Gå til innhold

Selvstendig Næringsdrivende - erfaring med beregning av foreldrepenger?


ESHR

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonsforetak. Har vært i kontakt med 2 NAV trygd kontor angående foreldrepenger, men fått ulike svar.

Jeg har termin i september.

 

Det første kontoret mente at 2005, 2006 og 2007 ville være grunnlaget å beregne ut fra, siden selvagivelsen for 2008 ikke er ferdigbehandlet før oktober i år. De mente osgå at det ikke har noe å si hvor mye jeg tjener iår

 

Det andre kontoret sa 2006, 2007, 2008 var grunnlaget. Her mente de også at jeg kunne hjelpe på grunnlaget med å øke inntekten i perioden før fødselen, slik at den kommer over 25% av gjennomsnittet av de 3 siste årene.

 

Er det noen som har erfaring med dette?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det vanskelig å gi et konkret svar.

Det som er vesentlig er hvor lenge du har vært selvstendig næringsdrivende.

 

Siden du har termin i september er det det andre kontoret som har rett. Men dette er mest sannsynlig gjeldende dersom du har hatt næringsinntekt siste tre år. Dvs 2005, 2006 og 2007. Har du det tas bare snittet av dette, og det blir grunnlaget.

2008 tas ikke med for det kan kun tas hensyn til ferdiglikna år. Selvstendige er jo ikke ferdiglikna før i oktober, og da du har termin i september får du det ikke.

 

Dersom du ikke har vært selvstendig så lenge må du vise til hva du har tjent i 2008 før du søker. Dette kan f eks være kopi av halvårsregnskap. Husk at alle inntektsopplysninger må være dokumentert av regnskapsfører/revisor.

 

Å øke inntekten din i perioden før fødselen vil evt bare være hensiktsmessig dersom du ikke har vært selvstendig i 3 år. Dersom de bruker snittet vil jo 2008 inntekten din bli helt uvestentlig.

 

NAV vil nok se på det du har tjent tidligere uansett så det er ikke sikkert det vil lønne seg å jobbe så mye mer. Poenget med foreldrepenger er at man skal få erstattet den inntekten man faktisk skulle hatt. Man skal i utgangspunktet ikke kunne jobber masse rett før for å få "bedre" betalt i permisjonen enne det man ville hatt om man jobbet.

 

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt for det er så mange ting som spiller inn. Men dersom du har hatt næringsinntekt i 2005, 2006 og 2007 er svaret veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i 5 år, så da er vel reglene greie. Også greit å vite hvilke år som er gjeldende ved utregning, altså 2005-2007 i mitt tilfelle.

2007 var uheldigvis ganske dårlig for min del, så det trekker ned en del. Det var derfor jeg lurte på om det ville hjelpe å "jobbe på" i 2009, for å få et bedre grunnlag. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre...årene som regnes med er de som er ferdig likna.

 

Rundskrivet til §8-35, andre ledd sie bla.a:

 

Opplysninger på sykmeldingstidspunktet

 

Når trygdekontoret fastsetter sykepengegrunnlaget skal det, etter fast og langvarig praksis, bare tas hensyn til det faktum som er tilgjengelig på sykmeldingstidspunktet. Se også rundskrivets generelle del om forholdet til andre bestemmelser i folketrygdloven, kommentaren til § 20‑2.

 

Sykepengegrunnlaget skal beregnes etter de tre siste fastsatte pensjonspoengtall som foreligger etter utlagt ligning på sykmeldingstidspunktet.

 

Foreldrepenger beregnes etter samme måte som ved sykepenger for egen sykdom jmf § 14-7, første ledd:

 

Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8. (922) Foreldrepenger til selvstendig næringsdrivende ytes likevel med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Det ytes ikke foreldrepenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet. (923)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk søke etter at likningen for 2008 foreligger og få tilbakebetalt opp til 3 mnd.

Så om du har råd til å vente kan det lønne seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville jeg ikke tatt sjansen på.

 

I følge § 22-13 tredje ledd må man ha hatt krav på den utbetalingen for hele perioden det søkes om:

 

Det presiseres at det ikke skal være noen automatikk i å gi ytelsen tre måneder tilbake. Det er et absolutt vilkår at retten til ytelsen har vært til stede i hele den perioden man går tilbake.

 

Dvs at dersom man skal få etterbetalt 3 måneder tilbake må man ha hatt rett på det grunnlaget hele perioden det etterbetales for.

Ligningen legges ut i oktober, og selv om man søker etter dette vil deler av utbetalingen bli i perioder der ligningen ikke er lagt ut og dvs at man i den perioden ikke har rett på det grunnlaget.

 

Noen NAV kontor praktiserer ikke dette strengt, men som du ser er rundskrivet ganske klar på det.

Så ville hvertfall sjekket med NAV kontoret om hvordan de tolker denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar.

 

Jeg fikk dette svaret fra en gratis advokattjeneste på internett:

 

"Som selvstendig næringsdrivende vil den pensjonsgivende inntekten for de tre siste år legges til grunn. Dersom næringsinntekten på tidspunktet for uttak av permisjon er varig endret, og den årlige pensjonsgivende inntekten avviker med mer enn 25 prosent fra gjennomsnittet av inntekten de siste 3 årene, så fastsettes beregningsgrunnlaget etter skjønn ut fra den aktuelle pensjonsgivende inntekten som kan godtgjøres. Dersom den næringsdrivende kan vise til innbetalt forskuddsskatt over en periode, vil kravet til dokumentasjon være oppfyllt. Dersom inntekten har økt kort tid før permisjonen tas ut, kan denne økte inntekten legges til grunn for beregningen av foreldrepengene."

 

Ser ut til at det kan behandles ganske ulikt fra kontor til kontor. Jeg bør vel skrive en mail til mitt kontor og få ett skriftlig svar. Det gjør meg litt nervøs - det virker ikke alltid som om saksbehandlere er på "min side"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare et utdrag fra loven og er egentlig bare en annen måte å si det jeg skrev på.

 

Beregning etter skjønn vil aldri bli aktuelt i ditt tilfelle da du har næringsinntekt over de siste tre år.

 

Som du ser over så står det:

Dersom næringsinntekten på tidspunktet for uttak av permisjon er varig endret, og den årlige pensjonsgivende inntekten avviker med mer enn 25 prosent fra gjennomsnittet av inntekten de siste 3 årene, så fastsettes beregningsgrunnlaget etter skjønn ut fra den aktuelle pensjonsgivende inntekten som kan godtgjøres.

 

Det som er vesentlig her at det står næringsinntekten må være varig endret OG pensjonsgivende inntekt må avvike mer enn 25%. Det står ikke eller.

 

Siden du har vært selvstendig mer enn 3 ferdigligna år vil det bli beregnet et snitt av siste tre år. Dette snittet et poenggrunnlaget og et grunnlaget man evt beregner et avvik fra.

Derfor vil man aldri få avvik på 25% når man bruker snitt av tre siste år som i ditt tilfelle.

 

Så akkurat beregningen av grunnlaget til selvstendige som har næringsinntekt over tre siste år tror jeg er ganske lik på de ulike NAV kontorene. For her er loven helt klar på at poenggrunnlaget skal brukes.

 

Jeg synes det er litt vanskelig å forklare så du får bare spørre om det er noe av det jeg har skrevet nå som er uklart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen.

 

Jeg føler meg litt dum nå, men tar sjansen på å spørre:

 

La oss si at gjennomsnittet for de 3 siste ferdiglignede årene er 330 000. Frem til september 2009 betaler jeg forskuddsskatt som tilsier en lønn på 415 000. Altså. 25% over gjennomsnittet.

Det er 1 år som trekker ned gjennomsnittet for min del, og det er ikke usannsynlig at lønnen ville blitt 415 000 i 2009.

Jeg kan ikke se noen grunn til at de da ikke skal bruke skjønnet til å bruke tallene for 2009, og se på innbetalt forskudds-skatt ved beregning av foreldrepenger?

Hva tror du? :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre....

 

Skjønner godt at du tenker som du gjør....men skal prøve å forklare.

