ninsoer Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Hær er en beskrivelse av hvordan en unge føler d å få en søster eller bror i begynnelsen... Tenk deg inn i følgende situasjon: En dag kommer samboeren din hjem med en ny partner og sier til deg: "Vær nå snill mot denne nye kona (eller mannen), jeg elsker dere begge like mye, og tenk så moro dere får det etter hvert." satte meg litt på en vekker i allefall.. ha ikke tenkt slik på d før..
2prinsesserogbim Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Jo har hørt den... Men da e jo ikkje akkurat heilt da samma då...
ninsoer Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2009 føles vel sikkert litt d samme. Bi jo ikke helt d samme selvfølgelig... men er jo på en måte en annen som ha tatt mamma fra han/hun og som krever veldig mye av mammas oppmerksomhet.
FruMamma med nr 2 Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Jeg greier ikke helt å se denne sammenhengen jeg. Hvordan barnet du har fra før vil reagere vil jeg tro er veldig forskjellig fra barn til barn, alder på barnet og ikke minst hvor mye barnet får være med i forberedelsene til den nye babyen kommer. Vi har valgt fra dag èn å inkludere vår datter i det nye som kommer. Hun er snart 4 år og forstår mye av det som skal skje, men samtidig vet hun nok ikke hvor stor omveltning den nye babyen kommer til å ha i hennes og vårt liv. Vi har lånt bøker om det å få en søster/bror, hun har fått vært med på å plukke ut klær, hun har også fått vært med på ktr hos jordmor når jeg har vært der. Hun har fått sett både vogga, vogna og annet utstyr og vi har snakket mye om at det kommer en liten baby i hus snart. Men vi er også veldig nøye med at vi bruker mye tid på henne og BARE henne. Finne på ting hun vil, være med på baking etc og la henne bar være henne nå uten at den nye babyen blir nevnt. Selv om vi selv føler vi har gjort et godt forarbeid, så vet vi jo ikke hvordan hun vil reagere når babyen kommer, men det gjør nok ingen. Men jeg tror det er best å inkludere barna mye fra første stund i stede for å overkjøre dem sånn som jeg tror(og vet) mange gjør.
2prinsesserogbim Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Ja e jo da... Men eg har vertfall bestemt meg for at eg innimellom ha Alexandra me meg heilt aleina på nåke kjekt... Og ho ska få vera me å ta del i da mesta rundt da nya familiemedlemmet... Ho ska ikkje føla seg teside satt i da heila... Da e veldig viktig å vera bevisst på å ta med nr 1 og..
ninsoer Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2009 alder har mye og si.. å når de e 4 år så forstår de mye mer og ikke minst man kan snakke om d å gjøre de klar over hva som er i vente. selv om man aldri vet hvordan de vil reagere.. men min bi 2 og er ikke like lett å vite hva han tenker og hvordan han vil reagere på alt som er nytt..
FruMamma med nr 2 Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Var på biblioteket og lånte ei bok som het: "Vi skal få en lillesøster" og ei som heter "Vi skal få en baby".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå