Gå til innhold

Mine UVIer syns ikke på sticks

Anbefalte innlegg

Skrevet

For andre gang nå har jeg urinveisinfeksjon, første gangen gikk det helt til nyrebekkenbetennelse. Men når de tar en urinstick er den negativ, begge gangene.Første gangen var jeg hos fastlegen, Nå andre gangen var jeg på føden. For meg er det ikke tvil hva det er og legen er enig når jeg forklarer symptomene så jeg har fått medisiner. For å være sikre settes de opp til dyrkning og da viser jo den at jeg har rett. Er det ikke litt rart at sticksen er negativ da. Iallefall forrige gang da det hadde gått så langt at det ble nyrebekkenbetennelse. Blir litt skeptisk til de sticksa jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme problemet her også.vises aldri på sticks.men når det blir satt til dyrking så er det UVI.men får heldigvis medisiner når jeg forklarer symptomene da

Skrevet

Slik er det mange som opplever det når man er gravid. Derfor burde det egentlig bli en rutine hos leger/jm at de sender urinen til dyrking uansett om det er noe utslag på sticks eller ei.

Selv sliter jeg masse med UVI, gjorde det før svangerskapet også. Men før svangerskapet hadde jeg hvertfall de såkalte UVI symptomene, men de er blitt borte. Men ettersom jeg studerer sykepleie, har jeg lært meg andre måter å komme frem til at jeg har UVI, uten at jeg har symptomer som sviing under vannlating, ofte vannlating, feber og lignende. Lukter urinen vondt/ heslig er det garantert noe i urinen som ikke skal være der. Som f.eks bakterier. Slår ikke feil.. Hvertfall på meg. Men dette kommer jo an på person til person.

Skrevet

Hører egentlig ikke til her, men på 2 trim. Men sniker meg uansett til å svare...

Jeg har akkurat samme problemet!

Før svangerskapet har jeg ikke hatt en eneste uvi, men for noen uker siden hadde jeg så vondt i magen, og ble sendt til føden (uke 20) urinprøven min slo ikke ut på sticks, men hun sendte den til dyrking fordi den så så grumsete ut... og uvi var der... Er nå 25uker på vei, og kjenner samme symptomene igjen :S

Skrevet

Snakket med føden igjen i dag. De ringte for å si at det var GBS i urinen de hadde dyrket. Etter hva jeg skjønte var det en streptokokk bakterie. Det var veldig viktig at jeg fikk antibiotika profilaks ved fødselsstart så jeg skulle sette på en gul lapp på helsekortet (siden de ikke fikk notert det der selv) med den info slik at de så det med en gang om jeg skulle få en veldig kjapp fødsel. Står selvfølgelig i journalen min på sykehuset da. Så om jeg ikke hadde vært så sta og sagt at det var UVI selvom det ikke vistes på sticks hadde de ikke funnet ut det ut. Ifølge info på nettet kan babyen bli syk om jeg ikke får den antibiotikan ved fødsel. Så anbefaler alle som har mistanke til UVI om å kreve dyrkning.

Skrevet

Samme med meg. Stoler lite på de.

Har hatt UVI mange ganger før svangerskapet og har ikke slått ut på sticksen. Har da KREVD å få prøven dyrket.

Og det må jeg nesten krangle med legen for å få dem til å gjøre.

Bedre å sjekke det ordentlig hvis man har symptomene, hvertfall når man er gravid.

Skrevet

Når det gjelder urinstix så er de avhengige av at urinen har stått i blæra en god stund for at de skal kunne slå ut positivt på bl.a. leukocytter. Prøven må også ha romtemperatur for å gi riktige svar. En annen ting er at de som tolker svarene ikke bryr seg særlig om utslag på leukocytter hos en gravid fordi det like godt kan komme av forurensning fra utflod. Det finnes et felt til på disse stixene: nitritt, og det er som oftest den de ser seg blinde på når det gjelder tolkning av om det er UVI eller ikke. Denne er derimot bare positiv ved enkelte bakterier, bl.a. den som vanligst forårsaker UVI hos kvinner: e. Coli. For å unngå forurensning av urinprøven er det en fordel å vaske underlivet før prøvetakning, samt ta en midtstråleprøve (tisse litt i toalettet både før og etter at prøven er samlet). Du bør også skille kjønnsleppene fra hverandre - litt girsete kanskje, men da er du i hvertfall sikker på å få en prøve av god kvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...