Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 0 bruker tøybleier http://www.kenguruloftet.no/article/plone/om-toybleier/hvordan-er-en-toybleie
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 200-300 kr ca. Varierer. Har to barn. Kjøper 4 i slengen på kiwi. Betaler da 141 kr. (Libero)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 0 bruker tøybleier ------------- .......og du har gratis vaskepulver, skyllemiddel, vaskemaskin og strøm? Her ligger det på mellom 150kr og 200kr i måneden.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 bruker ikke vaskepulver, bruker vaskenøtter skyllemiddel ødlegger bleiene Å hvis du har lyst til å regne ut hvor mange kr jeg bruker på 3 maskinvask i uka, så sett i gang. Det er i allefall ikke et merkbart beløp, ser det ikke på strømregningen for å si det sånn. For vaskenøtter og klesvask har jeg hatt brukfor før bleievasken kom. Men har forøvrig brukt 4000 kr på bleier for hele perioden.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Ca 175 kr i mnd. Det betyr en bleieutgift på ca 6200 kr på dette barnet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Å hvis du har lyst til å regne ut hvor mange kr jeg bruker på 3 maskinvask i uka, så sett i gang. ------------ 1 vask er 2 timer ganger 3 er seks timer. Antatt bleieår er ca 3 år. http://www.hafslund.no/privat/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=652 494 kr/år koster fire timer maskin. Dvs ca. kr. 750 pr år i strøm. Bleier i ca tre år. Total strømforbruk mellom 2250kr og kr. 2500kr. 4000kr i innkjøp. Altså intet spesielt å spare ved tøybleier. Begge deler "forurenser" jo også.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 ca 2kr pr vask. Vasker kanskje 10 ganger i måneden. Eg kjøp tøybleiar når eg finn noko fint, så eg veit ikkje kor mykje eg brukar i måneden. Eg har vel kanskje brukt 2500 tilsaman.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 4-500 kanskje. Har en gutt som drikker og tisser myyye! Går en haug med bleier hver dag.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 Merkelig reknestykke. Ein maskin tar jo for det fyrste ikkje to timar, her bruker den ein time max. Ein tøybleiebrukar brukar som oftest ikkje bleiar i tre år, men blir fortare bleieavvent. Siden at Noreg har vannkraft så kan ein ikkje samanlikne eingongsbleiebruk og tøybleiebruk. I Nederland hadde dei ei undersøkning kor dei fann ut at det var 7 gongar meir miljøvenleg å bruke tøybleiar på barna sine. 3 års eingongsbleiebruk gjer 1-2 tonn med ugjenvinnbart søppel, mens tøybleiar kan ein bruke til fleire barn og i tillegg så er ikkje vaskemaskin nokon miljøbelastning. Men no var ikkje dette ein diskusjon eingongs vs tøy, men eg følte at når du kjem med slik "informasjon" som er tydeleg feil.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 Okey, han har nesten sluttet med bleier nå, å er 20 mnd, så blir neppe bleier her til han er 3. Bruker bare bleier når vi er ute, har besøk, er borte eller når han sover. Vasker bleiene med vanlig klesvask, nå som han ikke bruker likemange vask som før, men vasker de fremdeles 3 ganger i uken, bare ikke 3 ganger i uken med kunn bleier. (liker ikke at de ligger lenge) Vi har ikke hafslund, husker pokker ikke hva vi har i øyeblikket, men er sikkert ikke mange kr spart,så det stemmer sikkert sånn ca. (Har ikke hafslund av den enkle grund at jeg vil betale minst mulig til dem, holder at de får nettleia si ) Jeg orker seriøst ikke ta tøybleie debatten nå. Men kan ta litt kort. De fleste, med unntakt av engangs bleie produsentene er enig i at tøybleier er mer miljø venlig. Men det er uenighet i hvor stor grad. Å i o med at tøybleier kan brukes på flere barn,så er det penger å spare. Man regner vel at papirbleier koster ca 10-12000 per barn, å i o med at jeg bare vil betale for strøm, vann og vaskenøtter på denne babyen (i magen), sitter jeg igjen med mer penger enn jeg ville ha gjort. Men uansett, hovedgrunnen til at vi har valg tøybleier er fordi vi tror at det må være mye mer behagelig for barnet, å ha tøy på seg, enn en parpirbleie, fordi jeg selv syns at det er klamt og ekkelt med engangs bind. Hvis det er noen som har behov for å diskutere dette her med tøybleier mer, så får de nesten gå inn på bleiedebatten, eller finne noen andre enn meg som har tøybleie barn å diskutere med. For for meg, så er det teamet så utorlig utdiskutert. Alle gjør hva de syns er best, har ikke behov for å forsvare vårt noe mer, eller å presse det på andre. masse info på grønnhverdag.no bleieboden.no kenguruloftet.no nostebarn.no Der jeg har min info i fra, så hvis noen mener jeg kommer med feil info, så får de ta det med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå