EnLitenPrins Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Har vært plaget med ryggen siden jeg var 16-17 uker på vei, og har hatt veldig vondt i halebenet og i lårene. Har vært til legen flere ganger og fått beskjed om at det har vært graviditetsisjas. Men nå dem 3-4 siste ukene har det bare blitt verre og jeg har fått nedpress. Var på kontroll nå i uka å fikk bekreftet at jeg har bekkenløsning. Jordmoren meldte meg på bassengtrening for dem med bekkenløsning, og sa jeg måtte gå med samlede ben..Fikk også tips om lage til en dyne å ha mellom beina på natta..Men det har jeg hatt i flere uker nå, men funker veldig dårlig.. Andre som har tips ? For det her er sinnsykt vondt, og jeg lurer på hvordan jeg skal greie det i 11 uker til Blir jo sliten av å våkne på natta av smerter også !
BAcer vil ha flere :) Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Hei! Noe som har hjulpet meg er å ikke stå på én fot. Setter meg på en stol eller do når jeg skal kle på meg bukser og sokker. Sette seg inn i bilen med rumpa først, og så samlede bein etter, altså ikke en fot av gangen, det er au au :s Og det beste tipset jeg har er å ha et silkelaken under rumpa på natta. Da slipper du å hoppe rundt når du skal snu deg, du sklir heller lett over uten å bruke så mye bekkenmuskler.. Kommer ikke på noe mer i farta.. Ta det med ro og lytt til kroppen. Ikke press deg! Du skal leve med bekkenet resten av livet, ikke vits i å ødelegge det -Lykke til!! Håper noen av tipsene hjelper!
mooch Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Kiropraktor! Første svangerskap gikk jeg til fysioterapeut og bassengtrening, det var forsåvidt behagelig, men hjalp ikke så mye. Denne gangen har jeg gått hos en fantastisk kiropraktor på St haugen. Hvis du bor i Oslo vil jeg virkelig anbefale deg å ta kontakt med St. Haugen kiropraktiske.
flypapir Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Hei! Jeg har slitt med bekkenløsning i begge mine svangerskap. I det første fra uke 20, og denne gangen fra før jeg fikk positiv test.. Kan jo bidra med de tipsene som har hjulpet meg.. - Få henvisning til fysioterapi og gå til en med peiling på bekkenløsning (viktig at de har peiling, mange uvitende). Finner du en som driver med slyngetrening (terapimaster) er dette supert! - Gjør alt med måte, ikke sitt, gå, stå, ligg for lenge av gangen... Kjenn etter når nok er nok og lytt til de signalene kroppen gir. - Sidelengse bevegelser er fyfy, prøv å snu deg slik at du alltid beveger deg fremover/bakover med beina. - Jeg ville prøvd en pute mellom beina, gjerne en som er stødig og stiv. - Akupunktur har også hjulpet meg (i kombinasjon med slyngetrening). - Du kan enkelt lage sklilaken selv, slik at det er lettere å snu seg på natta. Ta en gammel sovepose, vreng denne og klipp av en liten meter av den midterste delen. - Varmtvannsbasseng funker for mange, har ikke erfaring med dette selv. - Overlat det tyngste av husarbeidet til mannen (støvsuging ol). - Sitt når du kler på deg Hmm...kommer ikke på noe mer i farta, men tror dette er de mest sentrale punktene jeg har holdt meg til denne gangen og det har hjulpet veldig. Har fremdeles endel smerter, men ikke på langt nær så ille som sist.. Lykke til!
flypapir Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Du kan også få gode tips på lkb.no (landsforeningen for kvinner med bekkenløsning). De har også oversikt over behandlere som har god kunnskap om bekkenløsning..
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 ligg på et silkelaken i senga om natta..da er det mye letter å snu seg. Ta en silkesengesett og legg på vranga (slik at de glatte sidene er mot hverandre) i senga. Dette ligger du på og da er det lettere og snu seg. Bruk ei litt stor pute/dyne og hold rundt med hele kroppen,ikke bare ha den mellom bena. Fra topp til tå. Støtte på baksiden av ryggen i tillegg,spesielt ved korsryggen. Dette pleier jeg å bruke samboern til;) Hvil ofte i løpa dagen,ikke sitt,men legg deg ned på sofaen,noe av det tyngste for bekkenet er å sitte. Jeg klarer ikke sove hele natten i ett strekk,blir alt for stiv og får ekstra vondt da,så er ofte oppe og tråkker litt rundt bare for å ikke stivne helt..
EnLitenPrins Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2009 Tusen takk for mange nyttige tips !! Skal begynde å teste ut noen av tipsene allerede i dag, å i morgen er det på leting etter silkelaken !!
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 De pleier og ha rimelige silke/satin laken på jysk... Men det finnes sikkert på alle forretninger som selger sengeklær=) Glemte å skrive at varmeflasker på mage/rygg/lår også lindrer=)
Mini LK Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Akkupunktur og kiropraktor, bør helst ha erfaring med bekkenløsning.
DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 min fysioterapaut/spesialist i manuell terapi viste meg tre tøyings øvelser som gjør susen hver gang jeg kjenner at det kommer tilbake. Men fortsatt kan den ene foten låse seg helt, osv. ellers er alle de andre rådene folk her har kommet med gode. Jeg kjente bekkenløsningen en dag før jeg skulle hatt mens, da skjønte jeg at jeg var gravid. Ble ille plaget i uke 11. Dette er nr 2, og jeg hadde lik 0 plager forrige svangerskap.
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Jeg har også slitt med bekkenløsning siden uke 28 ca.. da ble jeg og 50% sykemeldt. Ta det med ro når du går, sett deg ned når du kler på deg etc, ikke stress, og finn behagelige stillinger i senga når du skal sove ( merker selv jeg bruker laaang tid på å snu meg i sengen) Lykke til. 11 uker går så fort så
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå