Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg som allenemor..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fortiden i full jobb.

Vurderer å gå fra sambo. Har vurdert det tusen ganger de siste 3 årene, men ikke kommet så langt.

Men nå er det vel kanskje på tide å gjøre noe med det, sånn at han ikke sliter meg helt ut. Slitsomt å være barnevakt på en på 26 år, samtidig som vi har en datter på snart 2, som også trenger påpass.

Hvilke rettigheter har jeg, stønader osv?

Tror det kommer til å bli veldig tøft å gå fra han, for han er utrolig flink med datteren vår. Men ellers, så gjør han ikke en dritt.

Så det blir vel litt feil å holde sammen, bare forde han er flink med jentungen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter*

Det må da være noen her som vet noe.

Eller kanskje dere bare synest jeg er teit og barnslig, som tenker på å gi opp..? :P

Skrevet

Hvis du er i full jobb, så har du krav på dobbel barnetrygd, og selvsagt barnebidrag. Så har du jo rett på prioritert plass i barnehage.

Tror kanskje man kan ha krav på å bli lignet i skatteklasse 2.

Ellers står det jo litt her: http://www.nav.no/page?id=267

Skrevet

Ok. Takk for svar.

Får sette meg ned å lese litt der då.

Skrevet

Jeg regner med at han fremdeles kommer til å være flink med jenta di ;-)..

Du har krav på en barnetrygd mer enn du har (i ditt tilfelle 2). Du har selvfølgelig barnebidrag hvis du har hovedomsorgen for barnet og har henne mer enn far (regnes ut etter begges inntekt og avregnes etter hvor mye samvær samværsforeldren har). Du kan ha krav på prioritert barnehageplass (ikke alle bydeler, kommuner som tilbyr dette).

Tjener du mindre enn 400 000,-, så kan du få dekket inntil 64% av utgiftene for barnepass. Du kan også få bostøtte. Og eventuelt redusert overgangsstønad.

Gå inn på alenemor-forumet. Der ligger det en oversikt :-).

Skrevet

Overgangsstønad dersom du tjener under 360 000 i året.

Skrevet

redusert selvfølgelig..

Skrevet

Ok.

Jeg tener vel rundt 250 000,- i året,utbet. Begynte i ny jobb i juli-08. Har 82% stilling, så jeg er vel kanskje ikke i full jobb, men kan fort bli 100%..bare 2-3 ekstra vakter i mnd. Men om jeg blir alene, så spørs det hvor mye jeg kommer til å jobbe ekstra.

Jobber hovedsaklig kun natt. Så hvis jeg skulle bli alene, så ender det vel opp med at jeg flytter hjem til mine foreldre eller at snuppa sover der, når jeg har vakt. Jobber turnus.

Han har fortiden ingen jobb og ingen inntekt. Så hvor han skal gjøre av seg, er et godt spm..

Har full barnehageplass til snuppa, hatt det i snart 1 år.

Har vært å "surfet" litt inne på aleneforeldre debatten.

Skrevet

Hei.

Nå er det mange år siden jeg var alenemor,men den gangen fikk jeg en del støtte fra NAV. De betalte 70% av barnehageregningen.Jeg fikk redusert overgangsstønad, fordi jeg hadde lavere inntekt enn maxgrensen. Overgangsstønad kan du få i tre år sammenhengende til barnet er 5 år ( om ikke reglene er endret). Jeg fikk også dobbel barnetrygd og farsbidrag, samt ble lignet i klasse 2. Bidraget regnes ut etter deres begges inntekt og antall samværsdøgn med barnet.

Dersom barnefaren skal ha omsorgen for barnet 50% av tiden får du ikke denne støtten. Da kan du skattes i klasse 2 annet hvert år og får bare 50% av barnetrygden. Far får andre halvpart av barnetrygden og vil skattes i klasse 2 det året du skattes i klasse 1.

Skrevet

de dekker 64% av barnepass, dvs bhg, dagmamma etc..

du får redusert os.., den får du i inntil 3 år, hvis du fyller vilkårene.., 2 barnetrygder, og bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...