadde blitt dritsur hvis noen hadde gitt min cola, saft, sjokolade osv..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Kanskje dere ikke er sammen? Virker sånn. Og da er det lett å hisse seg opp over bagateller som dette. For du vet jo best, sant? Ikke let så mye etter feil BF gjør i dine øyne, så blir samarbeidet mye lettere. Velg dine kamper. Og dette bør ikke være en av dem, for da ber dere om dårlig samarbeid. Han har nok andre feil som du har lagt merke til, og da kan dette lett bli en stor sak. Men sortèr litt hva du tenker om de ulike tingene, og om du kanskje blander dette inn i noe annet, om du forstår hva jeg mener. Som f eks dine følelser for BF og at han ikke gjør som du vil med barnet. Tennene råtner ikke av dette, og ikke blir ungen sukkeravhengig. Tror neppe magen blir verre, heller. Det er det daglige kostholdet som teller, ikke snopet i helgene og høytidene.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Vi er ikke sammen men vi samarbeider godt. Men dette er enda en liten ting i rekken av småting som plager meg veldig. Som f.eks da farmoren gav henne honning, som barn under 12 mnd absolutt ikke skal ha, som f.eks at hun kommer hjem fra samvær stinkende av gammel røyk, at hun fikk melkeskvettene etter fetteren sin da hun var sulten, istedet for å gi henne sin egen mat etc, etc. Det er ikke noe snakk om at han ikke gjør som jeg vil, men at han er nødt til å begynne å tenke litt lengere enn nesa rekker!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Ja, sikkert ting som kan bli bedre, men det jeg mener er at du vil han skal gjøre som du vil, og ikke som de bruker i sin familie. Barnet har en far, og far har rett til å ta slike avgjørelser når han har barnet, uten at du har rett til å rettlede. Sånn er det bare, og det er best at du innser det først som sist. Jeg vet hva og hvordan dette kjennes, da jeg har barn og ikke bor med BF. Det er ikke godt, men jeg har ikke rett til å si noe så lenge det ikke går på sikkerheten løs. Har spist mange kameler opp gjennom årene, og det er dessverre noe en må, selv om det ikke kjennes godt. Nei, om vi skulle fått det slik vi ville, så skulle vi vel valgt andre fedre til barna;)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 nå er ungen faren sin også da.....
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Så lenge det ikke blir en vane så ser jeg ikke problemet. Du er hysterisk! Skulle tro det var vodka inne i bildet..
lillebøllaspringmadrass Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er enig med deg jeg HI. Jeg vil heller ikke at mine barn skal ha cola i en alder av 9 mnd. Og om noen hadde gitt ungen min honning hadde jeg klikka i vinkel! Det er jo veldig farlig for små barn. Jeg så en gutt på sykehuset på nesten 2 år som hadde blitt syk av honning. Han var ganske så sjuk og ble ikke bedre.. Han var 1,5 da han fikk honning, så de trodde at de var trygge. Men selv om man er nesten ett år eller litt over kan det fortsatt være farlig. Så stå på ditt!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har ikke mulighet til å nekte han å gi henne akkurat hva han vil, men jeg har da rett til å rettlede når fyren sitter å innrømmer at han ikke kan noe om barn og barns behov! Jeg mener ikke han skal gjøre som jeg vil, men han bør tenke seg om og gjøre det som er best for sin datter, og ingen kan vel virkelig si at det er bra for en 9 mnd gammel baby å få cola? Jeg ville faktisk ikke valgt en annen far til jenta mi, men jeg skulle ønske den pappa`n hun har kunne giddet å ta seg bryet med å lese litt ang barn og barnas behov når han ikke kan noe(i hans egne ord) Litt om kosthold hadde jo vært fint...
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #16 Skrevet 10. januar 2009 Farmoren hadde vel ikke gitt honning om hun viste det kunne vært farlig (håper i alle fall at hun ikke viste det) Så det var nok et kjedelig "uhell", er ikke lett å gjøre bedre enn man har kunnskap om. Vet faren noe om mat og babyer? Jeg f.eks viste ikke at babyer ikke skulle ha melk før de var 12 mnd, før jeg leste det mens jeg gikk gravid. Å hadde jeg ikke vist det er så heldig, så hadde jeg ratt gitt gullungen litt melk når han var 9 mnd også. Han gjør sikkert så godt han kan, å som jeg sa, man får ikke gjort noe bedre enn hva man har kunnskap til. Siden dere samarbeider godt, så kunne det kanskje vært lurt å sette seg ned å snakke om dette med mat. At han føler at dere blir eninge, ikke at du bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #17 Skrevet 10. januar 2009 Nå har jeg og mannen min ganske klar linje på sånt. Men svigers har prøvd seg. 2 ganger etter å bli tilsnakka. Vi velger hva barnet skal ha i seg. Og cola,kake,sjokolade ol hører ikke hjemme her
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #18 Skrevet 10. januar 2009 Mange mødre som basserer seg kun på "sunnfornuft" også, så du får trøste deg med at BF ikke er alene. Håper dere blir eninge om kostholdet til vesle jenta deres.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #19 Skrevet 10. januar 2009 Jeg vet han gjør så godt han kan, er derfor jeg lufter ut min frustrasjon her før jeg prater med han i morgen. Kan være greit å få det ut av systemet så han ikke føler jeg anklager han for å være en dårlig far, for det er han virkelig ikke! Selv om ting gikk til helvete mellom oss, så har jenta mi en pappa som virkelig elsker henne!! Problemet er bare som sagt kostholdet.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #20 Skrevet 10. januar 2009 Er nok lurt å få ut frustrasjonen her først ja. =D
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #21 Skrevet 10. januar 2009 Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg ikke hadde tatt det opp med barnefaren i det hele tatt jeg... (snakker av erfaring her) Det er litt som en person over her sider, det gjelder å velge sine kamper. Kjenner litt igjen det å bli sint og irritert for småting som får "begeret til å renne over", og det er da det gjelder å trekke pusten dypt og ikke kommentere før det virkelig er nødvendig. Hvis ikke blir det bare vondt mellom dere. Det var det som skjedde med meg og BF til min (vi bor ikke sammen) Når jeg kommenterte småting som ditt eksempel tok han det som om jeg mente han var en dårlig far, så ble han sint på meg, så ble jeg sint på han fordi han ikke forstod, og slik ble det en ond sirkel. Vi har et godt forhold nå, men det er etter jeg lærte å svelge kameler, og å bruke kvinnelist når det kom til de store tingene.. (som f.eks da han flyttet over tre timer biltur unna oss og mente at lillegutt skulle sitte i bil 7-8 timer annenhver helg) Ting som at han kommer hjem med samme truse etter å ha vært der en helg, at han forteller at han ikke har vært ute hele helgen når han har vært hos faren sin osv.. har jeg lært meg å overse. For det er faktisk slik at jeg ikke har så mye med det å gjøre--- selv om jeg gjerne vil bry meg--- vi har delt foreldreansvar selv om jeg har omsorgen, noe som innebærer at BF bestemmer like mye som meg, og at jeg må respektere hans valg, - selv om jeg ikke er enig i dem... Lurt å tenke seg om en ekstra gang. Mulig dere har et godt samarbeid nå (det hadde jeg og BF også i begynnelsen), men ikke sikkert det kommer til å vare like lenge om dere "gnisser" på hverandre for småting... Lykke til da!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #22 Skrevet 10. januar 2009 Du kan jo nevne for han at koffein til barn kan gi angst samt at cola er noe av det sterkeste som sliter på emaljen.Si det med et smil,det kommer du lengst med.Si at du bare sier det så han vet det i og med at han har sagt han ikke vet så mye. Ta et eksempel der du ikke bruker han men andre.Feks ungen til en venninne av deg får alt mulig rart utenom måltider og tennene begynner å råtne.Ta en hvit løgn,da vil han ikke føle det som et angrep på seg. Spør om dere kan være enige om hva barnet skal ha som drikke og samarbeide om det.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #23 Skrevet 10. januar 2009 Takk for mange gode råd:) Føler det er nødvendig å nevne det for han, men har absolutt ingen planer om å lage noe bråk. Har vært grusomt nok dette året, har ingen ønsker om å ødelegge samarbeidet når vi endelig er blitt "venner". Vet han vil hennes beste, så kommer nok til å spørre om han kan vente å gi henne slikt evt til hun ber om å få selv, uten å få han til å føle seg som en fæl pappa, for som sagt, det er han absolutt ikke! (føler det må pressiseres) Har en nevø som sliter med dårlige tenner pga brusdrikking som liten. (fikk cola i tåteflaske) Skjønner jo også at han nok ikke kommer til å gi henne ofte, men med hennes mageproblemer så er det så lite som skal til før hun får vondt. Og til dere som mener jeg er hysterisk, så er jeg ikke det. Lar henne smake på det meste både litt kake, kjeks etc,er ikke helt anti-sukker, alt med måte, men det er kullsyren og koffeinen jeg er bekymret for. Hi
børdi Skrevet 10. januar 2009 #24 Skrevet 10. januar 2009 Ja tennene råtner etter bare en gangs smaking på cola.. Helt sant.. ;-)
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #25 Skrevet 10. januar 2009 Er det kun du som skal bestemme hva barnet skal få smake? Pappaen har da endel å si han også. Det er helt vanlig å la ungen smake på ting og tang, som ikke bare er grønnsaker...det er hverdagskostholdet som betyr noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå