mer enn bare mor Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Har lest litt om tidlig UL og har inntrykk av at mange tar det? Kan jeg spørre hvorfor? er det fordi man er nysgjerrig, eller fordi man føler at noe er galt, eller? jeg selv er veldig i stuss på om jeg skal ta en tidlig UL (er i uke 12 nå) fordi jeg er nysgjerrig på om det er liv og alt sånn, men så blir jeg jo da veldig redd av å lese om alle som blir satt tilbake i tid, eller får en MA osv.. Vi har også diskutert mye ang. nakkefoldsundersøkelse, men har i utgangspunktet slått det fra oss (sikkert litt fordi jeg griner hver gang vi tar opp temaet fordi jeg så gjerne vil ha et friskt barn, og orker ikke å ta "valget" om å bære fram barnet eller ikke hvis barnet er sykt...) men også fordi det i følge svangerskapsboken min er 1:1500 sjanse for at jeg som er under 25 risikerer å få et barn med feks, downs.. (i utgangspunktet syns ikke jeg at downs er "grunn" nok for å ta abort, men samboeren min er litt uenig i det, så jah.) litt rotete innlegg, men om det er noen som har noen tanker eller tips rundt dette hadde det vært supert!!
mer enn bare mor Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 9. januar 2009 altså, sjansen er såpass liten for å få det at det er ikke særlig sannsynlig å få det i det hele tatt.
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Hei du. Jeg har tatt det tidlig i tre av mine 5 svangerskap (mistet en av dem, derfor UL) De to første hadde jeg ingen behov, så da ventet jeg pent til ordinær kontroll. De neste har det vært tvil om termin, blødninger og redsel for å miste som har vært grunnen. Nå med 5. mann, har jeg ingen planer om ekstra UL (er i uke 10) om det ikke skulle skje noe spesielt som gjør at jeg må. Har også tenkt på downs, men jeg tror det er bedre å ikke vite, kanskje noen synes jeg er dum. Med fire andre barn, vil det bli en stor belastning for søskenflokken å få en som ikke fungerer optimalt fysisk/psykisk, men det er nå vi som frivillig har bestemt at vi skal ha en til, så det få briste og bære. Vi er begge unge og jeg har tro på at vi skulle kunne takle det som skjer. Forstår meget godt de som velger mange UL, er utrolig å se den lille sprelle rundt eller et lite hjerte som dunker men man MÅ jo ikke og det er ikke mindre forsvarlig å velge det motsatte.. Lykke til med gullet
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Når man tar privat tidlig ul så har de ikke lov til å sjekke nakkefold osv...De har heller ikke lov til å si kjønnet heller før etter uke 12 pga at man ikke skal ha mulighet til å ta abort pga feil kjønn.
klarfornr2 Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Har noen av dere vært i nærheten av folk med downs? De er herlige!!Jeg blir litt oppgitt når man sier belastning for søskenflokken med en med downs, for all del, det er mye arbeid med fem unger. En baby med downs krever mye arbeid, men de er så fulle av kjærlighet at gledene overgår arbeidet. Onkelen min er bare åtte år eldre enn meg. Da han ventet nr to var de en kompisgjeng på kaffe og en spurte om han ønsket gutt eller jente. "det spiller ingen rolle så lenge barnet er friskt", svarte han. Hvem har ikke svart det før? Så var det en annen av mennene som sa, en onkel ikke kjente så godt: "tro meg, du blir glad i dem likevel".
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Kjære deg! Fem barn er mye jobb, med og uten en med downs, det kan jeg love deg! Alle mine er planlagt og hjertlig velkomne, så det er ikke derfor jeg sier dette er mye jobb!! Bare sånn at dette ikke misforstås. Jeg har også kunskap om downs og kan også si at jeg vet det vil bli belastende for resten av søskenflokken. Det vil da si at de i tillegg til å dele min og fars tid med alle sine søsken og deres aktiviteter, må dele med minstemann som evt skulle være anderledes. JA, det vil gi dem nytt perspektiv på livet og det er bra, men det er ikke alltid lett for en storebror eller søster å måtte innse at man får enda mindre tid, fordi minsten trenger den voksne mest.. Siden du er oppgitt over at noen har forskjellige tanker fra deg, blir vel dette feil også. Å ja, selvfølgelig blir man glad i dem, utrolig mye. De er jo DINE, det var ikke det jeg sa, var det vel? Men i tillegg til min manns bedrift, min jobb, alle våre fire barns aktiviteter, så blir det nok litt ekstra med et spesielt barn, tror du ikke?? Jeg sa også at vi vil takle det når den tid kommer, om det skulle skje. Har ingen planer om noe annet. Kanskje ikke så rart at din onkel ønsket seg et friskt barn? Hvem vil ønske at barnet deres er sykt eller får problemer? Skulle så skje, er det jo bare sånn og man får ta det fra der, ikke sant? Men å si at man ikke skal bry seg om barnet er friskt eller ikke er noe drøyt for meg!
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er en av dem som tar UL i uke 12 for å se etter evt nakkefold, hva jeg ville gjort om det ble påvist et barn med downs er usikkert og for meg et veldig privat valg. Men jeg synes det er viktig å ta med i vurderingen at å få et barn med downs syndrom er en stor belastning på et forhold og en familie. For all del, det er selvsagt like mye glede men jeg tror det er viktig å være realistiske her. Barn med downs syndrom er ikke slik mange tror; BARE blide og herlige. Over 50 % har hjertefeil eller andre tilleggslidelser som krever mye av foreldrene. Har jobbet med barn med Downs syndrom i mange år og har hatt mange samtaler med foreldrene. Ingen av de ville vært foruten barnet sitt men ALLE sier at det er kjempetøft å ha et barn med downs syndrom. Derfor tror jeg det er viktig å prøve og se hvor privat dette valget er og også forstå omfanget av å få et barn med downs. Helt til sist tenker jeg at dette er EN undersøkelse man kan ta, men det er langt fra noen garanti for å få et friskt barn. man tar uansett en sjangse når man velger å få barn og jeg tror det er sant som en her over sier; man blir glad i det uansett!
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes det er naivt av deg å ikke tro det vil bli en belastning for en søskenflokk å få et barn med downs i flokken. Nå er jo ikke det slik at downs er downs, det finnes mange grader av det og mange tileggsvansker de kan ha eller ikke ha, så dette vil jo variere enormt fra de barna hvor forskjellen ikke vil være så stor til de hvor det vil bli enormt tungt. Ja, jeg har kjenneskap til downs, god kjennskap, det er endel av utdannelsen min som lærer og jeg er også kontaktlærer for en elev med dette akkurat nå (og har jobbet med andre downs barn tidligere). Nettopp pga den kunnskapen jeg har, de bekymringene som er blitt delt med meg på ansvarsfruppemøter osv er jeg ganske sikker på at jeg vil velge vekk et barn dersom det viser seg på tidlig UL (og så fastslått med fostervannsdiagnostikk) å ha dette syndromet. Jeg vet de er søte, gir mye glede osv, men jeg jobber som sagt midt i det og min erfaring er ikke udelt positivt, de er slett ikke bare blide, greie og enkle solstråler som enkelte prøver å fremstille det som, og de forstår faktisk selv at de er anderledes når de blir større og kan være deprimert pga dette og ha det mye vondt inni seg. For meg er den ekstra jobben med et slikt barn så stor at den nok vil overgår gleden, jeg er ikke den typen som vil takle noe slikt noe særlig bra. Jeg får tidlig UL pga blødninger, men hadde jeg ikke fått det ville jeg bestilt meg time selv for å sjekke nakkefold osv. Jeg har tre friske flotte barn, jeg tør ikke ta sjangsen på at det skal gå like fint fjerde gangen også, derfor vil jeg prøve å sjekke det ut så tidlig som mulig. Om noen synes jeg er horribel av den grunn er det greit for meg, jeg gjør bare det jeg føler er riktig for meg fordi jeg kjenner meg selv, ungene mine og hele livssituasjonen vår bedre enn noen andre, og velger det som jeg vurderer til å være best.
mer enn bare mor Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2009 regner med jeg avbestiller timen på mandag.. nå er det mest fordi jeg ikke vil ha en innvendig UL.. føler med ganske sikker på at babyen inni meg er frisk og med et sunt bankende hjerte.. tar dte som et sunt tegn at magen vokser mer og mer, - da må det jo være liv laga der inne? altså, men tanke på MA etc, så burde vel magen i det minste ikke ha vokst...
klarfornr2 Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Mente ikke å dømme her i det hele tatt. Beklager hvis det ble oppfattet sånn. Når en har valgt å få fem unger viser du at du er alt annet en egoistisk, for man vier livet sitt til barna. og får vel lite alenetid? Jeg vet at ikke alle er snille og gode bestandig, det er jo ingen av oss? Men jeg syns vi må tenke over hvor mye vi faktisk råder over, vi kan spille Gud i valget om barn får leve eller ikke, og når vi da velger bort de som ikke er "perfekte", for det er mer det enn at de ikke er friske, så er vi på vei en skummel vei? Dette høres mer dramatisk ut enn jeg mener det, er vanskelig og få det rett fram når man bare ser de skrevede ord. Men igjen, jeg mener ikke å dømme, bare lufter noen tanker her, så ikke føl dere angrepet. Man vet ikke hvordan man reagerer før man står oppi en sånn situasjon...
bobby - nr 2 i juli Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Hvis du skal ha UL på privar klinikk så sjekker de ikke nakkefold, som sagt over. Det du får se er jo om fosteret lever. At hjerte banker, og at det har to armer, to bein osv. Så mye mer enn det kan man vel ikke sjekke så tidlig. Det får vente til ord UL i uke 18. Jeg tror grunnen til at de fleste tar tidlig UL er rett og slett for å sjekke om det er liv der inne. Og ikke på grunn av at de vil sjekke om fosteret har downs. De fleste som tar tidlig ul tar dette sånn rundt uke 10, vil jeg tro, og da er det uansett for tidlig å sjekke nakkefold. Man hører jo triste historier om MA. Kanskje blir det ikke oppdaget før i uke 14, og fosteret har vært dødt siden uke 7. Så det er vel dette man vil sjekke opp, tenker jeg. Jeg tok selv tidllig UL i uke 10, og synes det er verdt hver krone det koster. For din del hvis du er usikker på om du vil ta ul eller ikke, kan du kanskje får lege/jordmor til å høre etter hjertelyden. Den vil kunne høres med sånt dopplerapparat som mange leger og jordmødre har.
mer enn bare mor Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2009 beklager, men dette stemmer ikke. Jeg snakket nemlig med de på privat UL (volvat i dette tilfellet) om at jeg ville ha tidlig UL for blant annet at jeg ville sjekke nakkefold, og det gjorde de. Du har rett i at de ikke kan sjekke nakkefold tidlig i svangerskapet men i uke 11-14 går det an. Når de gjelder om barnet ditt har anliggende for å få downs så sjekker de hvor mye veske barnet har i nakken, og hvis det er over normalen får du tilbud og fostervannsprøve. Den må tas før du evt er 100 % sikker... Leger og jordmødre tilbyr ikke gravide å sjekke nakkefold, men du skal kunne få det ved forespørsel. Dette stemmer i alle fall med mitt tilfelle, ved at det står i svangerskapsbøker, og ved at de på Volvat sa det. I mitt tilfelle så kommer jeg trolig ikke til å sjekke nakkefolden, da sjansen for at mitt barn kan ha feks downs er 1:1500.. men takk for tipset ang hjertelyd- det kan godt hende jeg vil benytte meg av,. på 1 svangerskapskontroll ville ikke legen prøve å lytte, da man som regel ikke kunne høre det så tidlig..
mer enn bare mor Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2009 en ting til.. på ordinær UL er det for sent å sjekke nakkefold, da fosteret har vokst så mye...
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 klarfornr2 : Jeg synes det er fint du reflekterer slik du gjør og føler meg overhode ikke angrepet,. Jeg har tenkt akkurat det samme som deg men velger likevel å ta Ultralyden. Føler ikke det er snakk om å være snille og gode, men heller at barn med downs ofte har tilleggslidelser som gjør at livet blir forholdsvis tøft. I tillegg er det flere grader av downs så det er ikke dermed sagt at man får en som er godtfungerende. Synes det er fint denne debatten blir tatt opp da jeg synes den er viktig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå