Gå til innhold

Symptomer for sjokk pga brannskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptomer på sjokk er blant annet blek, gråaktig hud som føles kald og klam, rask og svak puls, overflatisk og rask pust og svetting.

Ved fare for sjokk skal barnet legges ned med bena høyt, og klær og annet som strammer, skal løsnes.

Barnet skal ikke ha noe å spise eller drikke.

Skrevet

Fare for sjokk

Væsketap ved brannskader kan før til at barnet kommer i sjokktilstand. Det er en livstruende tilstand hvor blodtrykket faller sterkt.

- Ved store brannskader må man være oppmerksom på symptomer på sjokk og prøve å forebygge det, fremholder Wik.

Det er fare for sjokk hvis barnet har fått annengrads-forbrenning på minst 10 prosent av kroppen. Ved tredjegrads-forbrenning oppstår sjokkfare hvis et enda mindre område er skadd.

Barnets håndflate utgjør omtrent en prosent av hele dets overflate. 10 prosent utgjør f.eks. huden som dekker magen eller en arm.

- Hvor raskt sjokk kan oppstå, avhenger av hvor stor skaden er. Det er derfor viktig å først kjøle ned barnet og så få det til lege eller sykehus.

Symptomer på sjokk er blant annet blek, gråaktig hud som føles kald og klam, rask og svak puls, overflatisk og rask pust og svetting.

Ved fare for sjokk skal barnet legges ned med bena høyt, og klær og annet som strammer, skal løsnes.

Barnet skal ikke ha noe å spise eller drikke.

Skrevet

Ok takk jenter...jeg tror ikke det er fare for sjokk egentlig. Det er bare på finger tuppene og litt på selve hendene. Han var bare så hysterisk istad...det er derfor jeg lurte.

Skrevet

Skriker'n er alt bare bra! Apati og fjern, det er det du må være på vakt etter.

Skrevet

Hei du - hvordan går det med stakkaren? Uff - slikt skjer så fort. Og vi har hatt disse 'Stove guards' som du får på BabiesRus osv. - og de hjelper jo heller ingenting. Mine rev de hvertfall rett av. Du har sikkert lagt deg nå. Sendte deg et par mailer forresten.

Håper alt er bra - klem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...