MaMmAnÅtiLtO Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Er det normalt? Jeg er høy og tynn (VAR) så gikk jeg opp til 83 den dagen jeg fødte. Og resulterte en baby på 4610! Jeg mener selv jeg hadde svangerskapsdiabetes etter mye spekulasjon, men har aldri tatt dette videre opp med lege eller jordmor pga de sa de ikke tok tester siden babyen var uner 5 kilo. Men hva med neste gang?? Jeg er livredd for at babyen skal være større. Fødsel var jo helt dramatisk. Noen med sin erfaring?
Fire småtroll Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Jeg var også høy og slank før jeg fikk barn (174 cm og 58kg), og har fått store barn. Har lagt på meg litt selv også da, så jeg kommer nok ikke ned i 58 kilo igjen, men er mer enn fornøyd med å havne på 63-65 kg nå som jeg har blitt såpass "gammel" Jeg har lagt på meg alt fra 12 til 18 kilo i svangerskapene og største ungen jeg har født var 4858g, hun ble satt igang tre uker før termin og var egentlig estimert til 5,5 kilo til termin. Nå er jeg 33 uker på vei med nummer fire, har lagt på meg 11 kilo og ungen ble på tirsdag estimert til 3300g allerede, forventet fødselsvekt er over 5 kilo, igjen! Her blir man testet for svangerskapsdiabetes hvis ungen er over 4-4,5 kilo så jeg har tatt glukosebelasningstest de tre siste av mine fire svangeskap. Men de er helt normale, jeg har ikke diabetes. Årsaken til størrelsen på ungene er rent genetiske, både min mor og min mormor har fått like store unger. Jeg har hatt tre veldig tøffe fødsler, andremann havnet i tre dager på nyfødsintensiven, og tredje holdt vi på å miste, hun har fått varige men etter fødselen (funksjonshemning). Denne gangen skal jeg ha planlagt keisersnitt. Det kan jo skje igjen med deg også, men trøsten er at denne gangen kan du kreve ekstra oppfølging, størrelsesestimering med UL, og evt keisersnitt hvis det viser deg at ungen blir like stor som den forrige. Hvis du har hatt en dramatisk fødsel med stort barn er det ingen som nekter deg litt ekstra oppfølging i neste svangerskap. Lykke til!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Nå var ikke babyen min så stor.. Gutten min var 4200 gram og 53 lang når han kom til verden.. Var lang.., men helt normal fødsel.. Jeg er 170 høy og var 55 kg med førstemann når jeg ble gravid.. Gikk opp til 92 kg jeg da.. Så la på meg masse.. Er gravid igjen nå.., og skal ha 3d ultralyd i uke 27.. da får jeg vel vite ca hvor stor babyen er beregnet til og bli..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Svangerskapsdiabetes har langt flere symptomer enn bare en litt stor baby.
Lykke X 4 Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Mitt første barn veide over 5 kg. Hadde et sunt kosthold og var aktiv, hadde ikke symptomer på svangerskapsdiabetes, og tror heller ikke jeg hadde det (er 168 høy og normalvektig). I det andre svangerskapet ble dette fulgt opp med at jeg måtte ta to glukosebelastninger mot slutten av svangerskapet (normale funn begge ganger), og ble sendt til vekstestimering rundt uke 35 (på ultralyd). Fødte da et barn på 3700 gram. Jeg ble fortalt at det ville bli vurdert å sette meg igang før terminen, dersom det viste seg å bli et stort barn. Mener å ha lest et sted at det noen steder vurderes KS dersom barnet ser ut til å veie mer enn 4500 g. Jeg tror mye av forklaringen på vektforskjellene var at mine barn har to forskjellige fedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå