Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har en 1,5 åring som er glad i både brød og grøt, men når det kommer til middag så er han ganske kresen. Vi er en familie som spiser sunn, vanlig mat og ønsker at gutten vår skal bli en sunn gutt med gode matvaner. Spagetti, pannekaker og tomatsuppe går ned på høykant, men mår det kommer til mer vanlig og sunnere middagsmat med poteter og grønnsaker vil han ikke ha, iblandt vil han ikke smake på engang (unntaket her er fiskeboller, det er han veldig glad i). Da han var mindre spiste han alt, kanskje han nå har oppdaget at det finnes annen mat han synes smaker bedre. Vi lager ingen annen mat til han og vil han ikke spise maten vi har til middag (spiser kl 16) får han ikke dessert (som er frukt) og han blir tilbudt den samme middagen før han legger seg (som han ikke vil ha). Disse kveldene han ikke vil ha mat er han sulten og sutrete. Kan noen med erfaring fortelle meg hvordan de har gjort dette? Jeg er lei av å lage mat som ikke blir spist;-)
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å lage forskjellige ting og la ham få prøve seg. Smaken forandrer seg og etter hvert vil kan nok spise litt av det ... men jeg ville ikke gitt det samme på kvelden da, det blir for dumt å liksom straffe ham fordi han ikke liker maten.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Jeg gjør sikkert feil, men spiser ikke mini noe særlig av middagen sin, så får han alikevell frukt når vi er ferdige. Å til kvelds får han altid havregrøt slik at jeg er sikker på at han legger seg helt mett. Gutten min hadde også en slik, liker ingenting omtrent fase når han var rundt 1,5 år, å det gikk over av seg selv. Jeg gjore ikke noen store greier ut av det, ga han maten, å spiste han ikke, så spiste han ikke. Da fikk han som sagt heller frukt etter på (ville ikke starte noen vane om at han får annen middag) å da greide han seg helt fint til kveldsgrøten.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Du skal bare fortsette å lage en middagstype. Det med å smake kan gå litt i perioder. Og du kan "nekte" ham å smake på noe du har, og si "mmm... så godt";) Kanskje han vil smake det du har da? Men ikke server det samme til kvelds. Det er ikke rettferdig, og du ødelegger bare for deg selv. Hvorfor skal han da ville smake på det, når det blir servert som "straff" for å ikke ha spist middagen? Han får hvertfall ikke et godt forhold til den maten da. Ikke stress med dette. Det går seg til til slutt:) Tenk om du ble servert noe du absolutt ikke vil ha, og så får du ingenting annet før du har spist det. Hvordan hadde du reagert på den maten? Spist den og likt den? Det tviler jeg på.....
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Det er svært sårlig gjort å la barnet legge seg sultent, i tillegg hjelper det ikke på matvanene. Legg litt av alt på tallerkenen og la han styre på. Oppmuntre det når han smaker på grønnsaker, ignorer mest mulig tull. Bland gjerne grønnsaker i saus og maten ellers. Ikke server kald middag til kvelds, ikke la barnet legge seg sultent. Det er en forhistorisk teknikk som er direkte slem.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Vi får håpe din sønn kun vil servere sine foreldre blodpudding, blodklubb, lungemos og div. i denne sjangeren (eller mat som dere ikke liker) når han blir voksen. Og flytter han langt hjemmefra så dere må overnatte kan dere få tilbud om samme mat til kvelds, eller evt legge dere med lunsj i magen. Jeg er IKKE tilhenger av å lage flere retter, men passer på at mat vi voksne har lyst på spiser vi gjerne etter at barna er i seng. Kan han ikke spise tilbehøret da? Om det så bli bare poteter og saus.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 det eneste jeg kan si er at ingenting er konstant, gutten min var en periode kun interessert i å spise kjøtt/fisk og ville ikke ha grønnsaker. Vi la opp en tallerken der ting ikke var most og så fikk han velge selv og vi laget ikke et nummer av hva han spiste. Noen uker etterpå fikk han helt kick på grønnsaker og spiste kun grønnsaker. Nå spiser han det aller meste og koser seg skikkelig med mat slik vi ønsker. Varier maten og prøv mye forskjellig, blir det skikkelig gale kan man jo "skjule" litt sunt i noe han ellers liker men er ikke helt fan av det. Hvis han ikke vil spise mye grønt så synes jeg dere gjør feil i å ikke gi ham frukt, å lage noe til straff belønning synes jeg også er feil når det gjelder mat. Er det frukt som er hit så nekt ham ihvertfall ikke det. Og hva med grønnsaker oppskåret som gulerot, kålrot, agurk osv? Avokado most? Mye godt som ikke er tradisjonelt potet og gulerot kokt. Og ingen barn skal gå sultne til seng, tror dere bare maler dere opp i et hjørne med å komme med mat han allerede har fornektet. Tenk at dette er idag og betyr ikke at han blir et kresent barn resten av livet,, bare fortsett å varier menyen, kos dere med maten selv og vis det. Ingenting er mer fristende enn det vi koser oss med og vips så har han smakt noe nytt. At det er noe han ikke liker må dere faktisk akseptere.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Det blir ikke servert som straff, jeg synes bare det blir litt feil at han skal bli servert noe annet 1,5 timer senere og spise seg mett på det, særlig når han ikke vil smake på middagen engang. Jeg gir aldri inntrykk av at noe er en straff eller gjør en big deal utav noe. "vil du ikke ha, neivel, men det er den maten vi har i dag". Han sier gjerne han vil ha frukt når middagen blir satt på bordet liksom. Nei, det er ikke lett, en liten luring det her. hi
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 vel, det handler om vanlig mat, synes du setter det litt på spissen.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Selvom det ikke er ment som straff, så virker det jo som straff. Jeg syns det er mer feil at han skal bli servert middagen igjen 1.5 timer senere, enn at han skal få kveldsmat 1,5 timer senere. Tror som andre, at dere kan bevege dere inn i en ond sirkel i forhold til hans forhold til mat på denne måten.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Men det er oppleves nok som straff å måtte sove sulten da, i hvert fall gjorde jeg det som barn. Kan du ikke gi vanlig kveldsmat og så gi tilbud om middagsmaten etterpå? Det er jo gjerne lettere å være litt eksperimentell i matveiene når man ikke er kjempesulten.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 og jeg må tilegge, han kan spise hva han vil på den tallerkenen, og hvor lite han vil, bare han smaker på det. Spiser han etpar biter er det igrunn nok. Å gi han dessert når han ikke vil smake på middagen? hm.. hi
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 Også kan dere kanskje spise salat i stedet for frukt, og gjerne da gi ham litt av det før middagen, så er det ikke noe spennende som frister ... det gjør ofte vi for salat er bra for apetitten og sunnere enn frukt :-)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Blir annet når dessert er frukt, som faktisk er sunnt for han. Er jo kjempe positift at han er så glad i frukt. Hadde det vært skjokoladepudding til dessert så hadde jeg vært ening med dere i at han ikke skulle fått dessert.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er egentlig litt uenig med deg angående frukten. Hvis du snakker om ubehandlet frukt (altså ikke sukret eller noe sånt) så skjerper det apetitten med litt før maten. Jeg har alltid slitt med matlysten og tar ofte litt frukt først for da klarer jeg mer mat! Selv om det er uvanlig å spise frukt og salat før maten i Norge er det ikke en så dum ting skal jeg si deg. Vær vill, prøv det en gang eller to!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 det er prøvd og det fungerer ikke, Gutten har dessuten godt med apetitt (han spiser så det uler bare han får noe han vil ha) hi
Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Når du sier det, så mener jeg å huske at å gi eple før maten er et kjærringråd for å få barn til å spise.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 dessuten til alle som sammenlikner maten jeg lager med blodklubb og det som værre er, hvordan kan det ha seg at likte denne maten før bare noen mnder siden? Hvordan kan det ha seg at han spiste kjøttkaker og poteter og brokkoli og altmulig, men plutselig ikke liker det lenger? Mulig jeg er en veldig slem mor, men jeg har en liten anelse om at han styrer litt med oss. Jeg lager faktisk ganske god mat. Og et lite tankekors er at han spiser slik mat til middag bare det er hos mormor og ikke hjemme. Merkelig. hi
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Min gutt på 20 mnd hadde også en sånn periode der han var kresen og ikke ville ha ditt og datt, plutselig en dag var det over. Nå smaker han på alt, så klart er det noen ganger han ikke liker enkelte ting og det respekterer jeg. Jeg har jo også mine ting ikke jeg liker. Jeg syntes at når han kun er 1,5 år skal få tilbud om annen mat når han ikke liker det dere serverer hvis han har smakt (det er som regel bare en fase) og jeg syntes barn skal ha rett på å føle seg mette! Spesielt når han skal legge seg. Ikke for å virke frekk men jeg fikk helt vondt inne meg når jeg leste at han må legge seg sulten. Tror ikke det vil gi ham noe bra forhold til mat i det hele tatt.
Sally&Tiny Skrevet 9. januar 2009 #20 Skrevet 9. januar 2009 Jeg skal stå og lage middag til meg og sønnen (mannen jobber offshore) som mest er for hans del (jeg hadde tatt noe mer lettvindt hvis det bare var meg), han skal ikke smake, og jeg skal lage noe annet? Nei, vet du hva!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #21 Skrevet 9. januar 2009 Som flere har svart, barn går igjenom slike perioder, det er helt normalt. Ikke noe å stresse med. Du er ingen slem mor, men har _kanskje_ valgt en litt dårlig løsning på problemet. Det er også helt normalt at han spiser mat borte, som han ikke spiser hjemme også. Er jo mye mer spennene borte. Skjønner ikke hvorfor du spør om råd, når alt du gjør er å forsvare det du allerede driver med. Virker ikke som du vil ha råd, virker som du vil at folk skal støtte det du alt gjør.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #22 Skrevet 9. januar 2009 He he, vet du det gjør ikke jeg heller! Altså lage annen mat, vil ikke poden ha er det greit. Sånne perioder går vel stort sett over? Bare ikke gjør måltidene til mas og stress, det gjorde de hjemme maste og maste om at jeg skulle smake og spise til jeg hatet å spise i det hele og det store (og det er først som voksen at jeg har fått et ok forhold til mat). Kanskje du bare kan overse når han ikke vil spise, det er nok bedre enn å si joooooo du må prøve. Bare la ham sitte i stolen sin en stund mens du overser hans "jeg vil ikke" show.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 9. januar 2009 #23 Skrevet 9. januar 2009 Trenger ikke lage to middager men om han smaker på maten og ikke kan like den er det jo ikke mye jobb å smør en brødskive med feks. leverpostei, kaviar eller makrell i tomat?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #24 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er både enig og uenig i måten du takler dette middagsproblemet på. Min stesønn var akkurat på samme måten; da han hadde fyllt 1 år begynte han plutselig å "ikke like" mat han likte tidligere. Og han slapp for enkelt unna -altfor lenge, og det blir vi straffet for nå. Nå er har 8 år og utrolig vrang i matveien. Eneste kjøttmaten han spiser er grillpølser. Spiser ikke poteter eller grønnsaker heller. Så jeg synes du skal stå på ditt, og fortsette å lage bare èn type middag. JEg synes heller ikke at han skal få dessert (selv om det er frukt, som er sunt) når han ikke engang vil smake på maten. Jeg har lest litt om temaet, og kosholdseksperter sier at det er foreldrene som skal bestemme HVA barnet skal spise, men det er barnet selv som skal bestemme HVOR MYE h*n vil spise. Men jeg synes ikke du skal servere den samme maten til kvelds. Tenk deg selv hvordan det er å spise kald middag som har stått framme lenge. Ikke særlig lekkert! Og han må få spise seg mett til kvelds. Og han er litt for liten til et så strengt regime. Og av erfaring så vet jeg at stress og mas rundt maten bare gjør det værre. La han sitte til dere er ferdige med middagen. Ikke bry deg om hva han har gjort og hva han ikke har gjort. HVis han får sitte i fred og ro og tenke over saken, så kommer han kanskje fram til en annen slutning enn han har til nå.
___ Skrevet 10. januar 2009 #25 Skrevet 10. januar 2009 Vi gjør som dere når ungene ikke vil ha middag, men unntak av kveldsmaten. Hos oss er middag det siste måltidet for ungene så om de ikke spiser da får de ikke noe før frokost. Vi gjør imidlertid noen innrømmelser. Hvis de vil ha potetene knust med smør får de det. De trenger ikke ha saus på maten og vi serverer noen ganger brød (uten pålegg) til maten. Nå spiser de så godt som alt hvis de er sultne. Hvis de derimot har fåt en brødskive en time tidligere, et epple mens vi laget middag eller liknende kan de bli sittende å pirke i maten og "ikke like". Vi har i hvertfal kommet til at det er viktig at de er skikkelig sultne før middag. Et annet tips er å la gutten "hjelpe til" med matlagingen. Det er morsommere å spise gullerøtter som han har vasket selv eller erter som han selv har helt i kjelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå