Gå til innhold

Ang. CIPRALEX og andre medisiner mot ANGST

Anbefalte innlegg

Gjest Trollbundet
Skrevet

Er det noen angstmedisiner som ikke ødelegger følelseslivet sånn som cipralex???

Samboeren min har gått på cipralex i 1 år og 7 mnd.Det går litt opp og ned i følelseslivet hans kan man si..:(

Det går i bølgedaler..Han sier sjelden at han elsker meg og jeg har tvilt mange ganger på om han virkelig gjør det.I sommer sa han at han ikke visste..Så plutselig så VET han at han elsker meg.Skjønner ingenting jeg..Vi fant ut sammen at det kunne være cipralexen,for det er visst en bivirkning.

Nå har det gått en stund siden den episoden,men han sier fremdeles sjelden at han elsker meg.Nå i det siste har det blitt verre.Nå overser han meg føler jeg når jeg er lei meg.Men han har jo ikke vært så veldig flink å trøste før heller da,men synes likevel han trekker seg mer unna.Og det er fryktelig trist!

jeg bruker noen ganger ha sånne psykiske nedturer,der jeg kan bli fryktelig deprimert.Jeg føler ikke at jeg greier noe her i livet,greier ikke oppdra sønnen min på 11..og greier ikke være en god kjæreste/samboer.Greit nok det at jeg holder på med utredning på adhd,men saken blir ikke noe bedre av at han trekker seg unna meg når jeg trenger trøst,nærhet og oppmuntrende ord.Jeg har veldig lav selvtillit og tar ALT høytidelig! Jeg kan ikke noe for det..Jeg vil jo gjerne ha støtte av samboeren min..

Nå i sted så tok jeg det opp igjen med han.og han sa det igjen,at han ikke greier kjenne på følelsene..Han skulle egentlig ha kuttet ut den medisinen mener jeg! Den kan jo ødelegge forholdet! Og så greier han ikke så ofte ha utløsning under sex heller..Det går ihvertfall lang tid,jeg rekker bli dødssliten lenge før det går for han..

Det føles helt for jævlig tungt for meg dette..:( Jeg tror (VET) vi trenger litt alenetid for å pleie forholdet.Det kan f.eks være å se en god film sammen om kvelden når barna sover,eller spise et deilig måltid med levende lys bare vi 2..E.l..Trenger virkelig å piffe opp forholdet..

Så,vet dere om noen andre medisiner som er bedre enn cipralexen?? Som i det minste ikke ødelegger følelseslivet??

Dette ble ganske langt da men..Håper noen gidder å lese og skrive noen ord..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes dere skal snakke med lege om dette her. For jeg har selv brukt cipralex men ble ikke følelsesløs av å bruke den for å si det sånn.. Merket ikke store forskjellen annet enn at angstanfallene ble borte ellers var jeg som før. Det er mange typer antideprissiva da. Jeg føler ikke at jeg er den rette til å komme med råd her. Men har han fått hjelp av psykolog eller noe sånt da? Av og til kan det hjelpe mer enn medisiner.

Gjest Trollbundet
Skrevet

Han går en og annen sjeldne gangen med psykiatrisk sykepleier..Altfor sjelden,1 gang,altså ca 1 time hver 14 dag.Nå har han ikke snakket med henne siden 22 desember.

Skrevet

Jeg vil ikke "anbefale" noen andre medisiner mot angst for det er legen sin jobb.

Men jeg ville bare si at jeg syns mannen din skal dra til legen å få byttet medisin. Var inne på på felleskatalogen å så å jeg klarte ikke å se at det skulle være en bivirkning (men jeg leste ikke noe nøye om det, for det var egentlig noe annet jeg så etter) så det skal jeg ikke si noe på, men en ting det står er at "Bivirkninger er vanligst i 1. eller 2. behandlingsuke og avtar vanligvis i intensitet og frekvens ved fortsatt behandling."

Så jeg syns at når han har gått så lenge på den, enda er plaget med bivirkninger å det holder på å ødelegge parforholdet så burde han snakke med legen om det er en mulighet å få en annen type medisin!

Men snakk med legen så finner dere nok ut hva dere skal gjøre..

Skrevet

Jeg merket ikke noe av det du beskriver pga cipralex. Det var bare til stor hjelp for å få de "irrelevante" tankene ut av hodet og bunnen ble ikke så dyp...

Gjest Trollbundet
Skrevet

Mamma`n til william *07.03.08* : Veldig rart det ikke stod..Jeg sjekket det sel nå.Var jo 100 % sikker på at jeg har hørt det var en bivirkning..

Men det stod "forvirring".Hva betyr det da?

Han gikk på noen medisiner før som ikke funket,Remeron.Og der var det personlighets forandringer som var bivirkning.

Jeg skjønner ihvertfall ingenting..Skulle tatt det opp med legen..Jeg vil ihvertfall vite om det er medisinen eller om han ikke elsker meg og ikke tør å si det..:(

Gjest Trollbundet
Skrevet

Han har også vært plaget av selvmordstanker,og det er en bivirkning stod det,ihvertfall er det blitt rapportert..Jeg forstår ikke poenget med at han skal ta disse tablettene når han reagerer sånn.Blir noen ganger deprimert også.Det er da han får disse selvmordstankene.Og angst er en bivirkning.Og det skjønner jeg ikke.Det er jo derfor han tar dem,for å unngå angst!

Og hvor lenge må han egentlig ta dem før han blir heeelt frisk??? Han er mye bedre enn han var da,men får disse tilbakefallene..

Skrevet

Han burde jo gå oftere til behandling, disse medisinene skal jo brukes i sammenheng med terapi,de skal få deg til å tenke klarere. Jeg har selv gått på cipralex og ble bare helt likegyldig, var verken lei meg eller overlykkelig. Uroen i kroppen ble balansert og da var det lettere for meg å sortere tanker i terapi. Sluttet med dem da jeg følte at jeg var klar for for det etter ca 9 mnd.

Har tro på at de kan hjelpe i en behandlingsprosess i,kke som medisin uten særlig behandling.

Be han gå til legen og få ordnet opp i det.

Samtidig så gjør trening og riktig kosthold underverker for psyken :=)

Gjest Trollbundet
Skrevet

Psykiatrisk sykepleier gir ham jo ikke time oftere! jeg skjønner ikke det,hun burde da vite at han trenger time oftere enn det,når han går på sånne tabletter og skal bli frisk..

Likegyldig? Mener du at du ga blaffen i alt? kansje sånn jeg føler sambo gjør..Men han har ofte perioder der han blir skikkelig sur og så er han snarsint...og har depresjonsperioder som jeg sa.Da hjelper det noen ganger å gå og legge seg og hvile.Da kan han noen ganger sove seg gjennom flere timer.

Jeg kan ikke ligge lengre om morgenen heller.Jeg har prøvd det flere ganger.Står opp etter ca 1 time og da har han verken gitt datteren vår på 3 verken mat eller ny bleie/klær på seg.Og det går ikke! Han sier han ikke har greid det.jeg sier at brødskiva smører hun selv,bare han tar frem skiva og pålegget,og bleie greier hun også ha på seg selv,og det meste av klærne.Da kan jeg stelle henne når jeg står opp..Men men..Uff...

Tror ikke tablettene funker på han..

Gjest Trollbundet
Skrevet

Men hva tror dere "forvirring" betyr da?

Skrevet

Det der høres ikke bra ut, han er ikke frisk og det virker ikke som verken sykepleier eller piller hjelper. Jeg hadde faktisk kontaktet legen hans og fortalt hvordan det ligger an.

Jeg hadde mine perioder selv om jeg gikk på medisin og fikk hjelp men det var bare en del av prosessen. Jeg gikk til psykolog to - tre ganger i uker i begynnelsen. Høres ikke ut som om han får skikkelig hjelp.

Skrevet

jeg har brukt cipralex og jeg ble litt følelses-kald. hadde aldri noen store sorger, men ingen store lykker heller om du skjønner.

mulig det er like mye depresjonen hans som gjør at han ikke "har noen følelser for deg" som det er medisinene. ikke så greit det der.

Skrevet

jeg gikk på cipralex i 4 mnd'er og følte jeg bare "var".

Ikke gla, ikke lei meg... Bare var der.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...