Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Hei! I dag er jenta vår 5 uker, og nå skal jeg prøe å ta første skritt i mot litt mer rutiner. Til nå har hun spist ofte, og jeg har vært rask til å tilby henne puppen når hun er urolig. Det har nok medført at en del måltider blir litt tullete, og hun blir mye småspisende. I går fikk jeg et tips som ejg i hvert fall nå prøer på, så får i se da... :-) I dag prøver jeg å la det gå 3 timer mellom hert måltid. Håper på den måten at måltidene kan bli litt mer effektie, og at i kan få litt mer rutine på dagene våre. Er det noen som har erfaring med denne overgangem? Som har gått inn for å jobbe frem denne rutinen? Tidligere idag har vi brukt vogna for å "strekke ut" tiden mellom måltidene, men nå på kvelden er det fint at mannen er hjemme så han kan avløse meg litt med bæring og aktiisering av henne.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Tja, så lenge hun lar seg distrahere er hun vel ikke egentlig sulten, men jeg ville nok latt en 5 uker gammel baby selv styre hvor ofte og hvor mye. Det med faste mattider var jo en av hovedgrunnene til at mange før i tiden fikk for lite melk ganske raskt, og her ble alt bare tull da jeg var dum nok til å prøve noe lignende.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Men en bæredings er forresten genialt da, for det er jo rett som det er at de små sutrer over at de vil ha kroppskontakt og ikke mat, og det er gud så deilig å spare armene litt
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Takk for at du sa i fra om det med for lite melk, for det har jeg ikke fått med meg. Jeg er litt halvhjertet i dette forsøket, da jeg ikke helt vet hva jeg vil, eller hva som faktisk er det beste. Når hun er våken, noe hun er ganske mye, er hun alltid på fanget eller armen, liker absolutt ikke å ligge særlig lenge for seg selv. Vi får se hva vi faktisk kommer fram til. Men jeg hører gjerne flere sine synspunkter!
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Får dytte litt for deg da vet du, her på skravle svarer vi helst trådene med mange svar fra før av, he he.
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Det som liksom skulle telle positivt med å vente 3 timer var jo at babyen kanskje spiser litt "ordentligere" når hun først spiser. Hun rekker å bli sulten. En annen ting er at det rekker å bli podusert den tykke melken som er innerst i brystene, sånn at hun faktisk blir skikkelig mett. Også er det jo det at det blir jo litt sårt på brystene når hun spiser veldig ofte da... Men jeg vet fortsatt ikke.
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Hun hadde et måltid nå 18:30, og det var et veldig fint måltid! Hun spiste godt uten og tulle eller sovne, men slapp taket når hun var ferdig. Hun var ganske urolig den siste halvrimen før måltidet, så tydelig at hun var sulten. Nå har hun sloknet på fanget mitt, så får vi se hvordan det går i forbindelse med neste måltid. Blir hun grinete lenge før halv ti kan det tenkes at jeg gir etter i og med at jeg prøver litt halvhjerta.
du og jeg og vi to Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Hvor ofte spiste hun før da? Kan kanskje være litt rask overgang å vente hele tre timer, hvis hun er vant til å spise veldig ofte? Tenkte bare siden du sa hun var ganske urolig den siste halvtimen, og virket sulten. Da tror jeg kanskje jeg ville gitt henne mat da. Ellers brukte vi smokk når han begynte sånn som du skriver. Han ville ha pupp, men sovna eller bare tulla etter få minutter, og etter et kvarter var det på igjen. Etter at vi begynte med smokk til han hjalp det veldig, han hadde bare et veldig stort sugebehov.
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 3 timer mellom var alt for mye for mine gutter. Jeg anbefaler selvregulering så lenge barnet fullammes...
mamman til to gutter Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Hvis hun virkelig er sulten, så bør hun få mat, men hvis hun bare er våken og vil ha kroppskontakt, så er det jo dumt at hun får mat hvis hun egentlig ikke er sulten. Det jeg gjorde var at når han var våken og litt sutrete, så hadde jeg han på fanget eller lå med han på gulvet og hvis han ikke var sulten, så roet han seg da. Hvis han var sulten, så roet han seg ikke og da fikk han mat. Etterhvert merket jeg forskjell på om han var sulten eller om han bare ville ha oppmerksomhet. Det eneste jeg styrte i forhold til 3 timer, var at etter ca 3timer ga jeg han mat hvis han var sulten, hvis han var våken. Hvis han sov ventet jeg til det hadde gått ca4timer på dagen og da vekte jeg han, rett og slett for å slippe at han sov hele dagen og var våken om natta, men det var sjelden jeg måtte gjøre det.
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Angående hordan hun har spist: På dagene kan det gå alt fra 1 time til 3 timer fra måltid til måltid. Men det er også sånn en del ganger som det ble beskreet, at hun sovner, og så maser hun etter bare 15 minutter. Noen kvelder har hun litt vondt i magen, så da må det bli en del på og av før ting blir bra. Angående nærhetsbeho eller mat: Ofte blir hun fornøyd ved bare å få ligge opp mot skuldra, hennes favorittstilling! :-) Men andre ganger slår hun seg ikke til ro sammen hvordan jeg prøver å legge eller bære henne. Jeg skal være mer oppmerksom rundt dette, og heller vente med å tilby mat til ejg skjønner, eller regner med, at hun er sulten. Tror jeg skal være litt forsiktig med mine 3 timer, men heller prøve å se henne enda bedre an. Ikke alltid tilby puppen først, men om det er den hun virkelig vil ha, så skal hun få den. Det er supert å kunne søke litt råd her! :-)
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 Det syns jeg er lurt av deg.. som sagt tidligere her , at det vil føre til at hun blir onklig mett og får iseg den feite viktige melken..i tillegg vil hun bli onklig mett og dermed mer førnøyd i våkentiden sin,, husk er hun grinete etter 30min-1 time så er hun nok ikke sulten med trøtt, MEN det er drastisk å gå rett på 3 timer.. Du bør gå over til 2-2,5 timer fra et måltid begynner til neste.. så øler du til fast 2,5 til 3 timer..Så er det viktif at hun får spise oftere om hun vil på kvelden.. gjerne hver 1,5-2 timer om hun vil dette fordi melkeproduksjonen din går ned på kvelden og fordi bebyer ofte slik "bygger opp legeret " til natta, slik at de da etter hver sover mer og mer på natta... Det som er viktig at du våkner hun på dager npt det har gått feks 3 timer siden sist måltid slik at hun kommer inn i rutinene og etterhvert våkner selv på dagen , og sover lenger på natta,, altså begynne med 2-2,5 timer på dager, gå over til 2,5-3 . time etter hvert . OG oftere enn dette på kvelden før legging.. Lykke til = )
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 sååååååå mye skrive feil asså,, sorry Det som er viktig at du våkner hun på dagen når det har gått feks 3 timer siden sist måltid slik at hun kommer inn i rutinene og etterhvert våkner selv på dagen , og sover lenger på natta,,
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 oh ja en ting til . du skriver at hun sovner med puppen og våkner etter 15 min fordi hun er sulten.. ja slik var min gutt og. da blir hun ALDRI onklig mett eller får nok søvn. du gir litt pupp og jobber med å holde hun våken ( ikke masse tepper rundt, massere føttene osv).. når hun er ferdi eller sovner så går du og skifter bleie, kler av hun til hun er våken.. så får hun kansje litt til av den samme puppen for å få råmelken, og så den andre puppen.. da er hun nok god og mett, er hun sutrete etter liten stund er det nok sovetid
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Hahaha, ikke noe problem med skrivefeilene. Går litt fort i svingene av og til :-) Det er heldigvis forskjell på dag og natt. Hun sover fort 4 timer i strekk på natta. Faktisk har hun sovet 5 1/2 to ganger! Måltidene har allerede vært mye hyppigere på kvelden, men veldig glad for å lese det du skriver!!! Er jo deilig at når hun sovner på kvelden, så sover hun en lengre økt! Synes også det du sier om antall timer på dagtid høres fornuftig ut
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Hei:) Husk på at barnet trenger å spise ofte på kvelden. Da har man naturlig mindre melk, men melken er fet og metter godt. Det kan godt hende at hun klarer seg med måltider hver 3. time om dagen, men jeg tror nok det må bli oftere om kvelden. Jeg tror sikkert det er fint å ha litt tid mellom måltidene, men det er ikke alltid man er sulten til "riktig" tid, eller spiser like mye bare fordi det er spisetid. Lykke til:)
du og jeg og vi to Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Det høres ut som en bra plan du har lagt nå! Da får hun styre det selv, men blir rettledet litt;) Og etterhvert blir det lettere og lettere å skjønne hva som er hva! Jeg var så heldig, at den eneste gangen han gråt og ikke stoppet med en gang jeg tok han opp var når han var sulten. Så han var lett å lese - det må være frustrerende med den runddansen dere er inni. Men nå som du er så bevisst på det går det nok kjempefint! Kos deg videre med jenta di!
Gjest Mammamoms med prinsesse Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 "Du og jeg og vi to": Den var fin, "Hun får styre det selv, men med litt rettledning!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå