Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Jeg gjør det...fordi jeg tenker ikke på noe annet ennmat for tiden! jeg eter hele tiden nesten..jeg er sikkert underærnært på noen vitaminer og trenger sårt tilskudd..men av hva? legen sa jeg hadde lavt jernlager..jaja..skal jeg ta jerntabeletter da?Hadde hypermesis i mange uker og gikk ned en godd el i vekt..og nå er det full skjokoladefes inni magenmin for tiden. Jeg spiser snop og potegull hver dag..måååå ha det...og jeg spiser masse god mat...jeg enker på lusnj mens jeg spiser frokost..jeg drømmer om hva jeg skal ha til middag om natta..asså...hva er dette da?:-P
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Bare kos deg du:) vet hvordan det er å ha hypermesis, det er veldig vanskelig! så nyt det slik det er nå du:)
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Når jeg har lavt jernlager pleier jeg å få skikkelig søtsug. Spis mye som inneholder jern og ta jerntabletter hvis legen din mener det er ok. Men ellers kan det jo være at kroppen din trenger å gjøre opp for en lang periode med lite næring?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Var hos legen i går og da sa han at siste blodprøver viste lavt jernlager..men han sa at jeg ikke skulle ta jerntilskudd...jeg skjønte ikke det..er det farlig når man er gravid det da?
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Det er visst noe med at man i visse uker av svangerskapet ikke bør ta jerntabletter, og hvis du har bra hemoglobin er det ikke bra for deg om det blir for høyt heller. Så hvis legen sa du ikke skulle ta får du heller sørge for å spise ting med mye jern, og ikke drikke melk/kaffe/te til maten.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 jeg drikker ikke te og kaffe...men jeg har dilla på melk..må drikke melk hver dag,...klarer meg ikke uten..hvorfor ikke drikke melk?
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Jo, drikk selvfølgelig melk, men ikke samtidig som maten. Melk gjør det vanskelig for kroppen å ta til seg jern. Det er også en av grunnene til at små barn ikke bør få for mye kumelk, nettopp fordi de kan få for lite jern i kroppen av det.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Javel..men hvordan finner jeg ut hvilken mat som har mye jern? Noen tips? Ikke brokkoli og blomkål hvis dette inneholder jern..jeg klarer nemmelig ikke å spise akkurat dette:-P
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Rødt kjøtt, grove kornprodukter (særlig havre og rug) , leverpostei (men det må være en med mye lever, de fleste er det alt for lite i), jordbær (ikke helt sesong da) og sikkert mye mer. Det er også viktig å få i seg C-vitamin da kroppen ikke klarer å ta til seg jern fra kornprodukter og andre ting som ikke er fra dyr hvis ikke kroppen har nok C-vitamin. Derfor kan det være lurt å spise litt paprika med brødskiva eller drikke appelsinjuice til maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå