Gå til innhold

Det der med å føde ved fullmåne....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Asså... Månen er jo full, oxo er den ny...

Og fødsler starter gjerne ved fullmåne, sies det... Gjelder det oxo for nymåne? Den er jo på en måte full, på et vis... Om dere skjønner... :P Selv om det ikke heter fullmåne..... Hehehe... Detta blei ille rotete... Men skjønner dere? Og veit dere svaret? Lurer fælt på den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å det har vel noe med vannet å gjøre.

Men uansett tror jeg det er sånn att det er flere vannavganger som er vanlig med fullmåne:)

Skrevet

er ikke ny måne d samme som full måne?

men i såfall er d den datoen måneden er full hel på kalenderen som teller..

Skrevet

Trodde det var sånn jeg og! At så lenge den var full/ny, så var det det samme...

Har hentet dette fra Wikipedia:

Månefase viser til forskjellen i utseendet på den synlige delen av månen sett fra jorda.

En halvdel av månen er alltid opplyst av sola (bortsett fra når jorda skygger), men forholdet mellom de tre himmellegemene gjør at en fra jorda ofte bare ser en del av den opplyste sida. Månefasen der en ser hele måneskiva blir kalt for fullmåne, mens den fasen der en nesten ikke ser månen blir kalt nymåne.

Når det er fullmåne, ligger sola på den ene siden av jorda, mens månen ligger på motsatt. Da ligger månen badet i sollys. Når det er nymåne er det motsatt, og skyggen faller på månen slik at vi ikke ser hele.

Blir ikke klokere jeg... :P

Skrevet

Fullmåne er fullmåne! Nymåne er den lille tynne månen som kommer til syne etter at månen har vært "svart". Månefasene er da som følger: nymåne-halvmåne-fullmåne-halvmåne-nemåne-svartmåne. Og så selvfølgelig nymåne igjen:) Det med fødsel er vel at vann stiger(tidevann) når månen øker og synker når månen minker. Når da sitt høyeste ved fullmåne,-derav fødsler...

Skrevet

Jepp, jeg spurte på sykehuset etter at jeg hadde født. Det var helt jevnt med fødsler, ingen oppgang eller nedgang i fødselstallene selv om det var fullmåne.

Skrevet

Hehe... Søren og... :P

Svigerinna mi er temmelig klar nå, har 11 dager til termin... :P

Håper på fødsel i hælja! ;)

Skrevet

der jeg fødte sist va d flere fødsler ved full måne enn ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...