Gå til innhold

Hva skjer med synet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker briller hele tiden, har -2 på begge øyer.

Var til kontroll for noen mnd siden, hadde fått litt dårligere på det ene øye.Men det var ikke nødvendig og sette inn nytt glass så lenge jeg ikke merket noe til det. Og det har jeg ikke.

Er nå i min 23 uke. Idag har synet mitt forverret seg utover dagen. Har fortvilt pusset brillene, renset øyene med skyllevann og prøvd og gå med øynene mere åpne, men ingenting hjelper.

Jeg ser uklart hele tiden, det er nesten som om jeg ikke har briller på meg i det hele tatt. Jeg har ikke noen hodepine.

Hva i all verden kan dette være??? Noen som har oppøevd det samme? Jeg ser nesten ikke lengre. Jeg ser gobbelt og uklart hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapshormoner kan endre på synet. Mange blir mer nærsynte når de er gravide (leste en gang at det er så mye som en av fire). Men om det er veldig plutselig skader vel ikke en tlf til legevakta eller noe sånn for sikkerhets skyld?

Skrevet

Har også lest det.

Men at det skulle komme så brått det trodde jeg ikke.

HI

Skrevet

Jeg merker klare forandringer i synet hvis jeg er veldig sliten og alltid når jeg har mensen (og også da jeg var gravid, men jeg fikk bedre syn da!), men ikke så store at jeg ikke ser da ... derfor ville jeg nok ha spurt noen for sikkerhets skyld. Det høres jo veldig ekkelt ut når det kommer så sterkt og så plutselig :S

Skrevet

Du bør oppsøke føden NÅ og få sjekket at du ikke har utviklet/eller er i ferd med å få svangerskapsforgiftning!

Skrevet

Takk for svar.

Jeg føler meg litt betrygget nå. Tror jeg skal se det an.

Har tidligere vært plaget med hodepine dette svangerskapet, så kan jo hende det kommer pga det. Men idag har jeg ikke vondt i hode. Men synet har forverret seg gradvis i hele dag.

Men slår meg til ro med at det er svangerskapet som spiller synet et puss. Så får jeg se det an.

HI

Skrevet

Ja, gjør som hun her under skriver. Ring og hør med føden for sikkerhets skyld! Det er sannsynligvis ikke noe, men tenk så kjedelig om du ikke ringer og noe skjer.

Skrevet

jeg var iferd med å miste synet når jeg kom inn på føden med svangerskapsfogiftning... så alt i en tåke.

ring legen!

Skrevet

Ja jeg for gjøre det. Det er jo bedre å være litt hysterisk noen ganger, hehe.

HI

Skrevet

Sånn ja, og hvis det ikke er noe får du skylde på bim og dib ;)

Skrevet

Ja det er godt og ha nien og legge skylden på.

Takk for at dere er her. :)

HI

Skrevet

Dytter denne opp litt.........

Hvordan gikk det med deg?

Skrevet

Det luerer jeg også på! Hvordan går det?

Skrevet

Hei hei

Har akkurat kommen hjem fra legevakten. Var kaos der nede, med mye venting. Det de fant ut nå var at BT var høyt, lå i snitt på 160/90, ble gjort 4 målinger i løpet av en time, varierte noe. Pulsen lå på over 100 på alle målingene.

Det de kom fram til var å sende meg til øyelege, aner ikke hvorfor, men øynene var helt fint i følge henne og hun mente at det var på gyn jeg egentlig skulle for hun kunne ikke se noen grunn til at jeg hadde dårlig syn. Men da hadde klokken blitt 22.00 så de fant ut på gyn at jeg kunne dra til fastlegen på mandag og lever urinprøve, ta blodprøve og nytt blodtrykk.

Det ble helt glemt å ta både blodprøve og urinprøve nede på legevakta. Han var meget stresset legen jeg var inne til.

Men om det er svangerskapsforgiftning får jeg bare vente til mandag for å finne ut. Etter 3 timer nede på legevakta er jeg rimelig sliten.

Hilsen HI

Skrevet

Dette synes jeg høres helt utrolig ut! Sende deg hjem med beskjed om å dra til legen din på mandag med såpass høyt blodtrykk!? Dette hadde ikke jeg turt gitt. Jeg synes du skal ringe føden, fortelle om blodtrykksmåling og spørre hva du skal gjøre. Jeg har akkurat ligget inne til observasjon selv, og jeg hadde ikke så klare symptomer som du har...

Skrevet

Så rart, legen mente det at det ikke var høye nok trykk til å kunne påvirke synet.

Første var 177/96 p 108

160/89 p 107

139/84 p 105

163/91 p 107

Disse målingene ble gjort i løpet av en time mens jeg lå på en benk.

Idag er synet mye bedre. Og føler ikke det samme trykket i hodet lengre.

HI

Skrevet

Jeg gikk sånn en hel dag, på slutten av dagen så jeg nesten ingen ting. Var også svimmel, og oppførte meg som jeg var full da samboer kom fra jobb. Han ringte da føden, og de ville at vi skulle komme med en gang. Dette var visst tegn på svangerskapsforgiftning. Proteiner i massevis i urinen og skyhøyt blodtrykk hadde jeg også da jeg kom inn. Jeg lå der til observasjon utover natta, og hele greia gikk tilbake av seg selv. Men jeg ble nøye fulgt opp resten av svangerskapet.

Vil ikke skremme deg, men det er lurt om du ringer føden. Kan faktisk være at du holder på å utvikle svangerskapsforgiftning. Og da er det viktig å bli godt passet på av fagfolk:) Trenger ikke være farlig, men det er viktig å være under observasjon:)

Skrevet

Det vi ikke vet her er hvilket blodtrykk hi har til vanlig.

Er det nesten det samme som før eller blitt forhøyet??

Hvis forhøyet bør varselbjellene ringe og hi bør ta seg en prat med føden.

Dem kan holde svangerskapsforgiftning i sjakk til en viss grad med blodtrykksmedisin,

Skrevet

Hei beklager, glemte å nevne hva det vanligvis ligger på.

I dette svangerskapet har det ligget på 130/80-85.

Så er nok ikke så mye høyere.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...