Gå til innhold

Slutte å kose katten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at når man er gravid burde man ikke kose med katter eller ha de opp i ansiktet. Noen som vet om dette stemmer ? Har katt selv og skal jeg da la vær å kose pus de neste mnd da ? Og hva er eventuelt farene, bærer de på sykdomer som er farlig for oss ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj de har jeg ikke hørt noe om, så da er vi 2 som lurer for jeg har 2 katter..

Skrevet

katt er forbundet med risikoen for å få toksoplasmose, såvidt jeg vet er det kun fare hvis man ikke tidligere har vært smittet av dette. Å kose med katten er ikke farlig, det er kattens avføring som bør unngås - så om dere har katt som bruker kasse inne er det lurt å enten bruke hansker eller la noen andre ta seg av tømming av kattedoen. jeg har katt, hest og hund - og lever helt normalt, med pus i senga osv..

Det er vel så viktig å være påpasselig med å f..eks vaske grønnsaker godt, da slik smitte kan overføres via jord.

Det går også an å ta en blodprøve for å se om man har hatt toksoplasmose. jeg for min del har aldri tenkt så hardt på dette. det er vel ikke så normalt å spise uvaska grønnsaker eller rote i kattemøkk:) jeg venter førøvrig mitt tredje barn, og har i de tidligere svangerskap hatt opptil fler katter samt kattunger i hus:)

Skrevet

Jeg har selv katt. Lever som vanlig med den. Ligger i senga mi om natta. Men er veldig nøye med vasking av hender etter å ha rengjort kattedoen (er jo det til vanlig å, men er ekstra nøye nå da jeg er gravid). Også unngår jeg for mye kos mot fjeset mitt.

Fikk spørsmål om jeg hadde katt da jeg skulle ta blodprøver, dette fordi de da ville få sjekket meg for smitten som katter kan være bærer av. Har ikke hørt at det var noe galt med den... Har hørt om noen som har fått beskjed om å kvitte seg med katten da de er blitt gravide. Men jeg har selv venner som har vært gravide og har hatt katter i huset uten at dette har vært noen fare for dem.

Bare klapp katten du og kos dere i svangerskapet!!!

Skrevet

De fleste katter er ikke smittebærere av toxoplasmose, og da oftest for kun kort tid. Problemet er jo selvsagt at man ikke kan se det på katten.

De fleste får toxoplasmose gjennom for dårlig varmet sauekjøtt selvom også ku og gris kan ha det.

Svært mange har allerede antistoffer mot toxoplasmose, og for dem er det ikke farlig.

Skrevet

Bare å kose pusen sin det, det gjør jeg :)

Men er veldig nøye med hygiene, vasker hender når jeg er ferdig med å kose med deg, når jeg skal lage mat etc.. :)

Bare kos dere med pusen deres ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...