 

I NAV sine systemer har vi tilgang på alle ferdige ligninger. Systemet regner automatisk ut et snitt av de tre siste år, regnet om etter grunnbeløpet. Dette kaller vi for PO-grunnlag.

PO- grunnlaget er det grunnlaget vi alltid bruker for å sjekke om den inntekten som oppgis får et avvik. Når arbeidstakere blir sykemeldt eller skal i permisjon får vi oppgitt inntekten fra arbeidsgiver. Når denne blir lagt inn vil vi få opp om det er et avvik mot PO-grunnlaget.

Dersom en selvstendig næringsdrivende har hatt næringsinntekt i mer enn 3 år blir PO-grunnlaget snittet av disse tre årene. Selvstendige som har næringsinntekt over tre siste år trenger ikke å sende inn inntektsopplysninger da loven sier at vi skal bruke snittet av de tre siste år - altså PO-grunnlag. Da i sjekker avvik opp mot PO-grunnlag vil en selvstendig næringsdrivende aldri få et avvik. For grunnlaget er PO-grunnlaget.

 

Det er kun åpning for bruk av skjønn dersom avviket på 25% kommer opp, noe det aldri vil gjøre i ditt tilfelle.

Det som du fikk fra advokattjenesten sier at dersom det brukes skjønn så kan f eks hva man har innbetalt i forskuddsskatt var god nok dokumentasjon for hva du har tjent.

Men som nevnt - i ditt tilfelle vil det aldri komme opp avvik og annen dokumentasjon blir unødvendig.

 

Her er utdrag fra loven, jmf § 8-35:

 

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene . Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

 

Det er dette leddet som er aktuelt i ditt tilfelle da du har hatt næringsinntekt de tre siste år.

 

Men jeg vil jo likevel råde deg til å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor og undersøke hva slags retningslinjer de forholder seg til. Lovverker er jo likt, men det viser seg av og til at det tolkes forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk.

 

Nå føler jeg meg helt på jordet, jeg får ikke dette til.. :-)

Men, jeg må bare gi meg - du har langt mere erfaring enn meg i dette, så jeg får bare finne meg i at det er slik.

Får heller prøve å spare opp penger i tiden frem til fødselen, slik at jeg har litt ekstra i permsjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så veldig flink til å forklare....og hele systemet er ganske innviklet så vanskelig å forklare så andre forstår.

 

Som jeg skrev over her så bør du ta kontakt med ditt lokale NAV kontor og få sjekket opp hvordan det ligger an i din sak.

Det kan være at de tolker ting annerledes eller at det er små ting i din sak som gjør at utfallet blir annerledes enn det jeg skriver her.

 

Ut fra de opplysningene du har gitt så er jeg temmelig sikker på det jeg har skrevet, men jeg mener likevel at man aldri må stole 100% på svar man får i et forum på internett. Små ting i en sak kan gjøre utfallet helt annerledes enn det som kommer frem her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei,

 

Håper du har fått svar på dette hvis ikke skal jeg prøve å gi et klart og konkret svar:

 

Hovedregelen er at gjennomsnittet for de tre siste år legges til grunn ved beregning av foreldrepenger. MEN dersom inntekten da en går ut i permisjon overstiger 25% av inntekten de tre siste år legges dette til grunn. Det samme er gjeldende dersom inntekten er gått ned med 25 %. En trenger lønnsslipp/utskrift fra regnskap som dokumentasjon ovenfor NAV.

 

Mvh. selvstendig næringsdrivende og gravid advokat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du leser det jeg har skrevet over her så vil man ikke få et avvik på 25% dersom det regnes et snitt av tre siste år.

 

Snittet av de tre siste år er grunnlaget man evt vurderer avviket fra.

Har man vært selvstendig næringsdrivende i over tre år regnes et snitt av de tre siste år...og da er det umulig å få avvik - hverken den ene eller andre veien.

Det trengs ikke ytterligere dokumentasjon i disse tilfellene da alle ligninger ligger i våre systemer.

 

Det har ingenting å se hvilken inntekt man da har når man går ut i permisjon. Lovverket er helt klar på at det er ferdigligna år som skal legges til grunn på selvstendig næringsdrivende.

 

Situasjonen blir en annen dersom man har vært selvstendig i under tre år, men det er ikke en aktuell problemstilling i dette tilfellet.

 

Jeg lurer veldig på hvor du finner hjemmel for følgende:

 

"MEN dersom inntekten da en går ut i permisjon overstiger 25% av inntekten de tre siste år legges dette til grunn. Det samme er gjeldende dersom inntekten er gått ned med 25 %."?

 

Lovverket åpner kun for skjønnsmessig vurdering i tilfeller der man kan vise til varig endring OG det er avvik på 25%.

Og som nevnt - avvik på 25% vil aldri oppstå når det regnes et snitt av tre siste år.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lett leselig og kopiert fra nav (din arbeidsgiver?) sine egene nettsider:

 

"Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for selvstendig næringsdrivende

Foreldrepengegrunnlaget skal som hovedregel tilsvare gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene. NAV lokalt skal likevel alltid vurdere om den pensjonsgivende inntekten er representativ ut ifra opplysninger om din arbeidssituasjon som du gir på søknadstidspunktet. Dersom din arbeidssituasjon eller virksomhet er endret og dette medfører at årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de tre siste årene, kan NAV lokalt skjønnsfaste foreldrepengegrunnlaget".

 

Så er det en ting jeg ikke helt forstår og det er det du skriver for hva gjelder at det ikke er mulig å få et avvik på 25% på permisjonstidspunktet i forhold til gjennomsnittet de siste tre år?? Kan du forklare dette??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hovedregelen regnes et snitt av siste tre år.

 

Jeg vil her presisere at jeg svarer ut fra situasjon HI fremlegger. Altså at hun har vært selvstendig i 5 år og lurer på om hun kan jobbe mer i 2009 for å få et høyere grunnlag.

 

For å få en skjønnsmessig vurdering når man har vært selvstendig i over tre år må man vise til at arbeidssituasjonen er VARIG endret og denne endringen fører til et avvik på 25% eller mer.

Med varig avvik menes f eks store omlegginger i selskapet som gjør at inntekten er endret.

Varige endringer er ikke konjuktursvingninger eller endringer i markedet.

Å jobbe ekstra for å få et høyere grunnlag på foreldrepengene er heller ikke å anse som en varig endring.

 

Først når man kan dokumentere ovennevnte - at arbeidssituasjonen er varig endret og dette fører til et grunnlag som avviker 25% eller mer kan NAV bruke skjønn.

Det er ikke en situasjon HI beskriver.

 

Da det ikke er snakk om varig endring er det snittet av de siste tre ferdigligna år som legges til grunn.

Selv om man kan dokumentere ved permisjonsstart at man siste tiden har tjent mer.

 

Det jeg mener ved at det ikke er mulig å få avvik med 25% ved permisjonsstart er:

 

- dersom man bruker snittet av siste tre år vil det ikke komme avvik. Som nevnt er snittet av de siste tre årene grunnlaget et evt avvik beregnes ut fra.

 

- dersom man kan vise til høyere inntekt ved permisjonsstart så kan denne inntekten avvike 25% eller mer fra snittet av siste tre år. Men dette avviket har ingen betydning og det åpner ikke for skjønnsmessig vurdering dersom man på samme tid ikke kan dokumentere at den høyere inntekten er på grunn av varig endring i selskapet.

 

Så på bakgrunn av det HI har skrevet så kan jeg ikke skjønne hvordan hun skal kunne få et skjønnsmessig vurdering da hun hadde tenkt på å jobbe mer i 2009 for å få et høyere grunnlag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei hei.

 

Lurer på en liten ting. Jeg er selvstendig næringsdrivende, og startet opp i sept - 08. Har altså drevet under 1 år. Jobbet ett halvt år for min tidligere arb.giver i 50% stilling før jeg startet opp selv. Dvs at inntekten i fjord ble litt dårlig. på ca 230 000.

 

Lurer da på om det kan lønne seg for meg å ta ut mere lønn før permisjonen min som starter ca 8 sept? Har også 40% sykemelding nå og lurer på hva jeg kan gjøre for å komme best mulig ut av dette økonomisk?

Takk for alle gode svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...